Hvilket bid skal jeg vælge?

Post Reply
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Hvilket bid skal jeg vælge?

Post by stratego »

Bid kan være en jungle at finde rundt i for de fleste og det kan være svært at finde det rette.

Når jeg skal vælge bid, så vælger jeg gerne i starten et på ca. 1-1.5 cm.
Biddet er så langt at det stikker ca. ½ cm ud i begge sider, når det ikke er i brug, da det ellers kan gå ind og nive hesten i mundviggene og den vil derfor ligge sig fast i den pågældene side.
Valget af metal kommer an på hesten.
Jeg kigger også på "øjerne" hvor biddet er samlet på midten og hullerne må ikke være for store, samtidig med at der ike må være for meget slør mellem biddet og bidringene. Alt dette igen for at hesten ikke bliver generet.

Min erfaring har gerne været at hesten løsner sig bedre på et tre-delt og trækker bedre på et to-delt.

Når biddet er i hestens mund skal der være ca. 1-2 hudfolder at se og kindstykkerne som biddet sidder fast i må ikke bule alt for meget udaf ved en tøjlekorrektion.

Hvordan vælger I bid og hvorfor dette valg?

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Jeanie

Post by Jeanie »

[quote:6b5a0c160a]Hvordan vælger I bid og hvorfor dette valg? [/quote:6b5a0c160a]

Æv Britta...her læste jeg løs, fordi jeg troede at du lige kom med et par tip, ideer og hints...til hvordan man vælger bid !!... :( ...Jeg skal nemlig have fundet et til Cantos, da det han har er rustet... :? ...af mangel på brug !!

Hvilket du egenligt også gjorde...men jeg vil gerne vide mere..

Cantos har en meget følsom mund, og har tidligere gået med et Sweet iron, bridon bid i mellem tykkelse..men blødt !! Jeg er sgu helt ærligt lidt bange for, at få et der er for hårdt i munden+ mundvige !!...Kan du måske guide mig lidt her ????
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Som så mange gange før må man nok erkende at biddet ikke er skarpere end hånden der holder i tøjlen, men det har du jo sikkert hørt før.

Hvis han er meget følsom i mundviggene ville jeg nok prøve at finde et muffebid, da det generelt er blødere ved mundviggene, da fladen jo er større. Den store flade har kun til formål at skåne hesten for man trækker biddet ud af munden i den ene side og dermed får bideringen for tæt på mundvigen som igen kan genere.

Er hesten f.eks. følsom grundet en allergi, så vælg et bid der ikke fremprovokerer det.

Jeg har selv kunne klare mig med de almindelige stålbid og har da et i agentan, men synes i starten det var bedre, men det kan lige så godt have haft noget med udformningen og hvordan det har ligget i munden på hesten. Min plan har altid været at kunne ride hesten på alm. metal og på både to og tredelt.

Gå ned i din udstyrsforretning og tag det gamle bid med og bed om et magen til, hvis du har været tilfreds med det sidst du red med.
Du kan også vælge at google lidt på "Sweet iron" , "bridon bid" og se om du kan finde et af den vej.

Har det sådan at har jeg været tilfreds med et bid så er der ingen grund til at skifte. Dog har jeg det også sådan at jeg har to bid jeg skifter imellem, som skal have ½ cm forskel på tykkelsen.
Dette for at flytte trykket på laderne, så hesten bliver ved med at være lige følsom. Skifter så gerne mellem et todelt og et tredelt eller bruger kandaren ind imellem.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

...og det har jeg ikke fortrudt.

Parelli anbefaler et Sweet Iron bid med løse ringe (af mærket Jeremiah Watt, for at være helt præcis).
Det er et ret tyndt bid - men så må jeg være så meget mere forsigtig med mine hænder, må jeg!
=D>

Det er vel en halv centimeter "længere" i hver side end hestens mund er bred - og det hænger så løst at jeg kan hive det fri af mundvigen, hvis jeg trækker nedaf i det.

Hesten samler det selv op til "een rynke" og holder det dér.

Selvom hun "selv holder det" smasker og gumler hun da på det en gang imellem (mest i starten), og det er efterhånden godt rustent (af brug) og smager sikkert deeejligt.
Hun skummer en anelse i begge mundvige, hvis vi leger dressurstjerner.

Og frem for alt: Hun virker glad, og jeg har ganske få gram i hænderne når jeg beder om eftergivenhed og let kontakt.
karina82
Posts: 66
Joined: Tue 17. Jan 2006 00:49

Post by karina82 »

jamen jeg sværger til en bestemt type - nemlig Herman sprengers KK ultra tredelt - lavet i argentan.

mine begrundelser for at vælge den type:

1: midterstykket er drejet 45 grader så det ligger ergonomisk korrekt i hestens mund.

2: argentan er et nikkelfrit produkt, og man slipper som oftest for allergiske reaktioner.

3: ved ydersiden - bidringene - er biddet afrundet så det ikke rigtigt kan komme til at nappe i hestens mundvige - skulle uheldet være ude.

mht til str af biddet er mine mål det samme som brittas - ikke for store og ikke for små.

bliver biddet for langt for hesten - vil det

1: have så meget slør at man ikke ville kunne bevæge biddet i munden på hesten uden at flå.

2: komme til at slå imod tænderne der ligger lige foran laderne.

kk ultra findes også i forskellige tykkelser.

Et bid jeg absolut ikke kan anbefale er det "roterende" PINCHLESS fra metallab - mage til torturinstrument skal man lede længe efter. Jeg har set SÅ mange heste med hul i mundvigene efter dette bid - fordi der er skarpe kanter nærmest over det hele - selv en skridttur for lange tøjler var nok - hesten leger med midterstykket som det er hensigten - ja - men min og andres heste skal dælen dytme da ikke have hul i mundvigen :-( - så dette bid vil jeg råde jer til at gå laaaangt uden om.
mvh

karina82

-den som ikke beg
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Hvad så med sådan en som mig?

Jeg rider en dejlig rideskolebassehest, som er stjernende hård i munden. Jeg har lige skiftet fra et todelt til et tredelt, men han hænger sig i det. Jeg har simpelthen en hest med mine arme som 5. ben. Han søger hurtigere frem, han suger (hvilket han ALDRIG har gjort før) og han er friskere (hvilket kan være vejret).
Dog har jeg svært ved at parere ham og jeg tror ikke at jeg vil bruge det tredelte ude i skoven, da han nok vil løbe af hekkenfeldt med mig.
Han er dog gladere med det bid i munden, så tredelt er løsningen for os.
Men det bid har jeg bare brugt år på at finde. Han har nemlig 16,0 - 16,5 i flab. Til sidst fandt min kæreste biddet til mig. Han er bare dejlig. Både kæresten og hesten. :D

Hvad kan jeg gøre for at gøre ham lidt mere "blød"?
Ben og sæde blir brugt, men han bruger stadig mine arme som 5. ben.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Nu ved jeg ikke lige helt hvor meget du rider din basse, men rideskoleheste kan være svære at lære at ride på, da sådan en hest har mange forskellige ryttere på forskellige niveauer.

Mange rideskoleheste lærer at forsvare sig ved at bide tænderne sammen om biddet for på den måde at passe på sig selv.
Derfor kan det være svært at bløde sådan en hest op, da alfa og omega er at den har tillid til at rytteren ikke hiver den i munden.

Rider du hesten uden for undervisning så kan du prøve klokkeøvelsen.
Klokkeøvelsen rides på en 20 meter volte. En volte er godt og vel fire hjørner. Kl. 3,6,9 og 12 rider man ligeud 2-3 skridt. Ca. 3 skridt inden man rider ligeud laver man en anholdning, samtidig med du stiller hesten en smule, så du på den måde viser den vejen.
Læs om anholdning her: http://www.strigler.dk/phpBB/phpBB2/viewtopic.php?t=99

Efterhånden vil hesten løsne sig lige så stille, men det kræver du får hesten rundet for schenklerne og ikke bruger udv. tøjle som balancestang, da et for hårdt tryk på udv. tøjle og dermed hestens udv. lader vil få den til at træde kortere med udv. bagben og det var jo ikke meningen.

Bøjes hesten for meget til indv. vil den skyde skulderen og lægge sig på udv. tøjle, som igen vil gøre at den forkorter sit skridt på udv. bagben og man vil så ikke få bagparten med.

Man kan hjælpe hesten en smule i bøjningen ved at lægge indv. schenkel tilbage og trykke, da hesten jo skal vige for tryk. Virker det ikke godt nok kan man trykke med udv. schenkel fremme ved gjorden for at få hesten til at løfte udv. skulder noget mere og dermed give bedre plads til udv. bagben.
Når hesten løfter udv. forben lidt mere skal den jo også træde udv. bagben bedre ind under sig for at holde balancen.

Jeg lærer altid mine heste at de skal træde bedre ind under sig, når jeg ligger schenklerne tilbage og det har gjort at jeg kan ride ind i en parade uden at bruge tøjlen. Samtidig er det et godt trick til når hesten begynder at løbe lidt med en. Så lige lidt tilbage med schenklerne og hesten er under hjælperne igen uden at jeg brugte tøjlen. Det skaber en god tillid.

Forvent hesten i starten vil løbe lidt når du ligger schenklerne tilbage, da du jo så beder den om at løfte benet før det strækkes, men samtidig så beder du også om bedre aktion bagfra, hvilket igen betyder større kraft i motoren bagi.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Når jeg får undervisning er det på et meget øvet hold, så vi rider som vi har lyst til med gældende ridehusregler.
Hvis vi mokler for meget rundt, blir han dog gal og sætter os "på række". :lol:

Nu har jeg det selv sådan, at jeg hellere vil ha bæring fra bagpart og fremaddrift end knæk i nakken. Jeg er mere til energi og skub i måsen, for så kommer resten senere. hvilket heldigvis stemmer overens med hvad berideren underviser efter.
Han er nem at ride for sæde og schenkler (synes jeg), det er bare hans mund der er så hård. :(
Så man blir nogen gange nødt til at sætte ham på røven. Han ER altså rideskolehest og han vil prøve dig af som rytter. Halv parade hos ham er nogen gange som at trække sildenet i land: TUNGT!
Jeg har efter 3 år endelig fået hans tillid til at kunne gøre alt med ham (og jeg mener virkelig alt). Han slapper også af når han har det tredelte i munden. Jeg skal så bare lige aktivere hans bagpart det mere og virkelig RIDE for at få ham blød og løsgjort. Det er en helt ny oplevelse. Endvidere gider hesten jo heller ikke tulle rundt og lave det samme hele tiden i sandkassen, så der skal hele tiden findes på nye ting at lave sammen. Han er gammel rideskolehest, men jeg har på fornemmelsen, at for mig gør han lidt mere. :D

Jeg rider ham 2 gange om ugen, hver fredag og lørdag. Han er en blanding af en frede og en jyde. Rød, tung som et ondt år, højt rygsving (siger folk), 19 år gammel og sær som kun en gammel vallak kan blive. Med mig er han dog anderledes. Synes jeg selv.
Han går kun 1 time om dagen, nogle gange 2, hvad der er max for alle ponyer og heste derude. Men han blir skånet meget, da han er gammel.

Jeg er helt vild med den hest.

Tak for klokketippet. Den er hermed noteret. Det lyder som noget der kunne være sjovt for den gamle dreng. :D Og mig.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Post Reply