Respektere hans ønske

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Respektere hans ønske

Post by Tristan »

Ja, mit lille dilemma består af hvad dælen min lillebror skal kaldes af min datter!

I min verden/familie er det kun mænd der er gift ind i familien der hedder onkler. Altså skal min lillebror kaldes for morbror.
Men han vil gerne kaldes for onkel.
Skal jeg respektere at det vil han kaldes, og så sige til min datter at "nu kommer onkel Hans", eller skal jeg holde på mit og lære hende at "nu kommer morbror Hans"?

Jeg har en anden lillebror som gerne vil kaldes morbror, så jeg tænker om det vil være forvirrende for hende at den ene vil kaldes morbror og den anden onkel.

Hvis det var mig selv, så ville jeg da helst at jeg blev kaldt det jeg selv ønskede, men jeg synes det er lidt mærkeligt han vil kaldes for onkel, når han nu er morbror.

Hvad synes i?
Skal jeg bare være ligeglad og istedet finde på noget helt 3. at kalde ham?
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Respektere hans ønske

Post by KatieKat »

Jeg er vokset op sammen med mine grankusiner som jeg kaldte kusiner. Både de og deres mor kaldte min mor for moster. Min moster var så deres mormor (eller mor) og de kaldte hende så det mens jeg sagde moster.
Alle andre i byen var meget forvirrede over vores familieforhold, men vi selv havde helt styr på det.

Jeg tror du kan lade din datter kalde din bror lige hvad det skulle være og hun vil stadig godt vide hvem han er.
I min familie er alle mænd onkler uanset om de er indgift eller indfødte. Det er ingen nogensinde blevet mere forvirrede over end det kunne forklares temmelig nemt.

Kan hun ikke bare kalde ham Hans?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Respektere hans ønske

Post by Lone Beck »

Jeg mener det er inderligt ligegyldigt. Din datter tænker slet ikke over, hvad ordene betyder. Hun lærer dem bare - også selv om du refererer til din lillebror som morbror, mens han omtaler sig selv som onkel. Sådan noget er børn ligeglade med.

De er jo også næsten allesammen vant til at dén de kalder f.eks. mormor, kalder deres fætre/kusiner farmor - og andre igen måske bedste. Og deres forælre, onkler (ups!) og tanter, kalder hende mor.

Uanset hvad man vælger, bliver det forvirrende :lol:

Vi vænner os jo også selv til de mange titler: Jeg kaldes Lone, Fyt, Faster Fyt, Moster Fyt, tante Lone, og nogen gange roder jeg også selv rundt i det. Det gør alle vel :skoer:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Re: Respektere hans ønske

Post by Skjold (Tidl. SL) »

Jeg tror også det er fuldstændig ligemeget - hvorfor skulle det være mere forvirrende at dine brødre hedder noget forskelligt, end at mormor kaldes bedste, farmor eller oldemor af andre børn i familien?

Jeg tror egentlig også hellere jeg ville være en onkel end en morbror. Men jeg vil hellere være en moster end en tante.
/SL
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Respektere hans ønske

Post by xtiny »

Min bror hedder "onkel Otto"- mest for at drille ham. :anonym:
I min familie er "tanter" og "onkler" indgifte- ellers hedder det faster, moster og morbor/farbror.
Men min morbror Svend- var min mormors bror- og moster Kylle- var min farmors søster. Det tænkte jeg først over som voksen- ellers var det simpelthen det, de hed!

Nu i min- og mine søskendes generation er det med familiære titler sådan set ikke særlig brugt, så vi bruger blot fornavne. Så slipper jeg også for at være grandtante, der er heldigvis ikke noget, der hedder grandmoster/grandfaster. :minna:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Respektere hans ønske

Post by annetteB »

Jeg mener det er inderligt ligegyldigt. Din datter tænker slet ikke over, hvad ordene betyder. Hun lærer dem bare - også selv om du refererer til din lillebror som morbror, mens han omtaler sig selv som onkel. Sådan noget er børn ligeglade med.


Enig.
Det var forresten ikke noget jeg overhovedet gad at gøre et spørgsmål ud af.
Jeg havde nok bare sagt at "Imorgen kommer Hans til kaffe"
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Respektere hans ønske

Post by Nina »

Det er da så totalt ligemeget, hvad Hans kaldes...

Børn skal forholde sig til bedstemødre/fædre -mormødre/morfædre - farmødre og så videre og så videre ...

Tit er der Dobbelte af begge ...

De skal sq nok finde ud af det. :mikkel:

Venlig hilsen
Nina
User avatar
Tristan
Posts: 273
Joined: Wed 22. Oct 2008 16:36

Re: Respektere hans ønske

Post by Tristan »

Ja vi har hele 3 sæt forældre hun skal forholde sig til:
Farmor - farfar
Mormor - bedstefar (Bedstefar er min papfar)
Morfar - bedstemor (bedstemor er så min papmor)

Måske jeg skulle følge jeres råd og være ligeglad. Så kan hun sgu selv vælge hvad hun vil kalde ham, om så det bliver Karl Ejnar.
Den lille er jo ligeglad, og så længe har han lyst til at være noget for hende, må det være det der tæller.
Tak for i gav jeres besyv med.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Respektere hans ønske

Post by Stimata Doamna »

Tristan wrote:Ja vi har hele 3 sæt forældre hun skal forholde sig til:
Farmor - farfar
Mormor - bedstefar (Bedstefar er min papfar)
Morfar - bedstemor (bedstemor er så min papmor)

Måske jeg skulle følge jeres råd og være ligeglad. Så kan hun sgu selv vælge hvad hun vil kalde ham, om så det bliver Karl Ejnar.
Den lille er jo ligeglad, og så længe har han lyst til at være noget for hende, må det være det der tæller.
Tak for i gav jeres besyv med.


Det skal hun såmænd nok finde ud af - og som du rigtigt siger, så er det vigtigste, at han vil være noget for hende :mikkel:

Jeg kender en lille dreng, som sidste sommer gjorde rede for sin familie:

"Jeg bor hos min mor sammen med min far X. Han er ikke min rigtige far, det er far Y, som bor sammen med Z, som altså ikke er min rigtige mor, men hun er sød. Jeg bliver nogen gange passet af mormor, morfar er død, så hun bor alene. Far X's mor og far, som ikke er min rigtige farmor og farfar, men de er gode nok, kommer også og besøger os, og nogen gange bliver jeg passet af farmor, altså far Y's mor. Far Y har også en far, og det er min rigtige farfar, og du er gift med ham, og jeres pige er min rigtige fars halvlillesøster, og dem der er din far og mor - tror du, at de vil være min oldefar og oldemor, for de er altså rare?"

Det ville de så gerne... Og for den lille purk er det bare sådan det er. Han har styr på sin familie, om end den er noget sammensat :-)

Det er faktisk utroligt, som børn kan se på verden fra oven og ned, når vi andre tror, at det er det rene kaos.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Respektere hans ønske

Post by CXEC »

JEG HADER AT HEDDE FASTER! Det er GRIMT og ucharmerende! Mit navn er Céleste, hvis nogen ellers skulle være i tvivl? Kælenavne er okay, men faster - NEJ TAK!

Min fars brødre har jeg altid kaldt mine onkler! Min mors søstre kaldt mostre, min mormors søstre blev så også kaldet moster - incl. min mormor.....dog ikke af mig.

Storebror insisterer på at bruge navnet på vores far - det kan jeg bare ikke finde ud af. Det er underligt i min verden. Men farmor blev kaldt det Italienske navn for mor - Mami og farfar blev kaldt ved navn.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply