Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by Zanne »

Der har gennem tiden, været en del positiv men så sandelig også negativ snak om Dyrenes Beskyttelses manglende engagement i i dyreværnssager.

Efter weekendens oplevelser, vil jeg gerne vise jer, hvordan det også kan gå, når Ditte og jeg, befinder os i vore DB-job. Ditte som kredsassistent, jeg som kredsformand.

Vi havde hele weekenden været på landsskue i Herning, fra morgen til aften. Jeg havde i løbet af fredag og lørdag, fået en del opringninger af bekymrede mennesker, pga cirkus Renz, der lå ved Bork havn. Cirkus-folket havde åbenbart umådeligt svært ved at huske, at også dyrene tørster i den varme vi havde. Jeg lovede at kigge på sagen, men var selvsagt nødt til at nå hjem først. Vi smuttede forbi fredag aften og alt så fint ud, hvis man lige så bort fra elefanternes forhold. De var godt nok noget sølle. Jeg valgte at lade 7 og 5 være lige, da jeg først skulle have undersøgt reglerne for elefanter i cirkus. Jeg kunne dem ihvertfald ikke på fingerspidserne, sådan bare lige. Lørdag fortsætter ringeriet som sagt, og vi må afsted igen lørdag aften, efter endnu en dag på landsskuet. Vi mødes med en anmelder og vælger at samle alle de beviser vi kan, ved hjælp af fotografier. Jeg ender med at blive smidt ud af pladsen af cirkusfolket, de mente jeg var lidt for nærgående med fotograferingen. Turister har det ikke med at koncentrere fotograferingen omkring skrammer og foderstand på dyrene. Skidt pyt - at blive smidt ud er prøvet før, så jeg gør ingenting.

Vi må have samlet lidt bedre beviser, for der var langt fra nok, til en politi sag. Fortsætter aftenen igennem med fotografering , det samme søndag, for der begynder cirkus at læsse dyr og pakke ned. Beviserne hober sig op, jeg er nærmest i konstant samråd med vor dyreværnsinspektør som faktisk har ferie, og vi følger en slagplan der hedder overvågning indtil alt er stillet op det næste spillested, og samtlige dyr er kommet ud af transport-vognene. Ditte kører ned og leger fotograf, jeg gør det samme søndagen igennem, med et par timers mellemrum. Kl. 20 er pladsen i Bork totalt ryddet på nær en enkelt vogn, og kl. 21.30 rejser vi os direkte fra aftensmaden kl 21.30 og kører mod Hvide Sande, hvor næste forestiling skal være. Vi havde været på pladsen en enkelt gang, for at konstatere at kun en af staldene er rejst.

Herfra vælger jeg nu i denne fortælling, at sætte mit referat ind. Det referat, der er givet til politimesteren for Midt-Vest politikreds.

Efter at vi havde holdt øje med Cirkus Renz ved Bork havn gennem søndagen, blev det tid til at kontrollere pladsen i Hvide Sande, hvortil cirkus var flyttet. Vi ankom omkring 22, hvor vi stille og roligt kørte rundt, holdt stille, kørte lidt, og så på arbejdet og udviklingen. Vi konstaterede at kun den ene stald - den store - var rejst til hestene. Disse var sat i boksene, kamelerne stod bundet udenfor, og elefanterne manglede at komme ud fra bilen. Alt personale arbejde uanfægtet af vort besøg, vi var bestemt ikke var de eneste. Undervejs så vi at schæferhunden "Volvo" løb frit rundt på pladsen, uden mundkurv.

Pludselig ser vi at elefanterne bliver lukket ud af en transport - klokken er nu 22.20. Aflæsningen foregår stille og roligt, og dyrene bliver ført op på et grønt areal, lige foran hvor vi holder. Vi sidder og kigger, og er triste over at konstatere, at selv uden opsyn af mennesker, vælger dyrene at stå nærmest i en trekant (røv mod røv) hvor de straks går igang med deres sterotype bevægelser. De søger lidt med snablen i græsset, træder forsigtigt et skridt frem, for panisk at "komme i tanke" om, at det er forkert, og skynder sig tilbage. Sådan går der ca 5 min.

Vi ser så at en containerbil er ved at læsse en container af, og da de sidste ponyer stadig mangler, vil vi jo se, om de er i den transport. Vi vil specielt gerne fotografere det, da det er forbudt. Vi triller forsigtigt rundt på pladsen, kører ned bag falckstationen, og kommer rundt på den anden side. Her stopper vi igen næsten ved udkørslen men ved det eneste "hul" i rækken af vogne, hvor igennem vi kan fotografere containeren. Bilen er heldigvis igang under hele seancen. Mens vi sidder der og venter, opdager vi pludseligt at Franz Renz kommer løbende med elefanterne som trompeterer i vilden sky. Jeg troede (naivt) at dyrene var rendt, og han var ved at føre dem ind på pladsen igen. Derfor bakker jeg stille og roligt, så han har mulighed for at lede dem ind at det hul i rækken af vogne, jeg holdt foran. Franz og dyrene går dog ikke ind på pladsen men fortsætter diirekte mod mig. Franz hujer og råber, opildner dyrene, og jeg bakker nu hurtigere og hurtigere. Frans og 2 af dyrene holder sig i venstre side af vejen, mens den sidste elefant løber direkte foran bilen. Alt imens jeg bakker nærmest hvad jeg kan, tænker jeg at falckstationen er døgnbemandet, og jeg må søge hjælp der. Jeg ser så at der også er 2 mennesker bagved dyrene, der også opildner dem af bedste evne. Da jeg når næsten til Falckstationen, ser jeg at vejen er spærret bag mig, af den lastbil der kom med containeren, den holder nu på tværs af vejen, med næsen ind i et buskads. Da der ingen mulighed er for at komme videre, flår jeg nu bilen i 1. gear, vælger at køre direkte frem mod elefanterne og de 3 mænd. Disse standser så også og elefanterne bliver også dirrigeret til at vende. For at passere den elefant der er midt på vejen, må jeg ud i rabatten og et buskads. Præcis da bilen er ud for elefanten, vender dyret, så den står direkte med front mod sideruden og Ditte (kredsass.) skriger "kør kør - jeg er bange". Jeg suser så fremad, med 3 mand og 3 elefanter i kølvandet, stadig kun i 1. gear, når næsten op til udkørslen, og her begynder stenene at regne over os. Jeg kører direkte ud på vejen, og takker tilfældet og mine 20 år som erhvervschaffør, at det gik godt. Vi kører ned mod byen, totalt rystede og bliver enige om at ringe til politiet. På pladsen ved rundkørslen Nørregaden og Slusen, vælger vi at holde stille og stoppe bilen.

Jeg ringer først til 114 omkring kl. 22.30, men får en tlf.-svarer der siger, at skal jeg bruge øjeblikkelig politi, skal jeg ringe 112. Dette gør jeg så, og får fat i vagtcentralen. Det lykkedes mig ikke at overbevise den kvindelige vagthavende om, at jeg ikke var beruset, da jeg bad om at få politiets hjælp, fordi 3 mand med 3 elefanter havde forfulgt mig. Jeg fik derimod at vide, at jeg igen skulle ringe 114, trykke 1 til båndsvareren og følge anvisningerne. Dermed kom jeg til vagthavende for midjyllands politi. Efter en del insisteren fra min side om, at jeg var aldeles ædru, indvilgede vagthavende i at sende en patruljevogn mod Hvide Sande, hvor vi så skulle holde på pladsen og afvente politiets ankomt. Vagthavende spurgte endvidere om skader på bilen efter stenkast. Jeg forklarede at jeg simpelthen ikke turde stige ud af bilen. Under samtalen med vagthavende var jeg adskillige gange ved at bryde i gråd, givetvis grundet chokket.

Vi bliver holdende på pladsen, men da der holder en ambulance fra falck, stiger vi ud af bilen, går frem mod ambulancen for at spørge hvilke præcis lokation, vi befinder os på. Disse kan ikke hjælpe os, da det er en ambulance fra en fremmed station. Ambulancen kører så, og vi benytter chancen til at kigge på bilen. Mens vi står ved bilen, kommer en sort bil på tyske plader. Den kører et par gange rundt om os, i høj fart, mens vi nærmest vælter ind i min bil, låser dørene og selvfølgelig vil bilen ikke starte 1. gang i panikken. Jeg får liv i den og vi kører nu mod den sydlige del af Hvide Sande by, med bilen i hælene. Jeg ville bare ned hvor der var mennesker og liv i byen. For at teste vognen bag mig, vælger jeg at køre 1½ omgang i rundkørslen, og den følger med. Panikken breder sig igen, for jeg er overhovedet ikke kendt i Hvide Sande by. Vi fortsætter, mig forrest, den sorte bil bagved, rundt og rundt i byen, frem og tilbage, men jeg bliver ved og ved og ved at køre samme rute, alt imens vi håber politiet snart vil dukke op. Pludselig bliver den sorte bil skiftet ud med en hvid, stadig på tyske plader, og jeg har fået en ny "skygge". De gør intet for direkte at genere mig, følger blot troligt efter. Om bilen er der konstant, tør jeg ikke garantere, det vrimler med tyske biler i Hvide sande og det var efterhånden mørkt og gadebelysningen var slukket . Vi kører hid og did, men stadig med Søndergade - broerne og Nørregade som faste holdepunkter. Da jeg på et tidspunkt er på Søndergade med kurs sydover, kommer en af cirkus Renz lastbiler kørende i temmelig høj fart mod mig. Den vælger decideret at trække over mod min side af vejen, jeg må foretage en undvigemanøvre, men der sker heldigvis intet. Jeg vælger nu at ringe til politiet igen, jeg har simpelthen ikke nerver til at fortsætte dette show. Jeg ringer kl. 23.11 endnu engang 114, følger tlf.-svareren og får fat i vagthavende. Denne forklarer mig at politiet skam har langt andre vigtigere opgaver, end at køre til Hvide Sande og hjælpe mig. Jeg spørger så hvorfor søren de har bedt mig køre rundt i byen i næsten 3 kvarter, forfulgt og chokeret. De kunne jo blot have ringet til mig, da de fik mit mobilnummer ved første samtale. Godt nok vidste de på daværende tidspunkt ikke, at jeg nu blev fulgt af flere biler på tyske plader, men de vidste at jeg var meget meget rystet og så bange, at jeg ikke turde forlade min bil. Ligeledes var de klar over at jeg befandt mig i en by, jeg overhovedet ikke kendte, da jeg end ikke kunne oplyse min eksakte lokation. I denne samtale lykkedes det mig ikke at holde gråden tilbage, så betjenten var fuldt ud klar over, at jeg nærmest var ved at "skide grønne grise". Jeg fik en laang forklaring om manglende bemanding og bevillinger, og at vagthavende mente jeg skulle køre hjem, tage en øl og snakke med de lokale politikere dagen efter - ikke det lokale politi, men diverse politikere i kommunen.

Jeg forlangte nu at der blev lavet en anmeldelse, dette nægtede vagthavende og spurgte mig faktisk hånende, om jeg seriøst ville have, at han skulle modtage en anmeldelse om, at jeg blev forfulgt af elefanter. Indrømmet - jeg blev gal, og sagde at selvfølgelig ville jeg da det. Han spurgte så hvilke paragraffer jeg ville lægge til grund for den anmeldelse. Dertil svarede jeg, at det vist ikke var mit job, at fortælle ham, hvilke love og regler, der var overtrådt, jeg ville bare gerne indgive en anmeldelse på det skete. Han fortsatte med at nægte, trods adskillige forsøg fra min side, men indvilgede i af skrive en såkaldt "hændelse" på grundlag af min opringning. Hvad der står i denne "hændelse", var mig ganske uvedkommende. Jeg sluttede samtalen med at spørge, hvordan jeg så kom igennem med min anmeldelse, hvortil han svarede at jeg kunne se, om jeg kunne få det lokale politi til at tage den. Jeg spurgte omkring mine passagerer og deres udsagn. Disse var han ikke interesseret i, men jeg kunne da give lokalpolitiet deres telefonnumre, så kunne lokalpolitiet ringe, hvis de lystede. Jeg opgav og sluttede med et "god aften og tak for ingen hjælp" og lagde på. Fortsatte derefter hjem


Hvad I vil bruge min roman til, er selvfølgelig op til enhver, jeg vil blot forsøge at ændre opfattelsen af, at vi i Dyrenes Beskyttelse, ingenting gør. Husk at vi gør det ganske frivilligt, for egen regning. Kørslen dækkes ja, men alle de timer der bliver brugt på en sag som denne, bliver ene og alene lagt, fordi vi vi gerne vil gøre en forskel for dyrene. End ikke penge til en sodavand undervejs, kan bevilges. Buler og ridser på bilen, efter stenkastene, ja de må blive ordnet for min egen regning. Men hvad - det går nok.

Jeg håber og ber til, at politiet tager anmeldelsen alvorligt, og at deres anklager vi føre sagen, men føler mig dog langt fra sikker... desværre.
Zanne
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by Lena »

:-o

For saaatan da, Zanne................ Jeg forstår nu fuldt ud, hvorfor du har været chokeret.......... Det er jo vildt.....

Cirkus Renz??? Sikke et lortecirkus............ :mettebo:

http://www.cirkus-dk.dk/htm/dk/nyheder.htm

Scroll ned i bunden og læs om Cirkus Renz. Der er fokus på problemet med Cirkus Renz........ Der er en mailadresse, hvor man kan oplyse hvor Cirkus Renz befinder sig. Cirkus Renz ejer også Cirkus Amara............

Det er desværre ikke tilladt at kopiere noget fra teksten..........
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Re: Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by JannieT »

Sikke en forfærdelig oplevelse!

Jeg ville sende en klage over politiets manglende indsats til statsadvokaten. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at man skal finde sig i sådanne trusler :tommelned:





Mvh Jannie
Alt er relativt
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by BeritH »

Hold da op en klam historie.

Jeg håber virkelig at DB vil indgive en officiel klage over politiets behandling af jer.

Håber I er kommet jer over chokket.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by 99E »

Helt ærligt forstår jeg altså LIDT godt at folk (dvs. politiet/vagtcentralen) i første omgang mener, du må være stangstiv - jagtet af elefanter i Hvide Sande, siger du? Yeah right...
Historien er da så absurd at det er den ene sandsynlige forklaring.
Den anden er at du er blevet castet til en virkelig dårlig B-film... :ehh:

Altså...
Hvis man ikke vil have besøg af Dyrenes Beskyttelse er det vel fordi man har noget at skjule - og VED, det bør skjules.
Hvis man ikke vil have besøg i en sådan grad at man jagter den af DB udsendte med elefanter og stenkast - så er det vel fordi man egentlig godt ved at det er virkelig slemt, det DB'eren kan finde?

Hmm...

Glæder mig til at høre hvad fortsættelsen bliver...!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by BeritH »

Og så tænker jeg jo lidt, at de burde have besøg af en stor og skræmmende strigleflok, udstyret med kameraer. De kan vel næppe sende en elefant efter os allesammen.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by Zanne »

Ved du hvad Ninie - det kan jeg faktisk også. Men jeg lovede dem nu alligevel, at ville de bare komme, skulle jeg gerne puste samtlige spritus-tests de havde i bilen, for der var altså ikke noget druk i det.

Men nej, det eneste politiet formåede var, at holde os kørende rundt i en nattetom by i stive 3 kvarter, inden de nåede frem til - ved min opringning - at de end ikke gad modtage en anmeldelse.

Zanne
paloma24
Posts: 91
Joined: Wed 1. Jul 2009 20:11

Re: Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by paloma24 »

Hold da fast!!! :O

Kan dælme godt forstå du er rystet!!!

Jeg tænker så bare, hvad er det lige han vil skjule så godt at han direkte må lade elefanter jagte jer :O
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by Lena »

Så kom der en netudgave.............
http://ekstrabladet.dk/112/article1192504.ece
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Dyrenes Beskyttelse - set indefra.

Post by Godzilla »

For fanden Zanne en gyser!! :-o de er da sindssyge de der cirkusfolk!

Jeg har nu altid haft indtryk af at DB gør et godt stykke arbejde. Medlemsbladet er både hårrejsende læsning men også glædelig. :askepot:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply