Din hest er halt!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
aribeth

Din hest er halt!

Post by aribeth »

Hvorfor er det ofte ikke noget vi siger til hinanden når hesten ikke bærer sig rigtigt eller er halt eller i hvert fald bare ser ud til at være det?

Jeg oplever det både til stævner, til clinics og anden undervisning og træning at man egentlig ikke siger til hinanden hvis en hest går underligt og småhalter eller noget lignende.... man siger det måske til alle andre end rytteren, men hvorfor er det egentlig sådan?
Hvorfor TØR vi ikke sige til rytteren at vi synes det ser ud som hesten ikke er rengående, hvorfor kan vi sige det til andre, men ikke til den der rider hesten?
Er det fordi vi er bange for reaktionen fra rytteren, er det fordi vi ikke vil såre rytteren, eller er det fordi vi er bange for at blive gjort til grin?

Faktisk synes jeg det er en rigtig kedelig tendens, jeg ville kun blive glad hvis nogen sagde til mig at min hest ikke var rengående, nogen gange kan det jo være svært at mærke eller også kunne jeg forklare hvorfor hesten gik som den gik hvis nu der var en grund til det og så blev man ikke stemplet som hende der rider rundt på en halt hest.
Jo måske ville man blive lidt ked af det hvis hesten var halt, men det er vel på vegne af hesten man bliver ked af det.
Og jeg vil i hvert fald gøre det rigtige for hesten og hvem vil ikke det?

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Din hest er halt!

Post by annetteB »

Pyh, ha.
Sidst jeg sagde til nogen at deres hest var halt blev jeg skældt hæder og ære fra. Hesten halter stadig (et år senere) på begge for og mister rask væk muskler på overlinien. Den er til salg for 43.000, hvis det skulle have interesse.
:opkast:

Selv har jeg i den grad benparanoia, at jeg som regel spørger alle tilstedeværende om hesten halter - stort set inden jeg er komet op på den - og så bliver det naturligvis lettere for en opmærksom tilskuer at komme med et svar, end hvis jeg bare red og red uden at løfte et øjenbryn ved firetaktet trav og lignende.

Som Gunilla ofte skriver: Don´t underestimate the power of denial.
Jeg tror noget lignende gør sig gældende ved de mennesker der bare ikke VIL høre at deres heste er halte - og de er åbenbart ikke helt få.

Er en rytter kommet så langt som til et stævne på en tydeligvis halt hest, så TROR jeg ikke på at det vil hjælpe hvis nogen siger det til rytteren - jeg tror - af sur erfaring- at rytteren for længst har besluttet sig for at hesten IKKE halter, så et forsigtigt pip fra tilskuerrækkerne vil blive ignoreret eller mødt med en længere tale om tøjlehalthed og tilskueres dårlige syn.

Jeg er derfor - kujon som jeg er - holdt op med at gøre op mærksom på min observation og nøjes med at græmme mig på en trofast og smerteplaget hest's vegne.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Din hest er halt!

Post by CXEC »

Vel sagtens for ikke at træde nogen over tærene?!?

Selv ville jeg da sætte pris på at nogen fortalte HVIS Putte var halt og jeg selv ikke kunne mærke det!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
aribeth

Din hest er halt!

Post by aribeth »

Ja men hvorfor er det vi hellere vil undgå at træde nogen over tæerne end at gøre folk opmærksomme på at deres muligvis har ondt?


Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Din hest er halt!

Post by annetteB »

Jamen HVORFOR skulle man blive trådt over tæerne af, at en eller anden venligt sagde "Det ser ud som om din hest er uren på højre for?"
Det er jo ikke en fornærmelse, men en venlig oplysning?
:hva:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Din hest er halt!

Post by CXEC »

Jeg er enig! Men der er nogen mennesker der reagerer negativt lige meget hvad man siger, næsten. Og måske den negative reaktion dækker over noget andet?

Jeg ved det altså ikke med sikkerhed, for jeg har aldrig prøvet det. Altså at blive sur over at få at vide at Putte VAR urent gående, efter et spark! Mig af og ind i stalden med Krapylia! Og så måske lidt dårlig samvittighed?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Din hest er halt!

Post by HHansen »

Måske er dem der bliver fornærmede, dem der godt VED at krikken sgisme er halt, men de har valgt at ignorere det fordi det sikkert er uhelbredeligt, og det er iøvrigt dyrt med dyrlæger?
I sådanne tilfælde vil det jo pirke til deres dårlige samvittighed, og så bliver de naturligvis dødeligt fornærmede...

I nogle tilfælde er krikken måske heller ikke HALT, men kan ikke takte rent af den ene eller den anden årsag??? :hva:
Vores traverdyr bliver ganske ofte beskyldt for at være halt.. men det ER hun ikke. Og det kan man så altid se ved at hun straks er taktfast og rentgående i en friere trav.. men den korte trav er nogen gange mystisk at se på.. halvt tølt, halvt trav, halvt pas... mystisk.. og alt andet end 2-taktet.

Ved korrekt ridning takter den fint. For en rytter med en sådan hest kan det naturligvis også være en plage at blive mindet om det, for så ved man jo godt det er rytterfejl.. :ehj:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Jenna
Posts: 945
Joined: Mon 10. Jul 2006 08:13

Din hest er halt!

Post by Jenna »

Jeg ville da blive meget ked af det hvis der ikke var nogle der sagde min hest var halt.
Faktisk undre det mig at der overhovedet ikke var nogle der opdagede at Gufle var halt. Der var i hvert til fald ikke nogle der sagde det
www.ladylama.dk

Hej fra

Jenna
[img][img]http://i67.photobucket.com/albums/h298/zirfelt/2493.gif[/img][/img]
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Din hest er halt!

Post by MinnaN »

Jeg må nu indrømme at jeg ikke er bleg for at åbne munden til stævner eller til ridetimer, hvis hesten ikke takter rent. Kan JEG se at hesten takter urent, så er der noget om snakken (i ved, stæreblind og med sygekassebriller :lol: )

Sidst jeg åbnede munden til et stævne, for at venligt og velmenende kommentere at en rytters hest gik lidt knapt på venstre bagben lige meget hvilken volte der blev redet på, blev jeg verbalt overfaldet. Hun blev disket af dommeren, fordi hendes hest var uren inde på banen.
Der blev jeg sgu gal på hestens vegne. Rytteren kender jeg ganske udmærket godt. Det er tredie hest hun ejer.

Jeg vil hellere end gerne ha at man siger noget til mig, hvis Prins takter forkert. Fordi hvis hesten er ømbenet, så skal man da finde ud af hvorfor. Mens jeg ville sparke mig selv for ikke at kunne mærke Prinsekamelens halthed. :mettebo:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Birgitte(kw)
Posts: 206
Joined: Sat 25. Feb 2006 13:05

Din hest er halt!

Post by Birgitte(kw) »

Jeg har en næsten, overdræven angst for at overse hvis min hest er halt.
Og er derfor taknemlig hvis nogen gør mig opmærksom på det.

Til tider finder jeg det svært at se små haltheder, jeg kommer så forfærdelig i tvivl.....nogen heste har bare en pudsig gang.

Da jeg første gang så moderne western pleasure var jeg overbevist om en hest var skadet..el..deform.......den vandt.

Birgitte
Post Reply