Dilemma

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Dilemma

Post by Tigerbaby »

Jeg har jo Athene, på 3 i det nye år, opstaldet ude på Amager, i en ganske hyggelig lille selvpasserstald.

Der er en lille jordfold der er rimelig mudret som det er jo på amager, jeg har 1 times transport derud, hjemmefra, og fra ruc ca 2 timers transport. Jeg er på ruc mellem 3 og 5 dage om ugen, dvs at jeg mange dage har 4 timers transport, tager hjemmefra kvart i otte om morgenen og er hjemme igen tidligst kl 19.

Hestene går på fold max 6 timer i døgnet og hvis det stod til staldejer max 4, men fordi jeg så selv kommer og lukker ind senere får den lov at være længere ude. Flokken består af tre vallaker og en hoppe udover Athene, alle er over 10.

De får max en lille balle halm til deling på folden, og kun hvis det ikke blæser.

Jeg har ikke råd til et ridehuskort på Kongelunden, og nu er det jo mørkt når jeg er der, så vi får ikke rigtig lavet så meget.

Men nu er jeg så blevet tilbudt en plads i min mors, loners stald på nordfalster. Der er Artig, som er et år ældre end Athene, hendes føl og frieserføllet, begge under et år.

Hestene er ude i 10-12 timer i døgnet, der er flere store folde, Athene vil kunne gå sammen med en jævnaldrende hoppe og føl til de bliver kønsmodne.

Jeg vil kun have mulighed for at være dernede to weekender, max, om mdr, og måske en hverdagsaften eller to, ellers vil hun kunne blive passet af min mor og søster. i sommerferien og når der ikke er helt så travlt på studiet vil jeg kunne være der en del mere.

Tilgengæld vil jeg kunne få tid til et deltidsarbejde, og spare omkring 4-500 kr om mdr. Jeg vil kunne køre med min mor frem og tilbage til Falster, og ellers vil det koste mig en halvtredser hver vej da jeg har alle zoners månedskort og wildcard.

Nå, men problemet er så at jeg ikke ved hvad jeg skal vælge. Athene er allerede blevet flyttet to gange i år, og ville så evt skulle flyttes i februar hvis jeg siger ja til den sidste mulighed.

Jeg vil ikke have mulighed for at se til hende hver dag, men tit er det jo alligevel bare at ordne boks og fodre jeg når. Tilgengæld vil jeg så bedre kunne sætte aktiv tid af til hende, nu jeg ikke behøver bruge tid hver dag.

fordelene er mange: mere foldtid på gode folde, jævnaldrende hoppe at gå med, og føl (athene elsker føl), jeg får mere tid i hverdagen, halm og frøgræs ad libitum på fold og i boks plus hø som sædvanligt. Det er billigere. Forholdene stemmer bedre over ens med de forhold jeg ønsker for min hest. Der kommer ridehus engang i løbet af næste år, indtil da er der et bitte longeringsridehus, dog uden lys (men pandelampen er jo opfundet...)

Ulemperne: jeg kan ikke se til hende hver dag, og jeg vil igen skulle finde et sted til hende i kbhs området når hun er 4-5 år og skal rigtig i gang med at rides (der er jeg alligevel nået nogle år mere på min uddannelse, og hvis jeg kan få tid til et arbejde vil jeg kunne spare op til at kunne stille hende et bedre sted der ikke er på amager når tiden kommer)., hun skal flytte igen igen. jeg kan ikke have hest sammen med veninden, og skal iøvrigt sige at jeg flytter.

Nå men jeg vil bare have i kommer på nogle flere ulemper, eller grunde til at jeg kan retfærdiggøre endnu en flytning.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Dilemma

Post by annetteB »

Hvis de gerne vil flytte hende, så behøver du vel ikke anden grund til at "retfærdiggøre" dig?

Efter min mening er heste kun yderst sjældent så sarte, at de skades af en flytning - ISÆR da, når flytningen er til et BEDRE sted rent hestevældfærdsmæssigt.

Hent du bare traileren og læs hende!
:tommelop:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Dilemma

Post by Tigerbaby »

Hmm, hun kender jo også Artig og størstedelen af dem der vil have daglig omgang med hende, så det vil nok ikke føles så slemt.

Jeg er bare bange for at hun vil savne mig.. Eller måske i virkeligheden mere at hun vil glemme mig fordi jeg ikke er der hver dag.
Lone

Dilemma

Post by Lone »

For:
Athene vil få rigtig gode forhold, og kunne få fornyet venskabet med Artig.
jeg passer og kysser hende, som jeg gjorde før i tiden.
Artig vil blive lykkelig.
Athene vil få en god tid inden hun skal rides til og I kan komme med som håndhest.
Du kan få det nøjagtig dsom du vil have det - for vi bestemmer jo alting selv.
Du sparer penge.
Du får en vinter uden stress.
Til sommer er her bare superfede rideforhold og de laver det store ridehus til sommer.
De to hingsteføl blir kasteret så snart de finder du af at de er hingste.
Hun får en stor boks
Athene er glad bare hun har sit menenske ( sine menensker)
Du ser din moar noget mere.
Du vil ahve mere kvalitetestid med Thense
Der er sommergræs, skov og strand og hus på vinterfolden
Du kan slå telt op i min have eller bo i skuret - der kan være varme.
Hun kan blive til du har råd til et bedre sted og du kan alligevel være med til at ride hende til og komme tit
Når hun er tilredet kan hun få pauser med gode foldforhold
Vi har 4-5 hestevogne vi må bruge, hvis hun skal køres til!
Det kunne være sjovt at restaurere hestevogne som fælles sommerprojekt
Jeg flytter nok ikke alligevel....
Hun har let ved at omstille sig og du kan osse bare flytte til falster om 1-2 år.
Fuck, at du skal sige at du flytter - de har jo ikke levet op til det lovede.
Og Julie (veninden) - bad luck.....
Jeg savner Athene - og det gør Artig osse, nu hun har mistet Pina.


Imod:
Du ser ikke Athene hver dag
Du skal komme til falster ofte
Lone

Dilemma

Post by Lone »

Hun vil ikke glemme dig - du er det bedste der er sket for hende siden hun kom til os - hun elsker dig jo.
jeg er jo bare en sølle substitut - og søster flytter jo lige om lidt.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Dilemma

Post by Godzilla »

Den er vist allerede retfærdiggjort. Det lyder som om både Athene og du har fordel af at hun flytter.

Hun får det bedre på Falster, og du får mere tid i hverdagen.

Hun overlever nok de flytninger.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
aribeth

Dilemma

Post by aribeth »

Ja jeg synes bestemt også det lyder som om det er det bedste at flytte hende til Falster og ned til Artig. Din mor har ret!

Katrine
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Dilemma

Post by Tigerbaby »

Ja ja, jeg ved jo i virkeligheden også godt hvad jeg helst vil. Jeg tænkte bare at der måske var noget jeg havde overset.

Men hun vil sgu nok få det langt bedre dernede, og der er jo ingen der siger hun skal rides rigtigt før hun er 5, så hun kan jo stå dernede et par år hvis det er, til jeg er sikker på at jeg kan byde hende noget bedre herinde.

Til den tid vil jeg også kun have et år tilbage af mit studie, og så ved man jo aldrig om jeg skal blive boende i Kbh...

Heldigvis har jeg ikke særlig meget på RUC i januar, så det går nok at hun er nødt til at være der til februar.. Jeg har en måneds opsigelse til den første i nuværende stald, så er bundet af den til sidst i jan.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Dilemma

Post by CXEC »

Flyt du hende bare!!!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Dilemma

Post by HeidiO »

Jeg tror altså også at Falster er en god løsning - det lyder ikke til at der er ret mange minusser.

Jeg har også haft hest på Amager for 15 år siden, det er godt nok ikke særlig attraktivt - dyrt og dårlige folde - der lyder det til at Falster har meget mere at byde på.
Heidi
Post Reply