At reservere næste års føl

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

At reservere næste års føl

Post by mariaw »

Er der nogen der har prøvet det?

På gården hvor jeg står, har de et dv-opdræt, men det er ikke derfra jeg ønsker at købe.

Dyfongse kommer jeg ikke imponerende lang med tror jeg, og hvis/når jeg skal have hans afløser har jeg ikke en halv bondegård at kaste efter dyret.

Så enten skal man købe et føl eller en unghest. og der er jo både fordele og ulemper ved begge dele.

Fordelen ved føl er, at man ved, hvad behandling dyret har fået, fodringen, smeden mv. Men man skal vente, og det går hurtigt hen og bliver en lige så dyr hest, som hvis man havde ventet.

Men hvis nu man havde ventet, så man købte en 3-4 års, så har man jo ikke haft noget at tilføje ang. fodringen og håndteringen?

Og så var det egentligt - (hånden på hjertet, jeg har mest kigget på MP på HN) at jeg synes at folk tager en krig for deres føl :ehj:

Men hvordan kommer man "Ind under huden" på avlerne? ved at reservere? eller ringe til dem når føllet er født?

Det skal lige siges, at det ikke bliver i år, jeg skal have en afløser, men det er jo rart at være på forkant :hhansen:
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

At reservere næste års føl

Post by Stutteri Highmoor »

Uha, det var en svær en at svare på!

Jeg har et føl som nu er 4 uger gammelt, han var et bestillingsføl, så han har aldrig været min. Det tror jeg ikke, at jeg gør igen, for forventningens glæde og alle drømmene har så heller ikke været mine.

Nu går jeg og skal passe en andens føl i et halvt år før den rejser og det synes jeg ikke er så sjovt som hvis det havde været min egen.
Desuden så er jeg også mere bekymret for dette føl, da jeg jo trods alt helst skulle aflevere et sundt og velfungerende føl, når den tid kommer.

Omvendt er det også rart at vide, at mindst et af føllene skal til et nyt hjem i efteråret, så er der bare 2 andre som jeg skal have solgt. Ja, kald mig bare ambivalent!

Men mange gamle avlere har et mere nøgternt syn på det end jeg har, så prøv da at kontakte nogle avlere, som kører med de blodlinier som du finder interessante, hør hvad de siger!
De bliver jo ikke fornærmede, vi vil jo alle gerne vise vores afkom frem og tale om dem (i timer).

Held og lykke

hilsen Belinda
Lone

At reservere næste års føl

Post by Lone »

Min erfaring er at du kommer ind under huden på avlerne - ved at være ærlig og seriøs.

Sige hvad du vil have og hvad du kan præstere og hvad du forventer...
Og være ærlig.
Og være indstillet på at give noget igen.

På den måde kunne jeg købe en kvalitetshest ret billigt - 50 kilo for en god afstamning og siden har hun vist at avle suverænt.

Og hun har opfyldt alle mine ønsker.
Og mine ønsker er en kvalitetshest med god gang og evner for terræn - og dressur.
Hun har nok flere evner for dressur end terræn - men det snakker vi ikke om.....

De skal så have et føl - men det er ok - det var en del af dealet.

Iøvrigt slap de hende ikke. førend vi havde kommet der i flere måneder - det er da seriøst!

Købskontrakten blev underskrevet på restaurant - på deres regning.......
Lone

At reservere næste års føl

Post by Lone »

Jeg vil gerne pointere, at jeg ville have en hest, som jeg kunne bruge til alting - alt hvad jeg ville - det kan være at vi evigt forbliver i skoven - men jeg ønskede at betale for at få en virkelig god hest, uanset hvad jeg ville bruge den til - efter mange år med billigere heste -
Og - god avl betaler sig - jeg har fået kvalitet for pengene og det mærkes i alt hvad vi gør.
Der er afgjort forskel på hende og de andre jeg har haft - og hendes søn også.
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

At reservere næste års føl

Post by mariaw »

I har gjort mine tanker til skamme :anonym: - måske er det fordi jeg lidt omgåes de "ikke så kloge endnu" :lolskilt:

På stedet jeg står, har de en plag efter rosentanz og en ds hoppe der er kåret med 5 for lemmer tror jeg. Fordi hun har lavet et føl der blev udtaget til hingstekåring tror de vist hun avler guld. For selvfølgelig er jeg faldet for hingstebassen der står i stalden og ikke i løsdriften pga. noget sygdom. Den har haft diare on-off i tre måneder efterhånden, og er lidt skævbenet. Jamen jo før jeg købte den, jo billigere var den - prisen nu, hvor de stadig ikke har fundet ud af hvad den fejler: 30-40000... kr. Det synes jeg var lige i overkanten :minna:

Ud fra det, havde jeg vist fået en ide om, at det ville være noget nær umuligt at finde et godt føl ved en avler, for de ældre og mere garvede avlere måtte da om nogen så være endnu bedre til at sætte prisen på deres guld.

Men kan da se ud fra jeres erfaringer, at det godt kan betale sig at komme ind under huden på de avlere man finder interessante :-)

Er jeg så mærkelig, når jeg helst ser hoppen er kåret i DH? eller kan en DS hoppe lave et lige så godt afkom? (Det mener jeg jo i min naivitet ikke :afro: )
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

At reservere næste års føl

Post by stratego »

En DS-hoppe kan lave et nogen gange bedre føl som en DH-hoppe, men er så lige så slem som dig. :anonym:
Vil nemlig kun sætte min DV i fol , hvis hun går i DH til sommerens kåring.

Ellers forbliver hun bare min ridehest til alt hvad vi nu lige finder på.
Er så slet ikke til avl i det hele taget. Vil helst have hesten når den kan rides til. :ehj:

Var egentlig slet ikke meningen jeg skulle have en hest med papirer dengang for et par år siden. Men manden tromlede ungerne og min ridelærer hen foran videoen og så var den hest købt.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

At reservere næste års føl

Post by MetteboDeluxe »

Hehe Du har ikke ret efter min mening :-) Prøv at kigge hvor mange DS hopper der er på den her liste over Elite hopper :linski:

http://www.varmblod.dk/heste/hopper/elite

Og her reglerne for tilføjelse af det fornemme E

http://www.varmblod.dk/heste/hopper/elite/elite-hoppe-regler.html

Held og lykke med det :heidio:
* Kendt for :mettebo: *

* G
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

At reservere næste års føl

Post by mariaw »

Mette: Ja okay, der er da så en del DS hopper :lol:

Så også lige, at en DS hoppe jeg har mulighed for at reservere føl på, har fået en datter kåret i RDH, så det må jo kunne lykkes :anonym:

Hmm jeg må vist tage det op til overvejelse nok en gang :afro:
Post Reply