Lad aldrig en hund være alene med et barn

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by LoneR »

Ok jo, Ped - jeg har problemer med at binde hestens ben sammen - det synes jeg tangerer hestemishandling.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by Ms Strangefield »

smukke-ped wrote:Nu har vi da set en her på strigler der binder hesten ben sammen....men det var der ikke nogen der havde problemer med?



Jo. Mig. :linski:


Selvfølgelig skal børn ikke opfostres med den holdning at det er ok at pine dyr. Lidt tusch på pelsen er IKKE dyreplageri. Og jeg tror ikke at det fører til knurhårsudtrækning, afbrændning og marsvins-stangtennis.

Jeg er helt enig med AnetteT i at dyret vitterlig ikke kan kende forskel på om en 3-årig tegner for sjov, eller en teenager tegner noget lærerigt.


Vi skal alle have respekt for dyrene, og børnene skal lære det. Men come on, der sker meget værre ting med hunde/heste/katte end en tuschstreg og lidt tape (som ingen af dem lider under), ting som flertallet endda synes er helt ok. Hvad med at hidse sig op over det, istedet for at hidse sig op over at katrine har tilmeldt sin kat Monty Pythons Konkurrence for Gakkede Gangarter og et barn har hygget sig med at dekorere hunden?
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by 99E »

smukke-ped wrote:Nu har vi da set en her på strigler der binder hesten ben sammen....men det var der ikke nogen der havde problemer med?

Hm, nu kan jeg ikke huske HVEM - men der var faktisk en del, der "havde noget imod" at jeg bandt min hests ben sammen.
Min hest var heldigvis ikke en af dem. :linski:

Jeg tror ungen dér på billedet har læst en masse Yakari-tegneserier og nu vil lave sin hund om til en indianerhest...
Og jeg tror det er en voksen, der har tegnet ringen om hundens øje.

Deerhunter wrote:… hvilket bringer mig tilbage til Randi’s billede. Det viser bare en hund der er total, bedøvende, ravende ligeglad med om den bliver malet, får manicure, bliver permanentet eller får lagt krigsmaling på – bare den kan få lov til at ligge og gasse sig hos sin kammerat.

Jah, det er også det jeg ser: En hund der tænker: "Yes, mand! Jeg bliver aet med pinde i dag. Top nice. Måske skal jeg HENTE pinde senere! Fest!"
Jeg tror det der med hvad der er respektfuldt og ikke er svært at bedømme "udefra".
Folk gør masser af ting ved deres heste, som de gør med respekt men som jeg synes er idioti og som hesten sagtens kan finde ubehageligt. Samme mennesker synes det er "synd" at give en vallak pink udstyr på.

Jeg synes til gengæld, jeg er meget respektfuld overfor min hest når jeg binder hendes ben sammen. Ikke FORDI jeg binder hendes ben sammen, men måden jeg gør det på og forbereder hende på FØR jeg binder hendes ben "rigtigt" sammen.

Min hest ville i øvrigt helt sikkert hellere males på end fx to ting, hun har været udsat for i de seneste dage, som hun ikke er fan af:
Forleden blev hun bedt om at blive stående og finde sig i at blive overbegloet af adskillige mennesker ude på folden. Der var endda børn, der forsøgte at ae på hende. Det brød hun sig (som sædvanligt) ikke om. Er det respektfuldt? At sige hun skal, selvom hun ikke kan lide det? Mnæh, det er det vel ikke. Men hun overlevede de 10 minutter uden men og var glad for at "få fri" og få lov at spise græs bagefter.
I går beskar jeg hendes baghove. Det er ufedt. Især når det pga. vejret foregår indenfor i vognporten, og man er nødt til at stå med hovedet indad for at jeg kan se, og dermed ikke kan holde øje med de dræberfarlige hestespisende vindmonstre, når man samtidig er stiv i bagparten fordi det har været KOLDT og man ikke kan lide at gå ind, når det blæser, og når Pieton står foran en og ikke er færdig med sine roepiller SOM MAN IKKE MÅ STJÆLE! Jeg tror hun ville have danset af glæde, hvis jeg havde malet på hende og derefter grinet ad hende...

MarieMD wrote:Og for øvrigt, har du mon nogensinde selv kommet et stykke tape på missen??? For så vil du vide at det med garanti gør pisse ondt at hive af igen

Jeg har prøvet med voks, tæller det?
Og det gør faktisk ikke absurd ondt - fordi der er et fedtlag de fleste steder...
Rykker du man på hesten?

-HeidiZ- wrote:Anette... Jamen hvis du nu lige tager og læser hvad jeg skriver, så burde du jo også have opfattet at jeg op til flere gange har skrevet, at jeg da heller ikke tror at dyret lider overlast. Jeg mener bare, at det er en forkert måde at lære sine børn at omgås dyr på!!

Hvis det ikke er fordi dyret på den ene eller den anden måde lider overlast - hvordan kan vi så sætte en grænse for hvad der er "OK" at gøre ved og med dyr?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
PiaK

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by PiaK »

:respekt: :respekt: :respekt:

Sådan Ninie!

Rygklappende hilsner fra en, som har for travlt med vulkaner og sten til at skrive på strigler, men som synes dette er trådens absolut bedste bidrag og derfor bare MÅTTE klappe i sine små kornfede hænder, samtidig overvejer jeg om jeg burde lære at skrive kortere sætninger, men hvad pokker, det går jo nok endda :atengstedt:
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by LoneR »

Hvordan vi kan sætte grænser for hvad der er ok, at gøre med et dyr?
For det første kan vi jo skelne mellem, hvad der er nødvendigt for dyret, uagtet at det i nuet af dyret opfattes som en form for overlast - som fx at beskære dets hove, når det nu ikke kan opnå det nødvendige slid af egen kraft.
Det er nødvendigt at "spærre dyret inde i vongporten", for at det ikke skal lide større overlast senere.
Det er iøvrigt samme tankegang der må gøre sig gældende i arbejdet med børn og gamle, og sommetider psykisk syge - hvad er nødvendigt af overlast i nuet, for at hindre skader senere.

Dernæst kan vi altid være åbne for diskussioner - mine grænser for hvad der er overlast er nogle andre end 99e´s ( måske, det er bare et eksempel, tag det ikke bogstaveligt)- ved at drøfte dem kan vi justere os, bevare eller ændre vores holdninger og på den måde sikre os, at de vi selv opfatter som den bedst mulige behandling, også er det.
Det er en individuel opfattelse.

Fx kan jeg godt huske, at jeg anså Ninies begrundelser for at binde hestens ben sammen, for logiske og i sammenhængen fornuftige ( selvom jeg ligenu ikke rigtig kan huske dem), men stadig som ide, anser jeg at binde hestens ben sammen for et unødvendigt overgreb i et hestehold.
-HeidiZ-
Posts: 359
Joined: Fri 7. Mar 2008 19:46

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by -HeidiZ- »

Annette: Hvor skriver Jeg det er synd for hunden? For pokker da, læs nu hvad jeg skriver!! Jeg har op til flere gange skrevet, at jeg nu heller ikke tror hunden tager skade af det, men jeg synes det er en disrespektfuld måde at lære sine børn at omgås deres dyr på.

Havde det også været i orden, hvis det havde været en baby som han havde malet på?????? Sådan en baby ville da nok også være ligeglad!!

Synes fandme det er utroligt, at folk har SÅ svært ved at sætte nogle grænser for deres unger. Uha hvor skal de da have lov til at udfolde sig, men lad dem for h.... gøre det på andet end levende væsner!!!! :mur: :mur: :mettebo:
-HeidiZ-
Ingen kvinde kan være så dårlig at hun ikke kan være en mands bedre halvdel.
LeaW
Posts: 47
Joined: Sat 3. Oct 2009 13:57

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by LeaW »

annetteT wrote:
Må jeg komme med det forsigtige gæt, at det er begrænset, hvor mange to-årige du har mødt?
Vores hund får ofte én på lampen af min søn. Det gør hans legekammerater i dagplejen for øvrigt også. Han er på ingen måde i tvivl om, at det er forkert at slå - jeg er ganske ferm til at sætte grænser Men når man er to år, så er man lyststyret. Så når man står og kigger på hunden og tænker, om man nu liiige skulle prøve at vappe til den, så hjælper det ikke, at man godt VED, man ikke må - man kan simpelthen ikke modstå trangen.
Så hvis vores hund sagde fra ved at bide (fremfor at komme hen til mig med et tydeligt "fjern lige den unge"-blik), så ville drengen sgu være halvdød nu...


Dét du der skriver chokerer til gengæld MIG.
Men jeg kender heller ikke andre toårige end mine egne.
Så jeg er sikkert på forhånd undskyldt, når jeg reverenter talt taber underkæben over det beskrevne scenario. Jeg må have nogle stakkels hæmmede unger, siden ingen af dem nogensinde har vappet hunden én - hverken en eller flere gange?

Den mindste har godt nok én gang kørt hunden over med sin dukkevogn - men da blev både hunden og moren faneme sure, så det fristede åbenbart ikke med en gentagelse af forsøget.
:ondgrin:


Børn er forskellige :-) Jeg bliver skam også sur :linski: Det forhindrer ham bare ikke i at forsøge det samme igen dagen efter.
LeaW
Posts: 47
Joined: Sat 3. Oct 2009 13:57

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by LeaW »

MinnaN wrote:Jeg tør godt lægge hovedet på blokken og sige at Leas dreng nok får en noget vindblæst frisure, når han er så flabet at slå hunden. Eller andre.

Marcus slår også. Mest når han ikke får sin vilje. Jeg er egentlig pænt ligeglad med HVAD der udløser en lige højre, han ryger direkte hen på Time-Out Puden med en noget vindblæst fris og der kan han sidde indtil han siger undskyld. Vil han ikke sige undskyld, kan han sidde der det længere. Slut prut. Det resulterer i en noget ophidset Marcus der partout vil væk fra sin pude, men ryger derhen igen. Og igen. Og igen. Og igen. Lige indtil han har sagt undskyld.
Medmindre en anden unge har slået ham. Så ryger de begge hen på hver sin pude! Igen. Og igen. Og igen. Og igen. Lige indtil de har sagt undskyld.
Det virker, han slår ikke så meget mere og han tænker sig tydeligt om inden han endeligt lægger an til en lige højre. Jeg har ham mistænkt for at det opvejer straffen til tider.

Bubber (staldejers hund) har han lige præcis sparket til en gang. Marcus røg direkte ud i bilen og der sad han længe med sin far. :brok: Missekyllinger er blevet hevet i halen med dertilhørende ridser i hånden. Minus trøst, men en noget besk kommentar fra mig: Så kan du lære det, knejt.
Pigerne har ikke opført sig sådan.

Sådan foregår det også herhjemme :-)
LeaW
Posts: 47
Joined: Sat 3. Oct 2009 13:57

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by LeaW »

Glory wrote:Vores hund får ofte én på lampen af min søn. Det gør hans legekammerater i dagplejen for øvrigt også. Han er på ingen måde i tvivl om, at det er forkert at slå - jeg er ganske ferm til at sætte grænser Men når man er to år, så er man lyststyret. Så når man står og kigger på hunden og tænker, om man nu liiige skulle prøve at vappe til den, så hjælper det ikke, at man godt VED, man ikke må - man kan simpelthen ikke modstå trangen.
Så hvis vores hund sagde fra ved at bide (fremfor at komme hen til mig med et tydeligt "fjern lige den unge"-blik), så ville drengen sgu være halvdød nu...


Øv hvor jeg bare synes at sådan noget er så røv-trist at læse :tommelned:

Pia

Hvad synes du så jeg skal gøre? Få barnet aflivet? :skoer:
LeaW
Posts: 47
Joined: Sat 3. Oct 2009 13:57

Re: Lad aldrig en hund være alene med et barn

Post by LeaW »

Buusser wrote:Jeg er til gengæld helt sikker på, at havde jeg et barn der vappede min hund et par på lampen 2 år eller ej, så vappede jeg barnet over hånden, så den fest kunne slutte (nej det er nok ikke lovligt og pædagogisk). Jeg har aldrig slået mine børn (jo, en gang hvor min datter var sååå tæt på at blive kørt ned - ren affekt) og sådanne midler har aldrig været nødvendige og vi har ellers altid haft dyr samtidig med børn, men det har aldrig været nødvendigt at gå til så drastiske midler. Men jeg turde ikke gå ud fra, at hunden aldrig nogensinde ville tage til genmæle og svare igen læs bide. Og jeg synes faktisk at ingen hund skal finde sig i at blive vappet til når den ellers er sød og rar.

Nej, det er heldigvis ikke lovligt. Jeg ville aldrig synke så lavt som at slå på min søn - så har man virkelig spillet fallit som forælder :tommelned:
Desuden er det sgu noget ulogisk at forsøge at lære barnet, at det ikke må slå - ved at slå det :ehj:
Post Reply