Betaling, partsrytter?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Betaling, partsrytter?

Post by Annibl »

Vi overvejer at søge en partsrytter til pony - men skal vi tage betaling for det? Da mor var dreng kostede det altid at være halvpartsrytter, men ved ikke hvordan det er i dag.

Fordelen kan være at vi får en mere seriøs rytter hvis der er en lille månedlig betaling. Ulempen at det måske kan være svært at finde en rytter...

Erfaringer?
Knus fra Anni
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Betaling, partsrytter?

Post by CXEC »

I skal tage det som I finder rimeligt. Min seriøse og dygtige dressurpart* :kindkys: giver en meget lav pris nemlig kun 700 pr måned.

Det er jo ikke gratis at have hest, så derfor skal en part naturligvis erlægge et vidst beløb, i mine øjne. :linski:


* hun vandt en dressurklasse allerede efter kun 14 dages ridning :elsk: :hhansen: Heldige mig.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Betaling, partsrytter?

Post by Stimata Doamna »

Det er jo den evindelige diskussion:

Skal parten betale for leje af hesten?
Skal ejeren betale for motionering af hesten?
Eller noget midt i mellem?

Jeg har haft flere parter på Alfa, og de fleste har betalt for det, men hvor meget osv. har altid været en opvejning af flere faktorer.

Hvis jeg skulle ud på partsmarkedet nu (og det skal jeg heldigvis ikke), ville jeg lægge vægt på, at parten passede til hesten, dvs. at kemien er rigtig, at det ridemæssige er i orden, at jeg stoler på personen osv. Derefter ville jeg kigge på det finansielle, som jo også til dels afhænger af, hvad den rigtige person er i stand til at betale - eller villig til at betale, hvis overhovedet.

Men det er jo let nok at sige, når man ikke er i situationen :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Betaling, partsrytter?

Post by Buusser »

Jeg betaler 1100 kr månedligt plus min egen privatundervisning dvs 160 kr. pr halve time.

Det er billigt for mig, for jeg har ham næsten som var han min egen hest, idet jeg må ride alt det jeg orker. Da jeg selv havde hest samme sted beløb det sig jo til ca 3500 kr. pr måned med opstaldning, smed, dyrlæge, forsikring, undervisning, så jeg føler mig heldig. :heidio: Men man skal nok have været hesteejer for at forstå hvor dyrt det reelt er at have hest.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Re: Betaling, partsrytter?

Post by Annibl »

Da jeg havde halvpartsrytter på min vallak - i Ruder Konges tid engang tilbage i 90erne - betalte hun halvdelen - halv opstaldning, halv smed. Jeg betalte alt derudover og holdt hesten med dyrlæge, udstyr o.l.

Nu er det en stor 2'er pony, der står et ret ok sted med lille ridehus, udendørsbane med lys og fine omgivelser, plus mulighed for undervisning ved ekstrabetaling - men ikke en pony der er på konkurrenceplan udover de små klasser. Tilgengæld vil rytter få rimeligt frie hænder og vi er meget fleksible ift at tilpasse hvilke dage der kan rides. Springning dog kun under voksenopsyn.

Det er lidt ude på Lars Tyndskids mark, så det skal være en lokal eller én med forælderopbakning (=kørsel).

Hvis jeg selv skulle sætte en rimelig pris (hvis det skal koste noget) vil det max være 400 kr. Set udfra hvad det koster at have halvpart på elevpony i de lokale rideklubber. Dvs. lidt billigere, da faciliteterne ikke helt kan matche.
Knus fra Anni
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Betaling, partsrytter?

Post by CXEC »

Det er sikkert ganske rimeligt.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
HelleK
Posts: 266
Joined: Sun 9. Aug 2009 14:35

Re: Betaling, partsrytter?

Post by HelleK »

Jeg har verdens sødeste, dejligste og mest stabile voksen part på min vallak.... Hun betaler 800 om måneden og har gjort det de sidste...hmmmm... :ehh: ...4 år vist...

I sin tid var mit udgpunkt at det skulle kunne betale skoene...(fordi det kostede det da jeg selv havde part i tidernes morgen)..det gør det på ingen måde længere, men for mig er det nu vigtigst at det hele fungerer godt og vi alle 3 er glade..mig, parten og hesten.
Det er det du øver dig mest på, du bliver bedst til
********
You can't buy happiness, but you can buy horses...and that's pretty damn close
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Betaling, partsrytter?

Post by MinnaN »

Da jeg havde part på Kikis Anton, forlangte jeg som halvpart at betale halvdelen af hans sko udover de 400 kroner jeg gav for at ride/nusse/nulre/oversnotforkæle hendes lille hest. Jeg sled på hans sko, så for mig var det en naturlig ting. Kiki var noget forbavset, så hut jeg visker. Dertil kom at jeg lige ordnede hans hovedtøj, sadel og hvad der nu lige var af forefaldende arbejde. Jeg var så heldig at kunne Kiki ikke lige den dag, så ringede hun til mig. Heheheh, faktisk blev jeg noget børnefornærmet når andre red MIN (halvparts)hest. Men Anton havde altså en flok piger der simpelthen elskede ham overalt på jorden. :elsk:

Pt betaler jeg lige omkring 800 kroner for at have halvpart på Prins. (det lyder bare sååå godt, halvpart på Prins)....
Det er tre gange om ugen med meget fine forhold. Rideskoletimerne koster omkring 370, så jeg rider den ene gang næsten gratis.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Annibl
Posts: 242
Joined: Sun 2. Mar 2008 00:09

Re: Betaling, partsrytter?

Post by Annibl »

Okay, tak for svar. Det lyder ikke helt ude i hegnet så - hvis vi altså ender med at tage noget for det. Jeg tænker 3-4 dage om ugen incl. weekender. Ferier må de dele som det nu passer.
Knus fra Anni
Post Reply