endeligt svar (jordkøb)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

endeligt svar (jordkøb)

Post by Lone »

Grise kan da godt gå på græs?
Det gør frilandsgrise da?

Jeg boede ikke på Lolland i 70´rne - så jeg har åbenbart ikke samme oplevelse som du har haft.
Alle ved da at der var en del bistandsklienter,der flyttede til Lolland og Falster - men for en stor dels vedkommende hjalp Københavns Kommune dem til det - så sparede de jo de penge.

Jeg ved ikke hvor mange her er og jeg ved slet ikke om folk i den grad du siger, spotter dem ud - men jeg har ihvertfald aldrig oplevet at blive slået i hartkorn med folk, som bare vil nasse.
På intet tidspunkt i de 22 år jeg har boet her - direkte indvandret fra København - har jeg oplevet, at folk tog afstand pga at jeg er "københavner" - og det synes de jo stadig jeg er .
Og jeg kom ellers medbringende børn og hunde og en sort mand - det var de da ikke helt vant til.

Jeg har derimod mødt en del mennesker, som aldrig skulle have haft førtidspension, men kommunerne strøede dem omkring sig med rund hånd, for så var folk sgu placeret.


Selvfølgelig tilfører de skat og medfører produktivitet. Man skal da ikke se bort fra, at den sociale sektor er Danmarks største erhverv.
Men jeg har det nok lidt svært med, at skulle gøre folk op i på den måde .- at værdien af mennesket afspejles i en form for pengeværdi.

Og jo, der er folk der ikke gider.
Der er en del der ikke gider.
Men at kalde dem "udskud" og generalisere i den grad - det må jeg tage kraftigt afstand fra.
Vi er mennesker allesammen.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

endeligt svar (jordkøb)

Post by Annemaja »

Hej igen Lone.-

Men det var altså en del af definitionen fra pænt mange lolliker, da jeg flyttede derned i '79 :-) Og for nogle hænger den stadig ved - men det er da rart at høre, det er ændret.

Da jeg boede på Lolland, var der ret skarpe områdeindelinger, hvor folk naturligvis var meget farvede af den kultur de i disse områder tilhørte. Min gamle svigermor havde en fremtrædende stilling var ret velkendt i fagforeningskredse dernede, og som på det tidpunkt temmeligt progressiv - hvor i mod hendes mand var fuldstændigt anderledes - så der var ret livlige diskussioner i de kæmpestore familiesammenkomster, der ofte var der, og folk luftede nogle meninger og udsagn, jeg kun havde læst om i historiebøgerne.

Har en biologisk far dernede, og stadig min eksmand mv - så kender mange dernede - og min oplevelse er altså at grænserne selvfølgelig har rykket sig for mange - men bestemt ikke for alle.

Personligt synes jeg, at jeg da jeg boede, der blev udsat for rigtigt mange fordomme, hvad der bestemt var meget lidt rart. Og jeg er jo faktisk ganske gennemsnitlig og helt almindelig - men det at jeg var københavner ( en betegnelse der dengang gjaldt næsten alt levende nord for Køge ) var åbenbart nok til at blive kaldt både snobbet, dum, doven, overlegen og hvad ved jeg.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

endeligt svar (jordkøb)

Post by Stimata Doamna »

Frilandsgrise er godt :aribeth:

Min far fik et kuld grise, der havde gået på spalter i deres korte liv (landmanden - som må have været af den uddøde ikke-griske type - gik fallit og kunne ikke fodre dyrene, så han gav dem mere eller mindre væk). Min far lavede en fold til dem, og jeg garanterer for, at de spiste græs - og alt hvad der i øvrigt kom i vejen for dem. Dog ikke den første dag. Da løb de i en time og faldt derefter totalt udmattede om... Hold op, hvor de smagte godt!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Kokjo

endeligt svar (jordkøb)

Post by Kokjo »

ja grise spiser græs hvis de får lov - men når i ser jer om.... Hvor mange grise på græs møder i så på jeres søndagstur ?
aribeth

endeligt svar (jordkøb)

Post by aribeth »

Alt for lidt Christine


Katrine
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

endeligt svar (jordkøb)

Post by HeidiO »

En af de lokale storbønder havde for nogle år siden frilandsgrise, det var en fornøjelse at se hvordan de møffede rundt og hyggede sig.

Desværre kunne han ikke få noget personale der ville passe udendørs grise, så han har dem ikke udenfor længere.

Det er da sørgeligt, at det er sådan noget, der gør at grisene ikke længere går udendørs, synes jeg.
Heidi
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

endeligt svar (jordkøb)

Post by annetteB »

[quote:777f1c1800]En af de lokale storbønder havde for nogle år siden frilandsgrise, det var en fornøjelse at se hvordan de møffede rundt og hyggede sig.

Desværre kunne han ikke få noget personale der ville passe udendørs grise, så han har dem ikke udenfor længere.

Det er da sørgeligt, at det er sådan noget, der gør at grisene ikke længere går udendørs, synes jeg. [/quote:777f1c1800]

ditto her. Jeg må indrømme at jeg glædede mig over at se grisene mosle rundt på markerne her på hesselbækvej.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
NannaGeenie
Posts: 17
Joined: Tue 27. Dec 2005 02:20

endeligt svar (jordkøb)

Post by NannaGeenie »

En af mine naboer har enkelte frilandsgrise, som ovenikøbet er ½ vildsvin, de hygger sig, og er det skønneste syn, og så smager de iøvrigt pragtfuldt :aribeth:

Efter jeg har set og smagt dem køber jeg stort set aldrig svinekød i forretningerne mere, samvittigheden knager (især efte jeg fandt ud af hvor kort tid af deres liv såkaldte frilandsgrise egentlig går på friland), og smagen er hel forkert.

Nanna
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

endeligt svar (jordkøb)

Post by Tigerbaby »

Jeg har altid ønsket mig sådan en kælegris. Den skulle være sortbroget og tam.

Og selvfølgelig ville den komme på fold hver dag, ligesom min hest, og sommergræs.

Iøvrigt er det altså ikke sandt at bistandsklienter ikke bidrager til staten, men bare udnytter. De betaler jo skat som alle vi andre.

Jeg kan desværre ikke huske det eksakte regnestykke, men kan da sige at det var min ultra liberale underviser på KVL, der lærte os det.
Kokjo

endeligt svar (jordkøb)

Post by Kokjo »

Grise på græs er god Morten Korch stil :atengstedt:
Post Reply