Dåsemad til hund

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Dåsemad til hund

Post by udlandet »

Jeg har en meget märkelig hund. Hun har spist samme törfoder til hun var et år(1,5 nu) Vi skiftede så törfoder for at få noget af bedre kvalitet. Det gik fint nogen tid men så stoppede hun med at spise. Jeg blandede så hendes törfoder med vand da hun ofte havde forstoppelse. Det gik fint indtil for en måned siden. Så stoppede hun med at spise og tabte sig hurtigt. Nu har jeg så begyndt at give hende dåsemad. Og det guffer hun i sig. Men er dåsemad dårligere end törfoder? Nogen der ved? Det er svärt at vurdere hvor meget hun skal have. Der er det lettere med törfoder(for de hunde der spiser op altså)
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Dåsemad til hund

Post by Lena »

Dåsemad har jeg ingen erfaring med. Men kan du ikke smide en håndfuld - evt. opblødt - tørfoder i og så skifte dåsemaden ud med tørfoder?

Vores fik i starten to forskellige slags, skiftevis når den ene sæk var ædt, så købte vi et andet mærke. Men det var vist kun vores trang til forandring der blev dækket.

Jeg giver dem af og til tobisolie over. Eller hvis der er en rest fisk eller kylling får de det i tørfoderet.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Dåsemad til hund

Post by HHansen »

Min hund (meget madglad!) går fra foderet hvis vi bruger den samme slags i mere end en måneds tid.. :ehj:

Så vi varierer det ved at købe en ny slags hver gang, til vi har været igennem de der 7-8 mærker der fåes i dagligvare butikkerne og så starter vi forfra. Derudover får hun også lidt rester fra aftensmaden blandet i når der ellers er noget tilovers. Så glider det hele lettere ned.

Om dåsemad er dårligere end tørfoder til hunde, det ved jeg faktisk ikke - men det er ihvertfald dyrere, og det man betaler for er egentlig en masse vand.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Krog
Posts: 76
Joined: Mon 30. Oct 2006 19:53

Re: Dåsemad til hund

Post by Krog »

Dåsemad er MEGET dårligere, da de fleste mærker består af ca. 80 % vand :-o Og så er det også meget dyrere at fodre med.
Men du kan jo evt. blande tørfoderet med dåsefoderet, så hun får den smag hun godt kan lide, og den ernæring hun har brug for. Jeg vil ikke anbefale dig at skifte foder hver gang sækken er tom, for forandringens skyld. Da det fleste hunde faktisk ikke kan tåle det i deres maver, der skal som regel være en overgang på omkring fjorten dage, hvor man blander det nye og gamle foder, for at de kan vænne sig til det :-)
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Dåsemad til hund

Post by HHansen »

Krog wrote:Jeg vil ikke anbefale dig at skifte foder hver gang sækken er tom, for forandringens skyld. Da det fleste hunde faktisk ikke kan tåle det i deres maver, der skal som regel være en overgang på omkring fjorten dage, hvor man blander det nye og gamle foder, for at de kan vænne sig til det :-)


Det er godt min hund ikke ved det :linski:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Krog
Posts: 76
Joined: Mon 30. Oct 2006 19:53

Re: Dåsemad til hund

Post by Krog »

Ja og der er sikkert flere herinde der kan skrive under på, at deres hund altså godt kan tåle det :-) Men generelt er det bare ikke godt at gøre det :-)
User avatar
Alleycat
Posts: 117
Joined: Thu 7. Aug 2008 14:19

Re: Dåsemad til hund

Post by Alleycat »

Tjah, nogen hunde kan være kræsne, men prøv at sætte tørkosten i blød inden maden? Evt. til at få mave/tarme lidt med i legen, giv et par spiseskeer A38/Ymer oveni. Bare for en periode?

Nu har jeg jo selv en hund der æder alt lige fra hestepærer, mus, gulerødder, kattemad og hestefoder - som sagt alt hvad der ikke står hundemad på, men som kan stjæles, han får både dåsemad og tørkost i tørform.
PS har også taget ham i at spise wrap og halm, tror jeg må ringe til en hundepsykolog, istedetfor at sidde og gøre mig klog på lige mit eksemplar af hund.

Hvad anbefaler din dyrlæge?
De bedste hilsener
Tina

Med datter, 3 heste, 2 hunde og 5 katte
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Dåsemad til hund

Post by udlandet »

Tak for svarene. Ang prisen på törfoder gör det ikke så meget. Hun er ikke så stor :hhansen: Jeg har prövet at blande törfoderet med vand, det gik bare en periode. Jeg har prövet at blande törfoder med dåsemad også bare en periode. Når jeg har byttet foder har jeg gjort det over en periode, det virker indtil det nye er 100%. Jeg har endnu ikke talt med dyrlägen :anonym:
PiaK

Re: Dåsemad til hund

Post by PiaK »

udlandet wrote: har endnu ikke talt med dyrlägen :anonym:


AAArgghhh! Og det står du bare frem og fortæller???

TSK!

:lea:
Post Reply