Snegle og havregrød

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
aribeth

Snegle og havregrød

Post by aribeth »

Lyder det ikke bare lækkert!!!!

Havregrød, kogt på sneglefond, og monteret med sneglesmør bestående, af smør, persille, hvidløg, peber....
ovenpå det, en god finthakket skinke, smørstegte snegle, og så så toppen, tyndskåret fennikel. MUMS

Eller hvad siger i til pocheret laks med lakrids??

Eller som dessert, bacon og æg is.

Det er blot nogle af de få retter der serveres på "The Fat Duck" i Berkshire. Kokken er Heston Blumenthal og han er molekylær gastronom.... jeg vil bare spise der er dag.... SNART!! :mrgreen: :mrgreen:

Hilsen
Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg vil IKKE med :shock: =;
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
WinnieF
Posts: 36
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by WinnieF »

Hvor i Berkshire foregår den uhumske omgang med mad?? :?

Hilsen WinnieF
Mettebo
Posts: 111
Joined: Wed 14. Dec 2005 08:00

Post by Mettebo »

Jeg siger også nej tak

Molekylær gastronom... Er det noget med at ting smager godt på molekyle niveau?
aribeth

Post by aribeth »

Uhumsk!?!?!

Det er i Bray, på High Street. (UK)

Her er en hp til restauranten, som er en af verdens bedste.

[url]http://www.fatduck.co.uk/[/url]

Hilsen
Katrine (madentusiast og freak)
aribeth

Post by aribeth »

Molekylær gastronomi er nok lige så meget en videnskab som en måde at lave mad på.


Her sakset fra: [url]http://www.norsminde-kro.dk/anmeldelser/aarhus_stiftstidende_02/index.htm[/url]
"Man undersøger råvarers egenskaber og de klassiske tilberedningsmetoder af dem. Har to råvarer flere end fem fælles aromastoffer, kan de være gode at kombinere. På den måde har man fundet frem til at for eksempel hvid chokolade og kaviar er blændende partnere. Det samme gælder hvidløg og kaffe. Ja, og toast med nutella kombineret med dåsetun i olie og peanuts skulle også være en himmerigsmundfuld. "

Den franske kemiker Hervé This-Benckhard var den der nok oprindelig startede ideen

Han har opstillet fem mål for sin forskning:

1. At teste opskrifter og rette fejl i tilberedningsanvisningen.
2. At forstå bedre, hvad der egentlig foregår i gryderne.
3. At tilpasse tilberedningen til de nye resultater, og dermed evt. anvende andre ingredienser, ændrede redskaber eller bedre metoder.
4. At lave nye opskrifter.
5. At gøre forståeligt, at vi ikke skal hade eller afvise kemi i dagligdagen, da alle, som laver mad, anvender kemi.

Her i danmark er det professor Thorveld Pedersen der er fortaler for denne nye videnskab og her i DK har man opstillet disse mål:

1. Hvordan ændres maden og smagen af den under tilberedning?
2. Hvordan opfatter vores sanseapparat smag og duft?
3. Hvordan fortolker hjernen de indtryk, den får fra vores sanser?
4. Kan man med den kemiske viden finde nye retter og tilberedningsmetoder?

I bund og grund handler det om at få en endnu bedre smagsoplevelse ud af råvarerne og retterne, og det er slet ikke så umuligt eller svært som det umiddelbart kan virke til at være. Og så smager det meget bedre end det lyder... alle sammensætningerne er ikke så ekstreme som de ovenfor nævnte, men det er klart at det selvfølglig er dem der får folks opmærksomhed, umiddelbart lyder det jo helt uhørt. :D

Hilsen
Katrine[/url]
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Efter samme princip om sammensætning, har jeg hos Malling & Schmidt i Århus fået sagogrød m sukker - og derpå røget saltet stegt flæsk. Det var lækkert!

Skal til London sidst på måneden, men får vist ikke råd til at besøge Bray. :cry:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
WinnieF
Posts: 36
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by WinnieF »

Jeg boede i Maidenhead i 95-96, der var han vist ikke begyndt med det "mad-trylleri"!

Hvorfor, der er nogen, der kunne finde på at ødelække lakrids på den måde, kommer jeg vist aldrig til at forstå og jeg behøver da slet ikke bacon i min is [-X (der er altså æg i normalt).

Jeg er ellers ikke bleg for at smage noget nyt og er nomalt ikke kun til medister, kartofler og sovs, men det de tilbyder er altså en anelse for specielt! :shock:


Velbekomme til dem der tør :D[/b]
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

[quote:76a81dd2ed]...er normalt ikke kun til medister, kartofler og sovs...[/quote:76a81dd2ed]

Nå, men det er JEG :twisted:

Altså bortset fra, at jeg ikke kan udstå medister :mrgreen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

...............
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Post Reply