At slå rødder

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

At slå rødder

Post by LoneR »

Jeg når vist aldrig at slå rødder nogen steder. Men jeg tror egentlig heller ikke jeg vil.
Når andre fortæller mig, at de har boet i 3 generationer i den samme landsby, så fyldes jeg med dyb kedsomhed ved tanken.
Samtidig er det jo fedt at høre til et sted - men jeg lever vist mest efter devisen hjem er der hvor dit hjerte er - og det er vist mest noget med tilknytning til mennesker.
For mig altså.
Jeg har faktisk et stort behov for tryghed, men det handler sjovt nnok slet ikke om at være, bo, arbejde det samme sted i længere tid - det er noget helt andet - og det er vist mest noget med tilknytning til mennesker.
For mig altså.

Jeg er blevet fuldstændig cool med at søge nye jobs - jeg har helt droppet at "sælge mig selv" , men er sgu bare som jeg er - så må de tage det eller lade være - så det er blevet sådan en interessant oplevelse: hvordan er de her". Sådan er det også med arbejdet. Jeg arbejder for vikarbureauer og arbejder et nyt sted hver uge nærmest - sommetider flere steder på en weekend - det er spændende og befriende, og ret inspirerende i forhold til min allerstørste interesse: hvordan er det mennesker fungerer, hvad driver dem, hvordan lever og dør de. Det har jeg rig lejlighed til at studere og samtidig passer det til mit behov for at tøjle mit engagement - jeg er på, når jeg er der - men jeg behøver ikke blande mig i personaleforhold, gå på barrikaderne og al det. Det tar sgu så meget energi.

I flere år har jeg sagt, at NU blir jeg her, resten af mit liv, HER er godt, her vil jeg være.
Og så en morgen vågner jeg og tænker, ja her er godt, men det kunne også være godt et andet sted - det må jeg prøve.
Vi flytter til Lolland og det blir rigtig nybyggeragtigt. Vi skal indrette os i ét rum med alt, og så skal der bygges hus om - helt fra bunden, med vægge, gulve, lofter, el, vand, det hele. Der skal skabes 140 ekstra kvadrametre sove-, opholds,-hygge og studere-arbejdsrum fra en gammel hestestald og det tilhørende loft.
Og så vil Niels rive en længe ned og gøre den større. Rive begge gavle i det gamle hus ned og bygge dem op. Lave nyt badeværelse i det gamle hus og lave stuehuset en smule længere.

Jeg skal tage nogle fag på sygeplejskolen for at opdatere min forældede sygpelejeuddannelse, så jeg kan fortsætte mine vikartjanser - jeg behøver kun at arbejde 3 dage om ugen for at oppebære en løn som er rigelig. Niels tager en meritlæreruddannelse for at undervise børn og unge i kreative fag og værkstedsfag, og så vil vi lave maleundervisning, kurser, selv male, udstille og så videre.

Tanken om at kunne indrette boligen helt som vi gerne vil have den - det er ret fedt. Jeg vil have en minimalistisk bolig, med trægulv i massive planker, hvide vægge, få møbler - ingen støvsamlere, masser af lys - der skal bygges karnapper i øverste etage, så vi kan få lys og luft - og jeg vil gerne udskifte de almindelige vinduer i stueetagen med gulv til loftvinduer.

Og ingen katte - faktisk er vi ved at udregne hvordan vi slipper af med de fleste af svigermors katte, så hun kun har den, som jeg har givet hende - som jeg fik af Birgitte faktisk.

Måske kan vi nøjes med at lade Inka og Maya klare det? De kan godt lide Ramses ( katten), men de hader de skabede udekatte, der også er der - og som kommer ind og spiser.
Det gør vi også.

Samt overfloden af fjerkræ - de skal minimeres og flyttes ud i den dertil indrettede gård og ikke være overalt. Der er satme høns og ænder allevegne.
Inka har røde øjne, når vi er dernede, hun elsker alt der flyver og skræpper......


Vi kommer næppe til at kede os de næste 20 år..
Så hér bliver vi, helt sikkert - :hhansen:
Vi har godt nok snakket lidt om Spanien - det kunen være fedt at ha et hus i Spanien.....

Nå, det var lige en laaaang update - en smule underholdning - jeg skal pakke nogle flere kasser.

Lone
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: At slå rødder

Post by Frieser9460 »

Jeg synes, det er fedt, du har det på den måde, LoneR... og beundrer din omstillingsevne. :respekt:

Selv er jeg nok mere eller mindre din diametrale modsætning... jeg er "redebyggertypen"... ikke, at jeg har den helt store trang til alt det der med børn osv., hvis jeg skal være ærlig, men jeg knytter mig meget stærkt til mit hjem og elsker hele tiden at forme og forbedre det... ja, at slå rødder, som man siger. :hhansen:

Det er sjovt, som man ofte er forskellige... :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
aribeth

Re: At slå rødder

Post by aribeth »

mmmm det lyder rart... og det lyder som dig.


Jeg tror jeg har "taget skade" af at jeg de første 12 år af mit liv boede 10 forskellige steder og to steder på en gang siden jeg var 3 år gammel... eller også har jeg bare fundet det sted hvor jeg vil være for evigt med den jeg vil være sammen med altid :-)



Jeg synes det lyder som om det bliver dejligt det du skriver!



Gulv til loft vinduer.... hvis du spørger mig, kan man ikke få nok af dem, men det skal være døre, man bliver afhængig af døre. Planen her er, at når vinduerne med tiden skal skiftes ud, så skal de laves om til døre de fleste af dem.



Katrine
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: At slå rødder

Post by LoneR »

Ja, døre - det er døre jeg vil have - masser af dem.

Svigernors hytte er fuld af antikviteter - hun har haft antik og restaurering af møbler i 35 år, så der er noget at tage af.
Blandt andet er der et gammelt bord fra 1600-tallet, som jeg egentlig er faldet for, selvom jeg ikke gider al det gamle lort mere. Jeg gider simpelthen ikke bo sammen med gammelt lort - men det der bord er nu lidt specielt.....selvom jeg nu ikke tror på de 16.000 hun sir det er værd.
Jeg ku male det hvidt :jeanie: - bare for at begå en slags dødssynd - :hhansen: :viben:

Udover min trang til at være i bevægelse, så har jeg også en stor trang til, a t skille mig af med ting og udstøde mantraet "aldrig mere" - "Jeg skal aldrig mere...." - det er ikke lige heldigt altid - fx ærger det mig ad helvede til, at jeg "aldrig mere" skulle sy - og derfor skilte mig af med alle mønstre og stof - mærkeligt at jeg beholdt symaskinen.
Så har jeg vist osse tænkt, at jeg aldrig mere gad tage flere uddannelser - jeg har for mange i forvejen, for nu kan jeg satme ikke finde mit studentereksamensbevis, som jeg skal bruge til de her fag - og har måttet bruge tid på at overbevise dem om, at det næppe kan være nødvendigt, når jeg har været på den ene og den anden udd. og uni osse - hun købte den ikke helt, men jeg købte tid.
Jeg aner sgu ikke hvor lortet er??

Nå¨, men vi har besluttet at kassere alle bogreoler og bygge nogle selv - og lidt andet, så flyttelæsset blir ikek så enormt - jeg smed de fleste møbler ud, da jeg flyttede i januar - nu ryger der lige lidt flere.
Blandt andet et gammelt almueskab i blåt - det kan afhentes i vores container i morgen, hvis nogen har interesse - det er egentlig meget pænt, med glas og al det shit - ret stort, med under- og overskab.
Der er nok nogen, der samler det op.
aribeth

Re: At slå rødder

Post by aribeth »

det var ellers pænt det der almueskab hvis det er det du havde dengang jeg var på besøg... men stort og ondt og skrumlet... ikke noget for mig.
SÅ jeg kommer ikke efter det :viben:


Det er vel typisk dig Lone... aldrig mere... :linski:


Aldrig mere kan man sagtens sige... det er bare sjældent det holder... efter min mening...



Katrine
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: At slå rødder

Post by LoneR »

jeg skal heller aldrig mere ha hest - og har derfor kasseret alt mit rideudstyr.....

Ja, det er vel lidt typisk mig - jeg elsker definitiver - men er samtidig så fleksibel, at jeg snildt kan ændre holdning - ha,ha!

Men jeg skal aldrig mere ha egen kat - det er helt sikkert - jeg hader katte i mit hjem, det har jeg endeligt erkendt - jeg kan kun lide andres katte i afmålte doser. Og så kan jeg jo i virkeligheden heller ikke tåle kattehår.
Svigermor har sådan en lille snottet killing rendende , plus nogle andre snotnæsede klamme kattedyr - den eneste ordentlige er Ramses, for han styrter rundt og spiller hankat og bedækker alle egnens katte - så han sover, når han er hjemme. Mærkeligt nok elsker han mig også - han glemmer øjensynlig ikke, at han har været min.
men de andre - de skal ud. Jeg pønser på at tage svigermor med i byen , selvom hun helst ikke vil nogen steder - og så komme hjem til kattefrit område. :vader:
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: At slå rødder

Post by FruTusse »

Det lyder altså helt vildt og fantastisk dejligt Lone :jeanie:

Hatten for din fantastiske livsindstilling og omstillingsevne. :respekt:

Jeg vil så gerne flytte til Fyn, men jeg er også typen der helst vil gå med livrem og seler for jeg kan nu en gang ikke overskue at skulle flytte som fattig og uden job. Så hellere vente til det rette tidspunkt hvor der også kan følge et job med.
Men jeg ville nu så gerne, kan så godt lide Fyn...... :elsk: :heidio:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: At slå rødder

Post by LoneR »

Ja?
Hvordan det Ped?
Jeg vil så gerne forstå dig - du trænger til at forstås. :jeanie:
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: At slå rødder

Post by LoneR »

Ha, ha - nårh på den måde.

Nej, men egentlig er det rigtigt - huset jeg havde med min xmand er stadig ikke solgt - jeg tror nu mest det er fordi det emmer af hans nederenhed.

Vi skal jo heller ikke sælge det - vi skal overtage det af svigermor, blir vi trætte af at bo der, så er der 7 døtre der kan bo i det.
Hvis de vil.

Men den slags tager jg ikke så tungt - nu skal vi jo lige flytte, byggem ordne osv - og iøvrigt så passer det til vores behov, for vi har altså brug for meget plads til al maleriet.
Og plads - det får vi.

Lige om nogle uger skal vi male for Kræftens Bekæmpelse, som holder kunstudstilling - Niels og jeg skal så male i 2 dage midt i udstillingen.
Det blir spændende.

De liderlige katte og høns - jaha -

Jeg kunne ellers fortælle lidt om svigermor - men det vil jeg ikke her - men der er guf Ped!!
Rigelige anekdoter til de lange vinteraftener.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: At slå rødder

Post by 99E »

Jeg har lært det - det der med at give slip på steder og knytte "Hjem" til noget andet.
Selvom jeg stadig savner klipper og har en anden ro inden i når jeg kan sidde på et stykke klippe.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply