Ørkenaraberen

Artikler og information om en af verdens ældste hesteracer: Araberen. Spørgsmål kan stilles og diskuteres i andre fora.
Locked
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Ørkenaraberen

Post by Lone Beck »

[size=24:c6b1716c0e]Araberen på hjemmebane[/size:c6b1716c0e]

[img:c6b1716c0e]http://i14.photobucket.com/albums/a310/LoneBeck/araberpyramider.jpg[/img:c6b1716c0e]

Hesteavl har I mere end 1000 år været en hovedinteresse for konger og beduiner i mellemøsten, og sådan er det stadig.
I mellemøsten bruges hesten primært til hestevæddeløb, en sport der formentlig har sine rødder i Egypten omkring 1500 før vor tidsregning.

Beduinerne foretrak kameler som transportmiddel i ørkenen, mens hestene blev brugt til parader, i kampe, til jagt og væddeløb.
Beduinerne har alle dage næret en særlig kærlighed til deres heste, og profeten Muhammed sagde, at efter kvinden kom hesten for at give manden glæde og lykke.

I den arabiske verden gør man sig mange tanker om hestens farve, og man foretrækker mørke heste, dog ikke sortbrune, der anses for at være ondskabsfulde. Den sorte hest er sjælden og den mest attråværdige.

Den renavlede araber fra Egypten anses i hele verden for at være den fineste araber, man kan få. I Amerika, hvor den rene egyptiske araber udgør mindre end to procent af den samlede bestand af arabiske fuldblodsheste, sætter "straight egyptians" sig på 30 procent af show-titlerne.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

................
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

..................................
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Locked