Jeg kaster sgu snart op!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Jeg kaster sgu snart op!

Post by FruTusse »

Var lige af anden årsag inde på DRF's hjemmeside og hvad får man smasket lige i synet på forsiden?? :-o

Weeeee......Andreas H. har netop købt en GP-hest i Tyskland som kan bibeholde ham på GP-plan hvis man spørger de uendeligt kloge i DRF og DV(to alen af samme stykke!)
Excuse me, but I don't give a damn hoot!!! :opkast:

Er TRÆT, TRÆT af at en rytter der sidder i stolesæde, som tydeligvis har 200 kg i tøjlerne og hvis heste - hver og én af dem - går med sænket ryg og ABSOLUT ikke i korrekt form og samling, lovprises i de danske dressurkredse som var han et guds vidunder.

Nu kan jeg godt tillade mig at sige, at enhver der har en del rutine, og som har prøvet at ride bare lidt af de svære GP-øvelser uden problemer vil kunne sætte sig op på en uddannet GP-hest og ride en Grand Prix!
Det er sgu da unægtelig nemt når man får hestene serveret helt grydeklar.

Misforstå mig nu ikke, dette er IKKE udsprunget ud fra en eller anden syg form for misundelse over en rytter som Andreas, der får GP-heste serveret på samlebånd, men af frustration over at en sådan rytter bliver udråbt til at være en stjernerytter.
Den dag han [i:8fa6b50b54][b:8fa6b50b54]SELV [/b:8fa6b50b54][/i:8fa6b50b54]har uddannet mere end en én GP-hest fra ingenting, som kan gå i en korrekt form, samling og selvbæring - dvs [i:8fa6b50b54][b:8fa6b50b54]UDEN [/b:8fa6b50b54][/i:8fa6b50b54]sænket ryg - ja DA tager jeg hatten af for ham, og holder op med at brække mig over andres uvidenhed og falden på halen.
Andreas selv og mange andre med ham rider vel kun som han/de har lært, bliver belønnet for og tror er rigtigt, og tilsyneladende er der ingen der fortæller ham/dem noget andet. :nej:

Forstår altså til stadighed ikke hvad der sker for dressurdommerne m.fl. når "parade"ridning belønnes frem for korrekt ridning, men det er jeg så til gengæld vist ikke alene om.

Nå, jeg trængte bare til at få luft og det har jeg fået, så bær over med mig stakkels uvidende amatørrytter :minna:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
Hms4life
Posts: 164
Joined: Thu 6. Mar 2008 10:45

Jeg kaster sgu snart op!

Post by Hms4life »

:respekt: :respekt: :respekt: :askepot:
-Jane
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Jeg kaster sgu snart op!

Post by MetteboDeluxe »

[quote:0c7b59843a]Excuse me, but I don't give a damn hoot!!! [/quote:0c7b59843a]

Så lad være med at tage dig af det?

Og hvis det bare lige er så nemt at ride en uddannet GP hest hvorfor er der så ikke flere der gør det? Hvorfor er der ingen der har lånt dig en? Hvorfor rider du ikke på landsholdet? Jeg ved godt hvorfor jeg ikke gør.. Fordi jeg ikke er dygtig nok.. Og i øvrigt er skiftet over til western :viben:


Don Schufro var da i øvrigt heller ikke GP klar da han overtog.. Og det var da kun Cavan der var oppe og score medaljer.

Ja alle må da gerne brokke sig over Stjernene og mene en hel masse.. At de rider på en uhensigtmæssig måde er da sikkert også helt rigtigt. Men jeg kunne ikke gøre det bedre.
Det betyder ikke jeg bare stiller mig til at vifte med et lille flag og klappe i mine små imponerede hænder.. Men jeg kan sagtens følge DV, DRF med flere der er glade for at han stadig kan vinde medaljer til Dk :linski:

Mette, der ikke kan lide barriererytteri
* Kendt for :mettebo: *

* G
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Jeg kaster sgu snart op!

Post by udlandet »

Nu er der jo en grund til at han får de heste, en grund til at han får de medaljer han gör. Det er jo "normen" for dressur ridning som folk vil have det skal se ud. Og han kommer jo ikke sovende til det. Så meget er sikkert. Meget er nok blevet lettere nu hvor han er kendt. Men han har knoklet og gör det stadigväk.
-HeidiZ-
Posts: 359
Joined: Fri 7. Mar 2008 19:46

Jeg kaster sgu snart op!

Post by -HeidiZ- »

Jeg synes heller ikke det er særlig kønt, blev godt nok lidt skuffet.

Men vil dog lige sige, at det ikke lige sådan er lige til at sætte sig op og ride en GP Hest. Jeg har redet sådan en for ejer da hun var opereret, nogle ting var nemt, men "knapperne" sidder altså også meget tæt på sådan en :linski:
-HeidiZ-
Ingen kvinde kan være så dårlig at hun ikke kan være en mands bedre halvdel.
QueSera
Posts: 69
Joined: Sat 22. Nov 2008 19:28

Jeg kaster sgu snart op!

Post by QueSera »

Jeg synes da absolut at det er dejligt der kommer endnu en GP hest til DK.

Andreas ridning kan man sige meget om - men der er langt fra at have en GP hest til rådighed og til at kunne ride GP på den. Jeg synes han er en dygtig rytter og underviser. Jeg mener da helt sikkert han selv har reddet nogle heste op til GP. Den første var vist hans far hingst Rainman - iøvrigt da han var elev på Finstrupgaard ved Aalborg. Korriger mig hvis jeg tager fejl. Og hvem red forresten Matine op til GP?

Andreas lærte mig en hel del i den tid han var i Nordjylland, og det jeg lærte var helt bestemt langt væk fra tankerne om at skulle ride hesten med sænket ryg og godt fat i kæften på hesten.

Knus Gitte
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Jeg kaster sgu snart op!

Post by FruTusse »

MetteboDeluxe:

[i:31024587b2][b:31024587b2]Citat:"Og hvis det bare lige er så nemt at ride en uddannet GP hest hvorfor er der så ikke flere der gør det?"citat slut[/b:31024587b2][/i:31024587b2]

Det er da soleklart, for en færdiguddannet GP-hest koster stjernerne ned fra himlen, og det er (næsten) kun de ryttere forundt der har en solid og stabil sponsor i ryggen at kunne købe sig sådan en.

[i:31024587b2][b:31024587b2]Citat:"Hvorfor er der ingen der har lånt dig en?"citat slut[/b:31024587b2][/i:31024587b2]

Jeg behøver ikke at låne en GP-hest, jeg har en der kan samtlige øvelser minus etter-byt. Det er vel at mærke nr. 2 hest jeg selv har redet op til at kunne alle de sjove ting, og hun er i stand til at gå i selvbæring og korrekt samling.

[i:31024587b2][b:31024587b2]Citat:"Hvorfor rider du ikke på landsholdet? "citat slut[/b:31024587b2][/i:31024587b2]

Tænk ved du hvad?
Jeg gider såmænd ikke engang at ride til et helt almindeligt C-stævne, af den simple grund at meget, meget få i den danske dommerstand er i stand til, vil, kan belønne korrekt ridning, men belønner i stedet den spektakulære og som oftest ukorrekte ridning som absolut [b:31024587b2][i:31024587b2]INTET [/i:31024587b2][/b:31024587b2]har at gøre med den klassiske dressur og korrekte grundridning.

Så vil nogen måske påstå at det bliver ikke anderledes, hvis ikke man vil tage ud for at vise flaget selv, men det gør sgu ingen forskel, og slet ikke så længe amatører er nødt til at starte mod proffesionelle.

Her har westernforbundet nemlig set lyset ved at opdele klasserne for amatører og proffer, det er langt mere fair for alle os amatører der gerne vil ride stævner og have en chance for at komme med i den bedste 3-del. :askepot:

Desuden kræver det en temmelig luftig økonomi bare at deltage i landsstævner - en 2-3.000 er ikke urealistisk med mindre man altså vil nøjes med de få B-stævner der er på Sjæll. så er det selvfølgelig knap så dyrt, men så kommer man heller ikke meget videre.

Jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg kan gøre det bedre end Andreas, det kunne ikke falde mig ind(har blandt andet ikke penge nok eller en sponsor, og har kun min ene hest :lol: ), men at han kan høste medaljer siger ved gud mere om dommerstanden nationalt som internationalt end det siger om hans eller for den sags skyld andres ridefærdigheder.

Men nu falder jeg altså heller ikke på halen over ret mange af de ryttere der rangerer i toppen på verdensplan.

Nathalie, Kyra, Richard Davison(som købte Kennedy), en amerikaner mere som jeg ikke lige kan huske navnet på, samt danske Sanne Henningsen er nogle af de få som viser sober og korrekt ridning med tilfredse og supervillige, velgående heste til følge.

Der er masser af fantastiske heste på topplan, det er desværre bare ikke altid særlig skøn ridning der vises på disse heste, og det er synd og skam!
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Jeg kaster sgu snart op!

Post by FruTusse »

Ja det er da super fedt at der kommer en GP-hest mere til DK og især da af den kaliber, ingen tvivl om det!

Matiné går i dén grad med sænket ryg og ukorrekt,og med en hale der pisker som var den betalt for det, det bør sørme sige alt om den ridning der har været lagt i den. :tommelned:

Han har da ganske givet altid knoklet, ellers kommer man ingen vegne, og det har han da bestemt også fået lov til på Blue Hors, der kommer man med sikkerhed ikke sovende til jobbet, men det gør ikke ridningen mere korrekt, i mine øjne.
Mine øjne er stærkt farvede af sublime trænere som bl.a. Leif Sørensen, Svend Karlsen og min nuværende Marianne Lindberg som alle er uddannet med den korrekte grundridning for øje. Min nuværende træner har redet hos Arthur Kottas hvor en grundlæggende ting som opstilling er alfa og omega før noget som helst andet.

Hvis man kunne finde ud af at prise de andre danske topryttere lige så højt som Andreas, så ville det være fantastisk.
Bevares, der er kommet meget mere fokus på prinsesse Nathalie,men det fortjener hun i allerhøjeste grad også.
HUN har knoklet og det endda med 3 heste helt fra de var små, som alle har nået GP! :katiekat:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
QueSera
Posts: 69
Joined: Sat 22. Nov 2008 19:28

Jeg kaster sgu snart op!

Post by QueSera »

MariaD på nogle områder er jeg fuldstændig enig med dig. Ja, jeg foretrækker også, at se på den klassiske ridning, hvor grundridningen er iorden, og hvor hesten ikke er forceret frem.

Og ja, Nathalie fortjerner alt den kredit hun overhovedet kan få.

Ved nogen hvad der er blevet af Matine?

Knus Gitte
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Jeg kaster sgu snart op!

Post by FruTusse »

Både Matiné, Schufro m.fl. kan det man ønsker at se og belønne i såvel national som international dressur, det gør det stadig bare ikke til korrekt ridning.

Desværre er det bare sjældent under begrebet "a happy athlete" som var så meget oppe på et tidspunkt, men det begreb er vel lige som så meget andet lige så stille svundet lidt i baggrunden igen, til fordel for medaljer, eller hvad...... :ehh:

Jeg har for søren da også rigtig meget at lære endnu, heldigvis, for jeg ønsker også kun at blive bedre og bedre SAMMEN med min hest men ikke på bekostning af den.
Min hest er ikke en sportsrekvisit som den desværre er det for nogle ryttere, amatører som proffer, og så kan det da godt være at den ikke var GP-klar som 8-års, men så holder hun nok også så mange år flere, og er GLAD og tilpas med at arbejde for mig.
Men jeg skal heller ikke bevise noget for nogen og har alverdens tid i modsætning til en hel del af rytterne på topplan.
De skal pga af sponsorer og andre pengestærke i baglandet vise resultater hurtigst muligt og det kan altså sjældent undgås at være på bekostning af den korrekte grundridning.

Jeg fik luft for mine frustrationer, som tidligere nævnt lige så meget går på dommerstanden og deres kriterier som sætter standarden for rytterne.

Jeg påstår stadig ikke at jeg kunne gøre det bedre, og får sikkert heller aldrig chancen for at forsøge på det, andet end derhjemme, da jeg heller ikke har økonomien eller lysten til det.

Men derfor har jeg stadig lov til at ytre min mening, heldigvis da :linski:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Post Reply