Gysse & Gyda

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Zippeline
Posts: 461
Joined: Sun 2. Mar 2008 18:57

Re: Gysse & Gyda

Post by Zippeline »

Ahahaha. Åh, strigler.

Jeg synes nu, dyrene så ud til at have det fint. Og ja, jeg er en af dem, der mener at 'godt' kan gøre det - uden at sige 'perfekt' ikke ville være bedre. Og hvis du stadig læser med Kokjo, så tag det dog som gode råd og smid det, du ikke kan bruge væk.

- Zip.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Gysse & Gyda

Post by 99E »

De fleste mennesker har faktisk tendens til at se dyrehold som noget, der enten kan være forfærdeligt eller perfekt. Som regel synes de selv, de holder dyre "ret perfekt" - ellers ville de lave det om.

Men faktum er jo, at der er et lille stykke fra "forfærdeligt" til "bedre" - og endnu et stykke til "godt nok" - og et rigtig langt stykke på skalaen fra "godt nok" til "perfekt", hvor dyrene har det... Jah, "godt nok" i varierende grader.
Der er sådan "Lige akkurat godt nok" og "Bedre end OK og markant fantastisk bedre end Forfærdeligt" og "Næsten Perfekt" og 117 andre stop undervejs.

Jeg er hestehippie og sådan noget nok til at synes at alle heste burde holdes i en (god, og for dem passende) løsdrift.
Og til at synes at alle heste i hvert fald SKAL ud HVER dag på en fold af passende størrelse og med foder, MINDST 8 timer, hellere 12 allerhelst 16-20 timer.
Jeg synes også alle andre dyr burde gå i løsdrift og have mulighed for at komme ud.

Men jeg synes faktisk Kokjos grise har det MARKANT bedre end det gennemsnitlige slagtesvin i en industristald.
Også selvom det IMO ville være BEDRE hvis de kom ud for at rode i jord med deres små tryner.

Lone Beck wrote:Det kan alt jo - altid. Hvilket medfører at man må være evigt utilfreds, hvis kun det bedste er godt nok. Hvis kravet altid er alt eller intet (og følgelig oftest ender med intet)

Præcis.
Forbedringer bør aldrig udskydes eller forhindres med den begrundelse at det kunne gøres endnu bedre.
Alting starter et sted.
A step or two, then two or more - then more and more for longer and longer. Og ja. Det ER en Parelli-isme.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

der er da vist heller ikke nogen der siger de skal have det PERFEKT, for hvad er definitionen i øvrigt på perfekt? ... vi er bare nogle stykker der mener at dyrehold inkluderer UDETID... bare NOGET af tiden...


UDETID er i mine øjne ikke nødvendigvis perfekt, blot NØDVENDIGT!



Katrine
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Af og til hænder det, at jeg ikke fatter en meter af, hvad der sker. Det er så et af de tidspunkter lige nu :tommelned:

Jeg føler at jeg efterhånden har fået et stempel, hvorpå der står, at jeg disser Kokjo grisehold. Det gør jeg faktisk ikke - jeg køber bare ikke Kokjo's forklaringerne på, hvorfor det er nødvendigt, at hendes grise går som de nu engang gør.

Præcis som jeg aldrig ville godtage en forklaring på, at heste ikke kan tåle hø generelt, blot fordi der findes adskillige heste, der har fået kolik efter høindtag.

Eller at børn ikke behøver at gå i skole og lære, blot fordi det ikke er standard i andre dele af verden.

Eller måske at det er umuligt at ride en hest, fordi millioner af mennesker er skvattet af i tidens løb.

Vi reagerer forskelligt. Har forskellige præferencer og hver sin baggage. Skal det at bruge den erfaring livet har givet, nu være forkert.

Åbenbart - for jeg mener stadig ikke at Kokjos forklaringer holder - set med mine øjne. Men det betyder ikke, at jeg synes det er grisepineri.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Gysse & Gyda

Post by Lone Beck »

En eller anden skrev på et tidspunkt, at Kokjos grisehold ikke var bedre (eller i hvert fald kun perifert bedre) end "traditionelt griseplageri" - jeg husker ikke hvem eller hvor eller præcis hvordan, men mit samlede indtryk af kritikken i denne tråd er at den bygger på tankegangen "hvorfor sige noget pænt, hvis man kan finde på noget negativt?".

Det er ikke spor anderledes, end hvis lille Lise stolt viser sin ponze frem i et indlæg, og får svar a la "din sadel ligger alt for lang fremme - er du KLAR over, hvor ondt det gør på den?" :doed:

Det kan sagtens være rigtigt, ligesom det kan være rigtigt at Kokjos grise ville have et endnu bedre liv, hvis de fik lov at komme ud. Men måden kritikken udtrykkes på, spænder jo ben for enhver dialog, og dermed kommer man ingen vegne med sin kritik. Man opnår kun at såre, og så kunne man jo ligeså godt have holdt sin mund. Med mindre selvfølgelig man gerrne VIL såre :ehj:

Det kan snildt hænde, at I ikke "køber" Kokjos "bortforklaringer". Men derfor kan det jo godt være Kokjos grunde til at holde grisebasserne inde i stalden :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Beklager Lone, men jeg mener ikke at sammenligningen med lille Lise og hendes nye ponys sadel er særlig god.

Skal vi endelig bruge billedet, så er det voksne Lises forklaring på, hvorfor hun vælger at lægge sadlen, hvor hun gør, jeg ikke mener er korrekt og derfor prøver at modbevise.

Det har stadig intet med at nedgøre forholdene at gøre.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Gysse & Gyda

Post by KatieKat »

Zanne wrote:Faktisk vil jeg gå så langt, som at påstå at chancen for at den sidste gris havde overlevet, nok var langt større udenfor. Der havde hunden ikke kunnet forcere hegnet, ligesom grisen havde haft en langt bedre mulighed for at komme væk.


Det er hovedsaligt den her bemærkning jeg synes er langt under bæltestedet. Det er at sparke folk der ligger ned. Kokjo er uden tvivl ked af at den lille gris kom så uheldigt af dage og det der mere end hentyder at hvis bare hun havde været en bedre griseejer og havde lukket grisene ud så var det sikkert ikke sket.
Det synes jeg helt ærligt er direkte ondskabsfuldt.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Gysse & Gyda

Post by Lone Beck »

Skal vi endelig bruge billedet, så er det voksne Lises forklaring på, hvorfor hun vælger at lægge sadlen, hvor hun gør, jeg ikke mener er korrekt og derfor prøver at modbevise.


De grunde Kokjo angiver for ikke at lukke grisene ud, kan hun jo godt have, selv om du mener noget andet.

UDETID er i mine øjne ikke nødvendigvis perfekt, blot NØDVENDIGT!


Nødvendigt? :hva:
I forhold til hvad?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Gysse & Gyda

Post by Nina »

"traditionelt griseplageri

Var vist Kokjos egne ord?

Som tidligere nævnt - så synes jeg bestemt ikke, at Kokjos grisehold tangerer "traditionelt griseplageri"!

De ser glade og sunde ud. :askepot:

Men - hvis det er meningen, at de skal ud at gå - så er tidspunktet på året dårligt valgt.

Udover det - så tør jeg ikke at nævne - at boksene ser beskidte og mørke ud
Men dét har jeg IKKE sagt!!! :-o


Venlig hilsen
Nina
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Gysse & Gyda

Post by Deerhunter »

Hvad var meningen med at chikanere Kokjo så groft at hun valgte at forlade Strigler? Bare fordi nogle får for lidt og for dårlig sex, er der ingen grundt til at være ondskabsfuld.

Som jeg opfatter Kokjo, har hun faktisk en viden om grisseopdræt som jeg gerne ville vide noget mere om. Man risikerer højest at blive klogere.

At skræppe op om beliggenhed af slagtehuse, kagle om en møgkøter eller i hele taget udtale sig mavesurt om tiltag man ikke har den fjerneste forstand på, er røvirriterende at lægge øre til.

Stod det til mig, vil jeg til hver en tid hellere læse hvad Kokjo skriver. Hun er et positivt menneske i modsætning til de mavesure rynkerøve der ikke er tilfreds før alle har samme snæversynede synspunkt som dem, og sender grissebasserne wellnesophold.
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
Post Reply