Pandekager

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Pandekager

Post by KatieKat »

Jeg har mistet min opskrift på verdens bedste pandekager. ](*,) ](*,) ](*,)

Hvad hulen gør màn så?

Jo ser i, jeg tænkte på om i ikke allesammen kunne give mig jeres bedste opskrift på pandekager. Så vil jeg i den næste tid spise mig gennem alle opskrifterne og så er jeg sikker på at jeg til sidst har Striglers bedste pandekager.

Så hit med dem.... Pleeeeeeaaaase.

Og mens i er i gang. Hvad foretrækker i at spise til pandekager?

Hjælp en stakkels lækkersulten strigle.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

Post by aribeth »

Jow da.... jeg vil med glæde give dig mine opskrifter på pandekager.... jeg eeeellllssskkkeeerrr pandekager. :mrgreen: :mrgreen:

Jeg bruger:
omkring 4 dl kærnemælk....
ca. 200 g mel
1 tsk sukker, eller vanillesukker (jeg bruger oftest vanillesukker)
et nip salt
1 tsk revet citronskal
3 æg
lidt vand, eller øl

og så smør på panden til bagning.


Sådan kan jeg bedst lide dem. og så med masser af nylavet solbærsyltetøj og sukker, ellers ahornsirup og smør, eller nutella...
men solbærsyltetøj er et must.

når manden bliver for træt af pandekager (det gør jeg nemlig aldrig, men manden syntes de er for tynde, så laver jeg FLAPJACKS)

FLAPJACKS, eller amerikanske pandekager:

300 g mel, nok lidt mere
4 spsk sukker evt. 1 enkelt vanillesukker
4 tsk bagepulver med top
1 tsk salt
6 spsk olie
2½ dl kærnemælk
2 dl mælk
2 æg
smør til at stege dem i

puttes på en varm pande (ikke knaldvarm) når der er bobler i dejen så skal flapjacksene vendes.

De SKAL spises med ahornsirup og smør, og gerne med ost og bacon også. :mrgreen:

Amme namme namme nam. :mrgreen: :P :P :mrgreen:

Hilsen
Katrine
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Jeg laver pandekager på slump. :wink:

1 æg til 1 dl mælk til 1 dl mel, lidt salt, lidt sukker og evt. smagsstoffer.
Det kan så være vanille eller citron eller begge dele.
Skal vi have pandekager til aftensmad til 4 pers. så bruger jeg seks af hver.

Jo mere æg du tilsætter dejen jo mere luftige bliver de.
Jo mere sukker du tilsætter dejen jo mere sprøde bliver de.

Her i huset bruger vi nutella, marmelade, honning, sukker og is.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Mmmmh jeg bliver lækkersulten bare ved tanken. Flapjacks har jeg aldrig prøvet, så de skal helt sikkert prøves som det første.

Kom så resten af jer strigler. Kom med jeres opskrifter også. Jeg kan jo ikke nøjes med bare 3 gange pandekager, vel?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

Post by aribeth »

hov forresten.... jeg glemte at nævne noget meget vigtigt med flapjacks.... de skal ikke være lige så store som almindelige pandekager, en 8-10 cm i diameter.
Jeg plejer at bruge en suppeske til at øse den meget klistrede og tykke dej ned på panden.

Hilsen
Katrine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Må jeg gerne komme hjem til dig og bo?

Jeg er ved at bage de der flapjacks og skulle lige prøvesmage. MUMS!
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

Post by aribeth »

He he ... du kan da bare komme forbi en dag så laver vi en monster portion flapjacks og så spiser vi til vi er ved at revne... :mrgreen: :mrgreen:

De er bare gode.

Hilsen
Katrine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Der er vist ikke brug for monsterportioner... en enkelt eller to kan vist gøre det. Puha de mætter. Jeg har spist 2 og jeg er så mæt at jeg er ved at revne. Men for pokker de er gode.

Manden synes at det er topmålet af forkælelse. Jeg ved ikke hvordan han bærer sig ad, men han sidder lige nu og overvejer om han skal guffe nummer 5.

Jeg synes ikke det så ud af meget at der kun blev 8 pandekager ud af den portion, men det er da mere end nok.

Hvor er det du bor henne? Vi skal jo på Danmarksturne her til påske... Planen er i hvert fald at se trav i Århus og besøge Gunni og se hendes vidunderlige arabere.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

Post by aribeth »

he he ... jeg kan spise 4 når jeg virkelig anstrenger mig :wink:

Jeg bor 45 min fra Århus mellem Langå og Bjerringbro. eller mellem Atengstedt og Mettebo :wink: Annette (Tukær) bor også tæt på...

I er velkomne til at kigge forbi :mrgreen:

Hilsen
Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg synes egentlig at pandekager er en dødssyg spise, må jeg indrømme, men måske skulle man prøve de der flapjacks?

Det eneste pandekagetip jeg kan komme i tanker om, er at hælde sirup i dejen i stedet for sukker. Det gør pandekagerne mere sprøde. :P
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply