Farver?

Lone

Post by Lone »

Jamen jeg har lige læst at det røde gen er dominerende!
Det jeg ved om sort og rød, er at det er samme ting, så at sige - to sorte kan få en rød. fordi for at kunne blive sort, skal man have et rødt gen - og for at blive rød skal man have et sort gen.

Nej, brune heste kan ikke have sort som grundfarve - men de har sorte og røde gener i en sådan balance, at de blir brune....

Jeg har osse regnet mig frem til den procentfordeling du mener - men jeg ved ikke rigtig hvorfor - altså jeg forstår ikke helt arvegangen i det.

Hvad skal jeg mon så gøre for at få en sort hest på en sort, andet end at få dem gentjekket - for med en homozygot sort og en heterozygot sort skulle jeg kunne få en overvægt af sort.
Så meget har jeg da fattet - og også at det kan man ikke vide, det skal man have gentestet - og hvem gør det?

PÅ den måde får jeg da aldrig et sort Artig-føl ....
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det lyder da som om du har fattet mere end mig... 8)

Men alle de kloge siger altså at rød er recessivt (er det ikke sådan det hedder?). Der skal to røde gener til for få et rødt føl.

Jeg ved godt at der er noget med rød og sort. Det er noget med EE, ee eller Ee - men jeg kan ikke huske det - det er for kedeligt :mrgreen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

der kommer jo et FØL :0) kan farven egentlig ikke være lige meget !!

Som gamle henning Rasmussen altid sagde "en god hest har INGEN farve"

og den bemærkning har jeg personligt hørt .0) fordi nogle ikke mente min Amadeus skulle have være kåret p.g.a. en fin hvid plet under maven
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Lone

Post by Lone »

Jo, jo da - fareven er da helt ligegyldig - men noget skal jeg jo gå op i, i ventetiden, indtil man kan se noget på hende.....

Ert Amadeus så tobiano - eller ?
Lone

Post by Lone »

Men det føl jeg skal beholde engang skal altså være sort - lissom Artig.... :bskoer:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Tobiano er brogethed i form af skarpt afgrænsede hvide partier, som ofte løber hen over ryggen. Ben er fortrinsvis hvide, hoved fortrinsvis mørkt, dog med aftegn form af stjerne eller blis hvis begge forældredyr har anlæg herfor. Størstedelen af alle brogede heste i DK er tobiano
Her ses en tobiano
[img:245876ab19]http://foxtrotters.tripod.com/gallantrenegade/main.jpg[/img:245876ab19]

Frame overo er an anden form for brogethed, hvor hele hestens krops "ramme" som udgangspunkt er mørk (=ben, overlinie, bug). De hvide de aftegn er mere uregelmæssige end ved tobianobrogning, der ses ofte mere eller mindre hvide hoveder/ansigter. Hvide sokker ses også hos overos, forudsat begge forældredyr bærer genet herfor.
Homozygote frame overos er ofte ikke levedygtige pga dobbelt "dosis" af lethal white-genet, som findes hos mange overoer.
Her ses et par overo'er
[img:245876ab19]http://www.awhitehorse.com/images/games/jiffyzippy_puzz2v.jpg[/img:245876ab19]

[img:245876ab19]http://www.docsj.de/bilder/erfolge/jetabr.jpg[/img:245876ab19]

Argouti er vist nok navnet på det "brune gen"

Mht Amadeus, så er han, så vidt jeg er orienteret (correct me if I'm wrong, Jytte!) hverken tobiano eller overo - men derimod Sabino (ligesom bl.a Junes hest)
Sabino er brogning fortrinsvis på ben (i form af sokker, ofte høje) og "underside" (plet på bug eller i gjordleje) samt i form af en (oftest bred og gennemløbende) blis i ansigtet. Sabino nedarves lidt "sjovt" fordi det tilsyneladende kan "adderes op" således at jo flere gange man bruger heste med Sabinoaftegn i én linje, desto mere hvide får afkommene??!
Her er et billede af en maximal sabino:
[img:245876ab19]http://www.equusite.com/articles/basics/colors/images/basicsColorsWhite03.jpg[/img:245876ab19]
Som man ser, er der dæleme ikke meget kulør tilbage på dén!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Post by Lone »

Tak.

Lethal white?
Kan farver være dræbende?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

[quote:2169fee67d]Lethal white?
Kan farver være dræbende? [/quote:2169fee67d]

Tilsyneladende. Man gen-tester i hvertfald overo-brogede avlshingste for lethal white genet, så folk kan vide, om de tør bruge dem på i overo-brogede hopper uden risiko for døde føl.
Tidligere undlod "man" for det meste at krydse overo med overo - men dét er jo osse en træls løsning, hvis man avler efter overo-broget afkom.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

dem som mener de ved noget om farver siger han har et overo gen men hvad ved jeg :0) jeg fatter ingening af det med at krydse farver m.v.

Og det er dælme indimellem også svært.
vi har en sort hoppe. Musse.. hun har med den samme hingst fået s sorthvide børn, en helt sort og i år en brun, og Kojak er rødbroget !! og hos hende er det sorte åbenbart meget stærkt for selv om vi tager et af hendes sortbroget hoppeafkom (efter en rødbroget hingst) og bedækker med en rødbroget hingst så blev afkommet igen sortbroget !!

så det med farver det kan være ligemeget...!!
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

[quote:6e2cd95692]dem som mener de ved noget om farver siger han har et overo gen men hvad ved jeg[/quote:6e2cd95692]

Aaah, Jytte: det er (måske) fordi man her i landet i nogen grad stadig definerer Overo som "al slags brogning, der bare ikke er tobiano"

Efter dine billeder af Amadeus at dømme, vil jeg helt klart sige, at han er sabino. Minimal sabio giver oftest "kun" sokker og en blis - og så måske liiiige en lille plet et sted på undersiden: som om sokkkerne kom af at galopere gennem mælk, og der så var sprøjtet et par dråber på bugen..

Jeg er afgjort ikke farve-genetik-ekspert, men af en eller anden grund (måske fordi jeg inderst inde elsker heste med aftegn) har genetikken vedr. aftegninger og brogning haft min interesse - det ER da sjovt, at der findes adskillige gener for den slags og at de kan kombineres med forskellige aftegn og aftegnsmønstre til følge!??!

(vil så gerne have en hest med enkelt splash-white gen: de er så fiiine med blis, bagsokker og blå øjne - ligesom HHansens gamle Djimbo. Han var så SKIMMELbroget, hvilket er snyd fordi aftegnene var væk allerede da hun købte ham: men han havde fine blå øjne med sort "eyeliner" på)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply