Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by Ms Strangefield »

Da kæresten og jeg forhåbentlig snart har vores eget sted, står vi og skal til at bygge nogle bokse. (De steder vi har kig på har alle bygningerne til det, de skal bare "indrettes")

Jeg havde tænkt mig at bygge 4 x 4 meter, eller 3½ x 4 meter bokse i noget fundablokke-halløj. Jeg vil under alle omstændigheder undgå de der "færdigbokse" der mest af alt minder mig om hønsebure. Så noget der er muret op, og så med trælåger.

Derudover skal vi have anlagt folde og tilsidst ridebane.

Derfor må I meget gerne komme på banen med erfaringer omkring sådan et projekt(-er). Hvad er godt, hvad er skidt, hvad skal man huske på osv osv osv.

Alle erfaringer og gode råd er meget velkomne.


På forhånd tak for hjælpen. :atengstedt:


Lene
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by Anja »

Jeg har ikke så mange erfaringer MEN jeg synes du skal tale med Christina Keppie (Der hvor Ane har hest), hun har en super god bane, virkelig god at ride på.
aribeth

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by aribeth »

med hensyn til bokse.... jeg har fundablokbokse! siderne mellem boksene er 1,40 og fronten er 1,20. mine bokse er 3x3 menjeg har også SMÅ heste :linski: porten i to af boksene er 1,25-1,35 brede... det skulle passe med fundablokkene så det er ukurante mål, men det er jo helt fint når man laver det selv! lågen i den sidste boks er hele fronten på 3 meter... en lang trælåge med et hjul

Jeg ELSKER de bokse!

HESTENE elsker de bokse! Jeg har ellers hørt og læst så meget om at hestene er utrygge i sådanne bokse fordi når de står og spiser kan de ikke se de andre heste, men mine heste virker i DEN grad ikke utrygge... de snorkbobler i deres bokse...

Boksene er nemme at rengøre, og aldeles nemme at bygge! vi byggede vores på 1½ dag!


Hegn... jeg indhentede et tilbud på hegnspæle hos miljøfoder... de klokkede i udregningen og vi fik et godt tilbud... ellers tror jeg altså at poda er ganske udemærkede :-)

Ridebanehegn... nu kan jeg ikke huske hvad de hed dem vi købte igennem! menejg er godt tilfreds... jeg kan lige prøve at finde ud af det... bunden... det er bare marken! vi er ikke så avancerede... :hhansen:


Katrine
vicky02
Posts: 830
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:53

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by vicky02 »

Nu har jeg jo ikke mit eget, men har efterhånden fulgt en del projekter fra sidelinien.
Jeg tror først og fremmest det gælder om at ligge et budget. -Hvad har du råd til, og hvad har du ikke. -Og hvor er du villig til at spare?

Mht bokse, har jeg set dem, som de er beskrevet længere oppe, dog også med kæde foran, istedet for låge. Vi havde det bla der hvor jeg arbejdede i Schweiz. Det fungerede perfekt.

Mht fold, kan man lave en del selv....men i sidste ende er det måske kun lidt ekstra der skal oveni, for at en proff sætter det op. -Også tager det max en dag...og er helt helt lige.

Der hvor jeg stod tidligere med Rumle lavede vi selv bane. De fik leveret tegl fra et nedrivningsprojekt (de ringede til en vognmand og spurgte om han mon havde nogen kunder, han skulle hente tegl fra). Så de betalte kun for transporten. -Det gjorde så også, at der gik laaang tid, med opbygningen.
De fik en anden maskinstation til at komme og knuse samt plane dem, og fik så leveret stenmelet, som er toplaget.

Banen fungere perfekt! Og jeg tror at uden hegn er de kommet af med omkring 30.000 kroner for den. Det er en 20X40 bane.

Det jeg ville tænke på, hvis jeg stod og skulle lave stald er plads!!. Både til udstyr, hest, striglning osv.
Indgange ved foldene. -Kan det ikke betale sig at dræne dem med det samme (fx hvis man alligevel for leveret tegl-knust beton eller lign).
Vand til folde, til bokse osv. -Tænk både sommer og vinter her. -Igen, jeg har set flere steder, hvor de har gravet en almen vandslange 30-40 cm ned i jorden, så der var vand stort set året rundt ved folden.

Læ på foldene. Fodringsmuligheder på foldene (hvis du vil fodre med hø/frøgræs/etc derude).


Det er sådan lige hvad jeg kan komme i tanke om på stående fod.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by Ms Strangefield »

Tak for jeres svar.

Anja, jeg har set Keppies engang den ser superfin ud, :askepot:

Katrine: Jeg synes også den slags bokse er det optimale. Jeg tror dog jeg laver dem lidt lavere imellem boksene. Der hvor de står nu, er der max 1.20 imellem, og det fungerer fint. Selv med Bruce, som kan være lidt en røvbanan overfor naboen. Så længe boksene er store nok, så har jeg erfaret at der er flere fordele end ulemper ved at de kan nå hinanden.

Vi har jo lidt et skrabet budget, så hverken bane eller hegn eller fold bliver luksus. Men der skal anlægges en bane, for den skal jo kunne rides og springes på så vidt muligt året rundt (undtagen frost og sne, så meget jubeloptimist er jeg ikke)


Vicky: Tak for alle de gode huske-på-ting. :mikkel: Der skal HELT sikkert sørges for en tør vinterfold. Og spares hvor der kan. Vi har heldigvis en lille opsparing, som på papiret ser ud til at række til de projekter der har 1. prioritet. Kæresten har lagt budget for det hele (og det lever han af til hverdag, så mon ikke han har ramt nogenlunde rigtigt? Ellers : :mettebo: ) Men der vil jo altid komme uforudsete ting.

Det vigtigste er fold og bokse, jeg kan nemlig også godt ride på marken et par mdr hvis det er påkrævet. :linski:


Lene
aribeth

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by aribeth »

afhængig af hvilken jord der er hvor i nu finder gård (jeg troede i havde fundet noget) så er et motoriseret pælebor en genial ting!!!!

Hvis altså i skal have træpæle!!!! :linski:


1.40 er godt for mig, men det er jo meget forskelligt hvad man synes! det er godt fordi min ene hoppe er en røv og HADER Basse så der kan godt blive lidt slåskamp når de står ved siden af hinanden... hvilket de så ikke gør mere :linski:

Men de kan sagtens kigge ind til hinanden alligevel og snakke sammen. men 1.20 havde været bedre hvis de også skulle kunne gnubbe hinanden...


Katrine
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by Ms Strangefield »

Katrine, vi havde fundet noget, og skrevet under. Men sælger skrev ikke liiige under, og så blev det solgt til andet side i løbet af få dage, mens vi stadig troede vi havde fået det!! :mur:
vicky02
Posts: 830
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:53

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by vicky02 »

Ms Strangefield wrote:
Vicky: Tak for alle de gode huske-på-ting. :mikkel: Der skal HELT sikkert sørges for en tør vinterfold. Og spares hvor der kan. Vi har heldigvis en lille opsparing, som på papiret ser ud til at række til de projekter der har 1. prioritet. Kæresten har lagt budget for det hele (og det lever han af til hverdag, så mon ikke han har ramt nogenlunde rigtigt? Ellers : :mettebo: ) Men der vil jo altid komme uforudsete ting.

Det vigtigste er fold og bokse, jeg kan nemlig også godt ride på marken et par mdr hvis det er påkrævet. :linski:


Lene


Det lyder godt nok dejligt :heidio: Er da lidt misundelig, selvom jeg er ganske glad for både vores lille slot og hestens nye bopæl.

En ting jeg sad og tænkte på, efter jeg havde slukket pc'en, var at tænke lidt forud. Fx hvis i vil dræne folde eller indgangene dertil, så bestille ekstra, så der er til fx strigleplads, ridebane what ever.
Så kan i spare transporten...som vist oftest er den største udgift, af de rygter jeg har hørt.

Det kan også være i er snot heldige og finder et sted lige op til skov eller til anden sted med bane...så kan man jo udsætte egen bane i relativ lang tid!

Held og lykke med det hele!

Hvor leder i henne af?
aribeth

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by aribeth »

ej noget RØV Lene!!!!
Men I finder sikkert noget der er ENDNU bedre!


Katrine
aribeth

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by aribeth »

hold op mand en lækker stald Ped!!


Katrine
Post Reply