Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Spliffen »

Åh suk, mit hjerte er nærmest knust..

Til sagen-

Jeg købte i Januar en dejlig RDH hoppe, som jeg oplyste køber om at jeg ville bruge hende til ridning/avl. Prisen var langt under det jeg egentlig havde forventet for sådan en hest(Kan øvelser til M, er 6 år og ok afstamning). MEN naiv som jeg nu engang er og tror på det gode i alle folk fik jeg hende ikke handelsundersøgt, så har kun en kvittering på købet af hesten- Grunden til jeg mente jeg kunne stole på dem, var at det er et stort salgssted og min kæreste har en hest i ridning der, som har været der halvandet år samt har han hjulpet dem en del.

Det viser sig..

At jeg møder en gammel bekendt der åbenbart kender min hest, og ved at hesten sidste år stod til 120.000,- samt har selvsamme person holdt hende i røngten hvor hun mener den har OCD!


Jeg bliver fyr og fanden!! Tager hesten til et dyrehospital, får hende røngten undersøgt-Ja korrekt en stor mus i bagknæet-Billederne sendt videre til Ansager, der så undersøger billederne og om hun kan holde til ridning/avl. Svaret fra Ansager skulle komme her på Tirsdag,

Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne beholde hesten, men det at de har snydt mig skal de helst ikke bare løbe væk fra. Så jeg forlanger en reduktion af prisen-HVIS jeg måske får en melding om at musen kan fjernes el. slæbes de nok i retten for at få hesten retur. For mon ikke de ellers solgte hesten videre uden at nævne den skjulte fejl for en anden?


[b:081922f32c]Hvad ville i evt. havde gjort? Sendt hesten helt retur?, droppet det? Eller bare havde forlangt en mindre reduktion? [/b:081922f32c]

Min hesteadvokat mener jeg godt kan forlange det og at jeg har en god sag, men det gør nu lidt ondt når det er "gode" bekendte der snyder.
Lone

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Lone »

Hvis jeg kan bruge hesten ville jeg beholde den.
Prisen synes jo at være reduceret allerede?


Det giver ingen mening for mig, at beholde hesten og bruge den, såfremt der er nedslag i prisen, men ikke hvis prisen fastholdes - medmindre man altså vil gå på kompromis med det man havde tænkt sig at bruge den til.

Altså hvis den skulle bruges til avl - så kan den vel stadig det.
Hvis den skulle bruges til dressur, men nu kun kan bruges til at skridte ture på - ja, så ville et nedslag vel være relevant.
Men hvad vil du så med den?

Iøvrigt har køber en undersøgelsespligt også!

Jeg kan kun sige, at med sådanne røvhuller til venner - hvad skal man så med fjender?
Og jeg ville iøvrigt kræve at handelen gik tilbage - alene fordi jeg ikKE ville finde mig i at blive snydt af folk, der ovenikøbet skulle være minE bekendte!

m
Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Spliffen »

At jeg ikke blev oplyst om dette(altså at hun havde det)(så stor er nedslaget heller ikke(pris)), 2. jeg avler ikke med hest der har OCD/mus- Dermed har hoppen ingen avlsværdi:(

3. Ja, jeg burde havde undersøgt hesten, men gjorde det ikke. Andet end hvad ens almindelige øjne kunne se.

SOM sagt stolede jeg på dem og suk hvor dum er man så?? :mettebo:
Lone

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Lone »

Jamen, så må du jo lade handlen gå tilbage.
Du kan vel ikke bruge den til dit formål så og så gir det jo ingen mening at beholde hende?
Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Spliffen »

Jeg er ellers villig til at beholde hende som ridehest, medmindre Ansager mener hun ikke kan bruges som dette. Men deraf vil jeg så kræve en reuktion af prisen ved mistet avlsværdi.
Syntes ganske ærligt det er en svær sag, og ja jeg bør nok få hende sendt tilbage
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by annetteB »

Problemet er fra min synsvinkel, at du indledende ikke har opfyldt din undersøgelsespligt.
En fejl, der ville være blevet fundet i en handelsundersøgelse kan nemlig næppe siges at være en skjult fejl, og dermed har du efter min bedste overbevisning ikke RET til at lade købet gå retur.

Om du kan forhandle dig frem til det, er så en anden ting, som jeg ikke vil forholde mig til - der har jeg ingen erfaringer.

Men som du selv skriver i dit indlædende indlæg, var prisen LANGT UNDER hvad du havde forventet for en sådan hoppe.
Dette er efter min mening i sig selv en indikation på at man bør se sig for inden man skriver under på købsaftalen: Hvis noget er for godt til at være sandt, så er det det oftest.

Får man tilbudt en efter omstændighederne billig hest er det da EKSTRA åndssvagt at spare de par tusinde til en salgsundersøgelse - især da, når den er til avl og du ikke vil avle på OCD-hopper.
Det er der mange andre der vil, og derfor vil OCD normalt ikke være til hinder for avl.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Spliffen »

Ja, det korrekt at andre vil-MEN så kan afkommet jo ryge retur til mig.hvis den indeholder OCD. Og forsikringen tager den kun med forbehold, uanset hvad så har de intet sagt sælgerne..

Samt ville musen jo ikke være fundet i en handelsundersøgelse, kun hvis jeg havde haft den i røngten-ikke noget mange gør?

Kan dog ikke forstå at hverken dyrlæger, advokat slet ikke nævner at jeg har undersøgelses pligt. ??
Det er først nu jeg hører dette.
Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Spliffen »

To problemstillinger

Jeg ikke har fået hesten undersøgt.

At Sælger ikke oplyser mig om fejlen på hoppen

VIL du så mene at jeg bare skal bide det i mig og beholde den, da du mener jeg ikke kan sende den retur?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Lone Beck »

Musen er en skjult fejl DER IKKE VILLE VÆRE FUNDET VED EN ALMINDELIG HANDELSUNDERSØGELSE, så du kan kræve handlen ophævet, hvis dyrlægen vurderer, at hesten ikke kan bruges til dét, du har opgivet, nemlig ridning og avl.

Om du kan kræve nedslag i handlen, afhænger helt af hvad du har givet. Måske vurderes prisen at være rimelig, og så kan du vel ikke.

Der er tale om handelskøb, så du står stærkt - også selv om du har kvajet dig ved ikke at få dyret handelstjekket.

Jeg ville kræve handlen ophævet og så i fremtiden huske på at hvis en hest sælges langt under markedsprisen, er det gerne fordi der er noget galt. Især da når sælger er professionel. En salgsstald kan da ikke leve af at sælge heste billigt bare fordi køber er én, der kender én, der har en hest i træning hos dem.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Jasper »

Hmm, min mening er, at hvis man vurdere at man har råd til, ikke at forsikre sin hest (som jeg går ud fra, du ikke har gjort) så er del vel bare spillets regler og denne gang tabte du!

Ja - han er en røv og har snydt dig, men når nu det er muligt for snyder at snyde, hvorfor skulle de så lade være.

Jeg kan ikke forstå, at folk vælger at spare det lille beløb handelsundersøgelsen koster, når de så alligevel ikke er villige til, at acceptere et tab.

Men kan du sende den retur, så gør dog det - med mindre det er fordi du gerne vil have hesten, men bare ikke vil betale prisen for den.
For i mine øre kan du jo overhovedet ikke bruge den, til det den var indkøbt til i første omgang.
Post Reply