Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Lone Beck »

Det undrer mig sgu altså, hvordan De Frelste aldrig mister troen på at metoden til at omvende en skeptiker, er et bombardement af anklager, hån, latterliggørelse og fordømmelse :ehj:

Er det sådan de selv i sin tid blev omvendt og så Lyset? :ide:

Tror De Frelste rent faktisk på, at en rytter, der i 20, 30 eller endnu flere år har haft stor succes med og glæde af sine elskede heste, bliver overbevist om at han/hun i virkeligheden er totalt talentløs-og-en-led-dyremishandler, fordi lille Lise og hendes veninde Lotte har været på kursus hos Oraklet, og nu vil belære ham/hende om Den Eneste Sande Vej - alt imens de fniser hysterisk over enhvert forsøg på modargumentation :hva:

Hold kæft, hvor er det dog tåbeligt!! :loneb:

Og så er det egentlig underordnet, om det handler om havre, barfodsbeskæring, bomløse sadler, HMS eller den ene eller anden ridemetode. Men det går hen og bliver en anelse morsomt, når det kommer fra folk, der bekender sig til McLean og hans indlæringsmetode (dén kunne de lære noget af!) :viben:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Jasper »

Lone jeg tror faktisk ikke at jeg forstår hvad du skrive :ehh:

Men jeg kunne godt gå ind under betegnelsen "frelst" :anonym: Jeg tilhører ikke dem der på HN, bliver kaldt støvsugere og jeg er ikke AM fan...........selvom jeg godt kan nikke anerkendende til meget af det han messer :hhansen:

Det jeg IKKE forstå er, hvorfor der skal gøres grin med dem, der slår et slag for hestevelfærd!! Og nu vil alle melde ind, at de selvfølgelig tager hensyn, kan læse deres dyr osv. osv.

Men stadig hører vi jo om, ryttere der mener at deres heste er frække :traet: eller dovne :minna: eller der sættes spørgsmåltegn ved hvorfor, man skal ændre noget ved sin træning, når nu det altid har fungeret.

Og her er det, at jeg må måbe!!!!!!! for hvorfor ikke, ændre på træningen, når nu der bliver stillet spørgsmåltegn ved, den "gamle" og "kendte" metode.

Vi sætter en ære i, at vi passeer vores dyr med smed og dyrlæge...............hvordan tror du lige bønnerne tænkte, dengang en eller anden sindsforvirret mand/kvinde, begyndte at gå op i det og rent faktisk få en god en til at ordne dyret og ikke forsøge sig selv.

Da jeg var ponyrytter, red jeg rundt i en sadel meed knækket bom - vi lagde da bare massere af lammeskind under og red videre.
Hvordan ville du i dag reagere, hvis du så en rytter ride rundt i en sadel med knækket bom?

Vi får jo mere viden og i min verden, er det da for dumt ikke at bruge dem..............bare fordi nogen er for meget :mettebo: :mettebo:
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Lone Beck »

Det jeg IKKE forstå er, hvorfor der skal gøres grin med dem, der slår et slag for hestevelfærd!! Og nu vil alle melde ind, at de selvfølgelig tager hensyn, kan læse deres dyr osv. osv.


Netop!

eller der sættes spørgsmåltegn ved hvorfor, man skal ændre noget ved sin træning, når nu det altid har fungeret.
Og her er det, at jeg må måbe!!!!!!! for hvorfor ikke, ændre på træningen, når nu der bliver stillet spørgsmåltegn ved, den "gamle" og "kendte" metode.


Der er jo nogen der går ind for "if its not broken, don't fix it" - eller hvad det nu hedder.

Der er altid i hele menneskehedens historie blevet stillet spørgsmålstegn ved det etablerede - de "gamle" metoder - i ALLE sammenhænge. Nogle gange er de nye teorier rigtig langt ude i hampen - ser man senere! Om nogle år har vi fået endnu mere viden, og så er De Frelste blevet De Gamle Stivstikkere :ide:

Jeg går stort set ind for de samme ridemetoder som "støvsugerbanden". Men det gør jeg, fordi det er hvad jeg altid har lært - og så gælder det ikke rigtig, så vidt jeg har forstået. Det gælder kun, hvis man er blevet frelst af et af de nye orakler.

Det er sikkert også i erkendelse af at jeg er en gammel stivstikker, at jeg udmærket forstår save-brænde-segmentets afvisning af Lise og Lotte-juntaen med deres skingre beskyldninger.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Zippeline
Posts: 461
Joined: Sun 2. Mar 2008 18:57

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Zippeline »

Det er for mig helt fint - og dejligt - når andre kommer med nye input. Men det er altså rarest, at man stadig kan stille de nye facts op imod de gamle, uden automatisk at blive anset for at være latterligt konservativ.

Jeg endte altid med at prøve en del ting med min hest, dengang jeg havde ham. Jeg vidste jo aldrig om det nye ville fungere bedre end det gamle. Men det indebærer altså også en vis risiko; for ikke at tale om at hesten bliver slæbt gennem en masse forskeligartede rutiner, som ikke nødvendigvis gør nogen forskel for den.

Hvis hesten trives og er tilfreds, kan jeg ikke se, hvorfor man ABSOLUT skal prøve nye ting af; det kan ikke rigtig sidestilles med en dårlig sadel eller manglende dyrlægebrug, synes jeg, for en hest trives næppe, hvis den har ondt i ryggen, eller hvis man selv lige leger dyrlæge med dens dårlige ben. :doed: At hesten så måske kunne trives BEDRE...

Før jeg prøvede horsemanship-agtige metoder på Croslee, havde han det da helt fint med at træde mig i hælene, når vi gik tur. Og det kunne jeg sådan set have levet med i lang tid, hvis ikke en bekendt havde påpeget, hvor idiotisk det var... Modsat det prøvede vi en type træning af, hvor jeg kunne mærke på ham, at han blev mere og mere forvirret og frustreret over metoderne, så selvom de sådan set virkede som de skulle, så valgte jeg at stoppe.

Det må vel være op til en selv, som ejer, hvor meget man vil eksperimentere for at fidle med detaljerne...?

- Zip.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Ms Strangefield »

Jeg elsker generaliseringer.

Jeg elsker når man vælger kun at fremhæve de negative sider.

Jeg elsker når folk er snæversynede.

Jeg elsker når folk hænger fast i deres gamle forestillinger om at jorden er flad, og at månen er en ost.



Og så elsker jeg ikke mindst historien om Kejserens Nye Klæder, også selvom den lille pisunge, der sladrer, er skideirriterende, insisterende og selv en gang har rendt med røven bar!




Pia. Du skal lige have denne her: :kindkys:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Silas »

Jeg har så efter mere end 20 år lært noget nyt, og er blevet omvendt, hvis man skal kalde det for den slags... Jeg skal gerne indrømme, at jeg hører til en af dem, som har brugt lidt for meget pisk og sporer, har slået hesten mere end nødvendigt, og har fodret med havre og byg.

Jeg købte så en 2-års for 11 år siden af ren medlidenhed. Den troede, at alle mennesker ville tæske den, for det var den vant til, den trykkede sig op i hjørnet af boksen, når man gik forbi, fordi den så ikke kunne komme længere væk fra mennesker, da den jo var spærret inde. Den var i en foderstand, hvor man kunne se alle ribben, hofteben, kryds osv. Den havde hævede ben, fordi den ikke kom ud, og stod i lort til halsen.

Jeg købte ham for slagteprisen, tog ham ud til dyrlægen, som sagde "slagt den" men det ville jeg ikke, han skulle have en chance. Det tog et år i samarbejde med foderkonsulenter, dyrlæger og smed, at få hesten til, at ligne en hest. Det tog endnu længere tid, at lære hesten, at mennesker kan være gode, og stadig i dag trykker han sig, når der er fremmede i nærheden, især mænd.

Jeg har en god hest i dag, som er kærlig og rar. Han har haft mavesår, er behandlet for dette, men stadig skal jeg hele tiden tage hensyn til dette, især da han godt kan få nervøs mave, hvis der sker ændringer i hans liv f.x. stævner kan give ham meget diarré i flere dage pga. stress.
I starten, inden dyrlægerne fandt ud af, at det var mavesår, fik han byg for at holde huld. Nu får han ikke en krumme af noget, som minder om korn, og jeg har brugt timer og dage på, at sætte mig ind i heste og foder, og netop derfor ville jeg ikke anbefale byg eller havre til heste.

I forhold til opdragelse har denne hest også lært mig, at man ikke behøver, at slå eller råbe af en hest, han tåler det ikke, og det har jeg lært en masse af, ikke af en eller anden guru, men af min hest.

I forhold til ridning måtte han lige igennem en dårlig oplevelse, da han var i tilridning, idet vedkommende træner synes, at man red ungheste med stram glidetøjle, også selv om hesten stejlede for, at komme væk. Dette gav ham et knæk igen, og alt tillid, som var bygget op til mænd (læs min mand og en smed) blev væk, som dug for solen, og skulle bygges op igen.
En anden berider fik ham, red ham og dette gik godt. Denne konstaterede så efter et halvt år, at der var noget galt med hesten. Det viste sig, at han havde ondt i ryggen. Han blev behandlet, og skulle genoptrænes.
I den forbindelse fik jeg anbefalet en træner, som kunne noget med heste fra jorden, og han kunne f..... nogle tricks. Han hjalp mig med, at få hesten genoptrænet fra jorden, fik principperne med over i ridningen, en ridning som ikke indeholder tvang af hesten, eller træk og slip, støvsugerridning eller noget andet, men i al sin enkelhed går ud på, at hesten samarbejder og lærer at bruge sig selv uden, at rytteren tvinger den eller stresser den.
Det tager lidt længere tid, at lære. Det tager lidt længere tid, før man er med i konkurrencer, men man når dertil.

På baggrund af dette er jeg omvendt i forhold til foder, opdragelse og ridning, og jeg kan mærke, at det også har udviklet mig en masse som menneske, og jeg er glad for det.

Jeg tilslutter mig ikke, at det skal være en bestemt træner, eller træningsmetode, og jeg vil heller ikke pådutte andre det, men jeg er omvendt, og jeg er stolt af det. Måske især fordi det er min hest, som har omvendt mig :elsk:
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Tilde
Posts: 23
Joined: Thu 6. Mar 2008 12:36

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Tilde »

Hvorfor er det så vidt accepteret at man må behandle sin hest som man vil?

Hvorfor er der så få der løfter et øjenbryn når hestens mule bliver snørret sammen med et alt for stramt næsebånd?

Hvorfor prædiker man lethed når man ikke vil praktisere det?

Hvorfor står takt so en af de vigtigste ting på dressurhestens træningsskala når man ikke målretter sin træning efter at ride taktfast?

Find selv på flere spørgsmål...

Personligt er jeg fløjtende ligeglad med om folk vil ride med en håndsyet special importeret trense og bid, eller en hjemmehæklet rebgrime og hvilket træningssystem de bruger sålænge de behandler deres hest ordentligt og ikke bruger unødig hårdhed under et påskud om lethed og eftergivenhed - eller en miskonception om at hesten er dominant/fræk og skal lære respekt.

Men jeg synes det er kedeligt at der er så bred en accept af at rigtig mange heste behandles alt for hårdt i den daglige ridning og jeg synes det er vigtigt at man prøver at vise dette issue. Og eftersom mange folk bliver inspireret af de dygtigste ryttere, så synes jeg det er vigtigt at flagge hvor disse ryttere efter min mening er end i en blindgyde.

Jeg synes det er synd og skam at det ikke er en selvfølge for alle at have en minimumsforståelse for hestens læringsteori og bevægeapparat. Men mest af alt synes jeg at det er synd at man ikke vil erkende der er et velfærdsproblem når man kan se den mængde af stress og konfliktadfærd som rigtig mange heste udviser både i forbindelse med den daglige træning og i stævnesituationer.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Lone Beck »

Uuuh, jeg holder også meget af generaliseringer, såsom "Enten er du blevet frelst af MIN guru, eller også er du en dyremishandler, der rider rundt med alt for stramt næsebånd, og fodrer din krikke med halm og havre, og hakker den med sporerne og slår den med pisken" :ehj:

Men vil I, der er blevet frelst, ikke fortælle, HVORDAN I blev frelst?

Var det sådan, at I red rundt med 7 skarpe bid, et snærende næsebånd og en knækket sadelbom og trænede lidt rollkur, da en lille skideirriterende pisunge pludselig skrålede "Din lede dyremishandler - din hest går jo fuldstændig utaktet" - og så tænkte I "Gud, ja, pisungen har jo ret" - og revolutionerede fluks jeres ridestil og hele hestehold?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Jasper »

Jamen jeg ser bestemt ikke mig selv som frelst og mit syn på "hestevelfærd" ændrede sig længe inden, jeg hørte om "de frelste"

Det der bekymre mig, er at der stadig findes mange, der ikke tænker over, at deres heste er levende væsner og ikke rekvisitter(staves)

For mig drejer det sig ikke om, en bestemt ridemetode eller at man skal bruge bestemte HMS systemer............faktisk er jeg meget forbeholdende overfor al form for fanatisme.

Men fakta er, at alt for mange heste, ikke bliver behandlet med respekt for deres trivsel, fordi vi i vores sport, går så meget op i, at få dækket vores personlige behov.

I mit tilfælde ændrede tingene sig, for mange år siden...................jeg mistede simpelthen lysten til at ride.
Jeg syntes at det var for nemt, for når først man kan alle knebene, så er det ret nemt, at få hesten til at spjætte og danse.

Og i takt med, at jeg blev rigtig god til, at ride "trav" i mine heste, blev jeg mindre og mindre imponeret, når jeg så andre udføre samme øvelser :ehh:

Jeg syntes bare ikke det såå pænt ud længere :oeje: Men dengang( for mange år siden) havde jeg ingen viden og adfærd og andre nymodens ting, så jeg kunne ikke definere hvad det var, jeg ikke brød mig om.

Det jeg syntes "de frelste" gør godt, det er at få folk til at tænke sig lidt om!!! For for mig, må folk ride lige som de lyster :lol: Bare deres heste ser rolige og afslappet ud.

Vi vil jo alle gerne have lov til, at råbe.............jeg gør det så godt jeg kan!! Men dengang for længe siden, der gjorde jeg det også, så godt jeg kunne.........................og der troede jeg på, at min hest var fræk :minna:
Men han lærte hurtigt at piaffere :mur:

Og med den viden jeg har idag, så oplever jeg desværre alt for ofte, heste der ikke trives og bliver behandlet " forkert" :graed:
Og jeg er da ikke i tvivl om at ejerene af disse heste.................gør det så godt, som de kan - det er bare ikke godt nok.

Det meget mærkelige i disse "gamle" sportsgrene er, at folk er pisse bange for fornyelse og alle holder fast i, at sådan har vi altid gjort.
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Silas »

Lone Beck wrote:Men vil I, der er blevet frelst, ikke fortælle, HVORDAN I blev frelst?

Var det sådan, at I red rundt med 7 skarpe bid, et snærende næsebånd og en knækket sadelbom og trænede lidt rollkur, da en lille skideirriterende pisunge pludselig skrålede "Din lede dyremishandler - din hest går jo fuldstændig utaktet" - og så tænkte I "Gud, ja, pisungen har jo ret" - og revolutionerede fluks jeres ridestil og hele hestehold?


Jeg er ikke blevet frelst, men omvendt, som skrevet højere oppe. Jeg red med stramt næsebånd, brugte "hiv og slip" metoden, og tilpassede sadlen efter, hvordan jeg synes, at den lå godt. Brugte pisk og sporer og hånd, når hesten ikke ville, som jeg ville i ridning og på stald.

Silas lærte mig alt det nye, fordi jeg bare ikke kunne bruge de metoder på ham, han var anderledes. Så nej, det var ikke en eller anden pisunge, som råbte af mig, og jeg råber heller ikke af andre, eller prøver på, at omvende/frelse dem, men jeg siger min mening, hvis jeg bliver spurgt, eller ser ting, som jeg ikke synes er hensigtsmæssig over for dyret.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
Post Reply