Gysse & Gyda

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Kokjo wrote:Er i overhovedet klar over hvor dårligt frilandssvin kan have det ??? Jeg har arbejdet med frilandssøer, og det er kun en anden slags svineplageri !


Ovenstående opfatter jeg ikke som om, at Kokjo går ind for frilandssvin!!

Beklager - og det har intet med heksejagt at gøre. Iøvrigt synes jeg at netop det er noget af en beskyldning. Jeg er ikke enig med Kokjo, og det vil jeg gerne have lov til. Giver Kokjo mig en forklaring, vil jeg gerne have lov til at tilbagevise den, hvis og når jeg ikke mener det er rigtigt.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Gysse & Gyda

Post by Nina »

Nu blander jeg mig (med bævende hjerte), da jeg nok mener, at Kokjos grissebasser eller øvrige dyr slet ikke befinder sig på grænsen til dyremishandling eller lignende - bare for at slå det fast! :-)

Jeg har selv haft frilandsgrise - i starten lidt en tilsnigelse, da jeg intet anede om den slags. :skoer:

Men - for nu at bidrage med lidt hyggeligt - så kendte jeg en gårdejer, hvis kone døde og han skulle sælge gården ...
(Ikke at konens død var hyggelig ..).
Men læs videre :linski:

Dét gik dælme hurtigt og han stod uden tag over hovedet. :traet:

En meget lang historie kortet ned:
Han fik sig selv og en retarderet medhjælper installeret hos os (i en campingvogn) og 2 ponyhopper med føl og 1 stk. mulddyr på folden på vores gamle ejendom.
Kort efter kom han slæbende med en lille broget gris, han havde fundet kørt ned og hjemtog til ejendommen.

Hmm ... Grisen kom ind i en hesteboks og selvom jeg intet kendte til grise - så mente jeg jo, at der burde være en "åndsfælle" som selskab.
Vi købte så en ny gris på samme størrelse - ca. 30-35 kg.

Vi byggede en indhegning (midt inde i hestenes fold) og tømrede et hus sammen til dem.

Desværre nåede den påkørte gris ikke at opleve den nye bolig, da der åbenbart var sket noget med den under påkørslen - selvom det slet ikke så sådan ud i første omgang (andet end et par hudafskrabninger).

NU havde vi så IGEN en enlig gris - og kørte straks ud efter en anden ...

Nå - men de to grise hyggede sig sammen og blev rigtig tamme (den ene fik forøvrigt røde ører pga. for meget sol - så jeg smurte den dagligt med Helosansalve med solfaktor 8. :minna:

Nå - den tunge dag kom - og jeg fik dem lokket op på en trailer og kørt afsted til slagtehuset ...
Jeg havde det SÅ dårligt med det - da jeg følte, at jeg lod dem i stikken ... Grisene tog det mere roligt.

Året efter flyttede vi - og vi købte 5 grise (30-35 kg's størrelse) og de boede i den løsdrift, som gederne (og æslerne) senere fik.

Det var nu meget hyggeligt - og igen en stor sorg, da vi måtte vinke farvel til dem efter godt 5 måneder.

Men de havde det nu meget frit og de havde halm nok til, at vi dårligt kunne finde dem om morgenen i løsdriften ...
Når vi sagde godmorgen til dem - så var der en kæmpe bunke halm - og lidt efter lidt "voksede" der tryner ovenud i bunken. :hhansen:

Så "frilands-idéen" og diverse andre pasningsformer er vel et individuelt skøn.

For at komme tilbage til mit "bævende hjerte" - så skyldes det, at Kokjo før har beskyldt mig for at være på "nakken af hende", men jeg faktisk heller ikke er helt "med" på at indkøbe dyr, før man har forholdene til det - og generelt ER det vel en dårlig idé, at købe dyr hjem på denne årstid, hvis tanken er - at de skal udenfor?

Venlig hilsen
Nina
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Gysse & Gyda

Post by HHansen »

Zanne wrote:Jeg er ikke enig med Kokjo, og det vil jeg gerne have lov til. Giver Kokjo mig en forklaring, vil jeg gerne have lov til at tilbagevise den, hvis og når jeg ikke mener det er rigtigt.


Der er ingen der siger du ikke må være uenig. Jeg bliver bare altid irriteret når folk virker som om de ikke læser hvad der står, inden de svarer på et indlæg. Men bevares, hvis det ikke skyldes at man ikke har læst det, men at man derimod opfatter det anderledes end undertegnede, så er det jo en anden snak.

Det du der citerer Kokjo for:
Er i overhovedet klar over hvor dårligt frilandssvin kan have det ??? Jeg har arbejdet med frilandssøer, og det er kun en anden slags svineplageri !
- det læser JEG jo klart som at kokjo VED at svin ikke NØDVENDIGVIS har det godt bare fordi de er frilandssvin. Og jeg er ret sikker på at de svin hun mener er dem der er frilandssvin i større produktioner. Jeg synes ikke der står: "jeg ved at frilandssvin har det værre end svin inde, så mine skal ALDRIG ud". Men det er jo bare min fortolkning.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Gysse & Gyda

Post by LoneR »

jeg blev egentlig helt glad, da jeg læste Zannes indlæg, fordi der endelig var én, der skrev det åbenlyse - og som tænkte i baner, der handler om, at det ikke handler om at gøre det "bedre end..." - hvor "end" er det ringeste - men at det handler om, at gøre det godt.
Altså det synes Zanne det handler om.
Og det vil jeg give hende 200% ret i - for hvorfor holde dyr, hvis ikke man kan gøre det godt, men kun "bedre end"?

Og så blev jeg faktisk også helt lettet over, at der endelig bare er en, der skriver tingene ligeud, uden omsvøb - det var befriende.

Iøvrigt vil jeg så også give Zanne ret i hendes betragtninger.

Jeg har lige brugt tid på, at give nogle indekyllinger et udeliv - jeg satte dem i et hus med et varmelampe og fri adgang til ud - og de er ude hele tiden, undtagen om natten, hvor de sover under lampen.
De er ca 4 uger gamle og er lige blevet fuldfjerede - og de klarer sig bare supergodt. De kan gå ind til lampen, hvis de fryser - men de er ude hele dagen. Og de har ikke engang en mor, eftersom de er udruget i en rugemaskine - en trafik, der ikke bliver mere af her fremover.
Så så sarte er kyllinger ikke, hvis bare man fodrer på og sørger for et fleksibelt miljø .
Der er osse et hold 3-ugers ællinger - e skal sgu osse ud.

Og kaninerne? De fik et hus med spåner og halm, og kan iøvrigt gå ud som de vil - hvilket de aldrig har prøvet før. De var ligeså nemme at vænne til et udeliv.

Man skal nok bare tænke sig om - fx kunne grislingerne jo bare have adgang til at være ude og inde, så de selv kunne vælge.
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

Men Helle.. nu gør du lidt det samme som det du brokker dig over :linski:

Læser noget på en anden måde end nogen af os andre gør... for der er da ingen der har skrevet at svinene decideret skal være frilandssvin på den måde som Kokjo beskriver det :linski:



Katrine
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Gysse & Gyda

Post by HHansen »

aribeth wrote:Men Helle.. nu gør du lidt det samme som det du brokker dig over :linski:

Læser noget på en anden måde end nogen af os andre gør... for der er da ingen der har skrevet at svinene decideret skal være frilandssvin på den måde som Kokjo beskriver det :linski:

Katrine


Det bliver du vist nødt til at skære ud i pap for mig??? Jeg forstår ikke hvad du mener jeg har skrevet?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

HHansen wrote:
Zanne wrote:Jeg er ikke enig med Kokjo, og det vil jeg gerne have lov til. Giver Kokjo mig en forklaring, vil jeg gerne have lov til at tilbagevise den, hvis og når jeg ikke mener det er rigtigt.


Der er ingen der siger du ikke må være uenig. Jeg bliver bare altid irriteret når folk virker som om de ikke læser hvad der står, inden de svarer på et indlæg. Men bevares, hvis det ikke skyldes at man ikke har læst det, men at man derimod opfatter det anderledes end undertegnede, så er det jo en anden snak.

Det du der citerer Kokjo for:
Er i overhovedet klar over hvor dårligt frilandssvin kan have det ??? Jeg har arbejdet med frilandssøer, og det er kun en anden slags svineplageri !
- det læser JEG jo klart som at kokjo VED at svin ikke NØDVENDIGVIS har det godt bare fordi de er frilandssvin. Og jeg er ret sikker på at de svin hun mener er dem der er frilandssvin i større produktioner. Jeg synes ikke der står: "jeg ved at frilandssvin har det værre end svin inde, så mine skal ALDRIG ud". Men det er jo bare min fortolkning.


Er det ikke en smule imponerende, at du tillader dig at blive både irriteret på mig Helle ,samt påstå at det jeg skriver, ligner heksejagt. Og alt sammen kun fordi, du og jeg ikke har samme opfattelse af det skrevne ord.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Gysse & Gyda

Post by HHansen »

Zanne wrote:Er det ikke en smule imponerende, at du tillader dig at blive både irriteret på mig Helle ,samt påstå at det jeg skriver, ligner heksejagt. Og alt sammen kun fordi, du og jeg ikke har samme opfattelse af det skrevne ord.


Imponerende lige frem?
Jeg skriver jeg synes der går heksejagt i det, fordi jeg oplever at FLERE (ikke bare dig, Zanne) IKKE læser det skrevne, eller ihvertfald vælger at se bort fra flere ord og sætninger og derfor forstå det på en anden måde. Så virker det på mig som om man VIL misforstå og vil være imod Kokjo og hendes måde at holde dyr på. Derfor synes jeg det ligner heksejagt.

Og ja jeg irriteres over FOLK (igen ikke bare dig, Zanne) der ikke læser hvad der står, men bare kører løs med det de tror de har læst.
Eller det de tror de ved om folk. Jeg kan stadig ikke se Kokjo har skrevet at grisene IKKE skal ud. Men du hævder at vide at på grundlag af det hun skriver så går hun ikke ind for frilandsgrise under nogen form, og hun har jo heller ikke sat dem ud endnu.. så det gør hun nok ikke.. :ehj:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Ja imponerende ligefrem.

Og jeg synes stadig det er imponerende at du fortsat mener dig berettiget til, både at dømme om "folk" læser det skrevne, sågar får det - efter din mening - korrekte budskab af det læste.

Jeg vil ikke fortsætte med at pille enkeltsætninger ud af Kokjo indlæg, det tror jeg ikke nytter det fjerneste.

Men sammenlagt giver Kokjo's indlæg i hele denne tråd - i mine øjne - udtryk for at grisene og kyllinger ikke skal ud. Kalvene er jeg i tvivl om, det mener jeg ikke, der har været nogle faste indikationer på.

Den mening har jeg samlet hen ad vejen, og det er vel for Søren i orden, at få et samlet indtryk af en lang debat.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Gysse & Gyda

Post by HHansen »

Zanne du har naturligvis ret - jeg kan ikke vide om folk læser det skrevne.
Men jeg synes ofte at svarene der skrives her antyder at det gør de ikke.

Og jeg vil sgu stadig være ordkløver og sige at når Kokjo skriver at grisene ikke skal ud NU - så har hun dermed IKKE skrevet at de ALDRIG skal ud.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply