Rengøring

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Rengøring

Post by HHansen »

Hvordan gør i rent?

Altså, er det sådan "det ligner en svinesti så NU skal det være" og så får hele huset en omgang?
Eller har i skemaer over hvad der skal ordnes hvor ofte?
Eller bare regler?

Husker min mor havde et eller andet med håndklædeskift hver uge og sengetøj hveranden.. Selv har jeg ikke nogen regler (endnu) men gør når det trænger.. Eller rettere: når jeg OPDAGER det trænger :-o
F.eks opdagede jeg i forgårs at gardinerne i stuen trængte til vask. Så det klarede jeg. Så kom jeg til at kigge på gardinerne i køkkenet :-o
Lad mig sige, til dem der ikke er klar over det: Gardiner i køkkenet skal vaskes OFTERE end hvert 7. år
:opkast: :opkast:

Problemet hos mig er at jeg ikke SER den slags i det daglige.
Når nu jeg snart flytter i meget stort hus, har vi planlagt at vi skal have et skema over ting der skal gøres - og hvor ofte.. For ellers glemmer vi det begge to og så gror vi til i skidt! :opkast:

Så hjælp mig lige: Hvor ofte vasker i gardiner?
Lufter tæpper?
Tørrer støv af?
Skifter håndklæder?
Sengetøj?
Vasker gulvet?
Vasker døre af?
Badeværelset?
Pudser vinduer??

Og alle de ting jeg slet ikke har tænkt på skal gøres :-o ???
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Rengøring

Post by 99E »

...Når vi synes der er snavset nok til at det bliver for klamt at holde ud.

Gardinerne vasker vi nu ikke - det er sådan nogle foldegardinsdimser, som jeg ikke lige kan se hvordan vi skal proppe i vaskemaskinen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
vicky02
Posts: 830
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:53

Rengøring

Post by vicky02 »

Vi har ikke noget skema, men jeg støvsuger mindst 2 gange om ugen, let, fordi kattene har det med at tage kattegruset med ud af deres tissebakke.
Som oftest gør jeg rent en weekend dag, hvor fjernsyn, hylder osv bliver tørret grundigt af. -Nogle gange springer jeg en uge over.
Sengetøj bliver skiftet normalt en gang i ugen, nogen gange oftere andre gange mindre.
Håndklæder forsøger jeg at skifte en gang i ugen, men alligevel når jeg vasker ligger der omkring 6-7 stykker (og vi vasker 1 gang i ugen) så det må jo være oftere.
Vi har kun persienner, og det er faktisk det eneste som ikke bliver gjort rent!
Jeg er ved at brække mig, når jeg kigger nærmere på dem, men omvendt HADER jeg at vaske persienner af...så det bliver altid udskudt.
Efter vi har fået katte er vinduerne ikke så polerede som før, for de sviner dem til ekstrem hurtigt. -Så det har jeg efterhånden opgivet. -Det er vel ca hver anden måned de bliver ordnet.
Afhængig af årstid.

Så her er ingen skemaer, men jeg forsøger at holde en vis form for rutine i det.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Rengøring

Post by Annibl »

Ingen skemaer - det bliver gjort når jeg opdager det. Er det her jeg skal nævne at jeg har et blindt punkt der?? :ehj:

Lige nu sidder jeg i en svinesti og tænker NU skal der altså gøres noget. Mit normale motto er: Det gør ikke noget her er rod, bare her er rent og hyggeligt. Med alderen får jeg det værre med rod dog. Det er ikke godt når jeg er enormt ustruktureret og et rodehoved af første grad.

Men her er rimeligt rent, altså. :jeanie:
Knus fra Anni
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Rengøring

Post by Ane »

jeg tager som regel en runde en dag i weekenden - grundigere rengøring bliver gjort alt efter humør og/eller når jeg synes det er blevet for ulækkert. Det hjælper generelt på standarden når jeg jævnligt har gæster :lol:

@vicky: er det dig der laver al rengøringen?

-Excuses are the nails used to build a house of failure
vicky02
Posts: 830
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:53

Rengøring

Post by vicky02 »

[quote:40ffa98c64="Ane"]
@vicky: er det dig der laver al rengøringen?[/quote:40ffa98c64]

Ja og nej.
Kæresten har desværre haft en del overarbejde siden nytåret, så jeg har trukket alt læsset herhjemme. -Det er heldigvis snart overstået.

Men det er konsekvent mig der vasker tøj. -Det tør han ikke røre ved...og jeg HADER at vaske tøj. -Især at ligge det sammen!
Heldigvis har vi jo fælles vaskeri hvor jeg bor, så jeg kan nøjes med at gøre det på 2-3 timer en gang om ugen, også er det hele overstået.
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Rengøring

Post by Jasper »

PT. er jeg uden rengøringshjælp :graed: Så herhjemme gør vi det også selv og her bliver støvsuget hverdag og fejet hverdag (hunden fælder)
Gulvet bliver vasket en gang om ugen og tørret over næste hverdag (vi har stor hund)
Sengetøj hver uge, badeværelser hver uge. Håndklæder bliver skiftet ca. hver anden dag.
Støvet af hver uge, vaske køkkenlåger hver uge osv.

Der er ikke noget skema, men alligevel en fast rutine.
aribeth

Rengøring

Post by aribeth »

pyha.... jeg ville gerne have et skema...det er så dejlig nemt.... men det kan jeg ikke finde ud af!

Jeg ser heller ikke rigtig rodet og skidtet, men jeg prøver at huske at støvsuge i hvert fald en gang om ugen.

Håndklæder bliver skiftet når de ikke er rare længere.... det er efter nogen gange 2 dage andre gange 5-6 dage....

Sengetøj! Hold da op mand jeg synes i skifter det ofte... her bliver det skiftet en gang om måneden ca.


Katrine
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Rengøring

Post by lisbethdue »

Jeg støvuger hver dag - jeg kan ikke slappe af, når der triller nullermænd hen over gulvet... :hva: Jeg ville ønske, at jeg kunne være ligeglad, men jeg bliver stresset og kan ikke slappe af, hvis her er beskidt eller roder. Jeg ordner det værste og rydder op hver dag, når jeg kommer hjem fra job.

Badeværelset bliver som regel ordnet en gang om ugen - ligeledes bliver gulvene i hele huset vasket en gang om ugen.

Vinduerne er vel en gang hver anden måned, håndklæderne bliver skiftet når jeg gør badeværelset rent (el før hvis de beskidte), sengetøjet hver anden uge.

Jeg har aldrig gjort hovedrent - sådan taget service ud af køkkenskabene osv. - det må manden gøre. Jeg synes jeg har rigeligt i det daglige :birgittekv:

Vores hus er heldigvis ikke så stort (75 kvm), så det e til at overskue. Jeg ville jo aldrig få tid til andet, hvis jeg boede i et hus på 200 kvm...


/Lisbeth
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Rengøring

Post by BeritH »

Jeg gør rent, når der er for klamt til at jeg kan holde ud at være der - eller når der er gæster på vej :minna:

Jeg har ingen faste skemaer, for jeg er vanvittigt ustruktureret, og jeg ville aldrig få gjort noget ved det alligevel, hvis jeg havde sådan nogle fine skemaer.

Det eneste jeg er hysterisk med er mig sengetøj, som skiftes 2-3 gange om ugen, fordi alle mine 5 katte mener at de gerne må være i sengen.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply