Nogle spørgsmål om foder mm.

User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by 99E »

KISS - Keep It Simple, Stupid!
Det er min grundregel for fodring.
Hvorfor?
Bl.a. fordi jeg er et fæ til at huske på alle mulige avancerede ting, også fordi vi jo har haft opstaldet og staldpersonale som udgangspunkt ikke gider stå og fumle med en milliard blandinger og så i øvrigt fordi det er det billigste og efter min mening det bedste.

Altså: Keep it simple.

Min påstand vil være at 99% af alle heste kan klare sig med hø eller wrap + lidt kerne + vitamin/mineral-blanding - nogle evt. med tilskud af olie.
Og de fleste kan i virkeligheden undvære kernen, så kan man i stedet give roepiller.

Müsliblandinger synes jeg er dybt mystiske og meget uoverskuelige - og så indeholder de altid alt muligt CRAP, min hest enten "bare ikke skal have" eller i hvert fald ikke har brug for. Og firmaernes vejledninger for hvor meget hesten skal have for at de er dækket ind? Jeg har endnu ikke set nogen, hvor det "bare passer".

Hø/wrap: Så meget som muligt, mindst 1 kg tørstof pr. 100 kg hest.
Kerne: Så lidt som muligt...
Vitaminer/mineraler: Bare nok!

Vores heste:
Araberblanding, 400 kg, trivelig (!!!), 141 cm.
Fuldblodsaraber, 450 kg, ikke trivelig overhovedet, 151 cm.
De får hver 8 kg hø - på marken - fordelt på to uddelinger.
Derudover er der lidt græs at nippe i, men ikke noget særligt.

Sorcha får derudover 4 dl roepiller, 8 dl klid, en håndfuld snittet lucerne (fordi rideklubben har det) og Racing Mineral, der er en vitamin/mineral-ting.

Pieton får 2 dl roepiller, 4 dl klid (det er mest fordi han SÅ godt kan lide det!), 7,5 dl havre, 5 dl valset byg, racing mineral og 1 dl olie.

(Nej, jeg KAN ikke lige huske hvad det hele er i kg. Det er naturligvis nøje beregnet i gram og så omregnet til dl.)

Pieton får "alt det" korn + olie fordi han netop ikke er helt så trivelig som Sorcha - hun får alle de roepiller for at hun skal tro, hun rent faktisk får mad!
Det er i øvrigt pt. delvist bestemt af at de skal være ca. lige lang tid om at spise, da de stadig går på døgnfold og vi i vidt omfang bare stiller de to portioner derude og lader dem stå og spise i fred.

Wrap i små baller:
Vi købte en overgang minewrapballer fra www.miniwrap.dk.
Hestene spiste hver en balle om ugen, og vi havde ingen problemer med holdbarheden - var det varmt åbnede vi en balle HELT og spredte skiverne ud/stillede dem op, så der kom masser af luft til.

Tillykke med hesten!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by annetteB »

[quote:b7f68d73e1]Med risiko for virkelig at få ørerne i maskinen nu, så har jeg altid fodret med hel byg og havre tilsat raket, En wrappakke på fold og halm til natten. [/quote:b7f68d73e1]

Nå, da - så er vi TO til at få ørerne i maskinen: Dét du der beskriver er en nøjagtig kopi af min "foderplan" gennem de sidste mange år.
Mine heste bestiller bare ikke så meget, så de får mere wrap og mindre kerne - og så ar de gennem de seneste år fået Salvana istedet for Raket- primært fordi Salvana fåes i baljer, som de selv kan tage af.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by gukuvi »

Det der stråagtige er , ja nu kan jeg ikke huske navnet, der er luzerne , grønthøstet havre og noget andet noget, det er fra Brogården.

Det blev primært indkøbt til Poseidon, men jeg bruger det også, hvis hesten af een eller anden årsag ikke har været mange timer på fold med wrappakken.

Baby har fået af det også da hun var lidt tynd da hun kom hjem, men det er ikke noget jeg vil fortsætte med, når de har fået det her spist.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Godzilla »

Ninie, du er en skat!! :kindkys: Miniwrap er bestilt hos ham i Frederikssund! Han kan også være foderpusher fremover, han kører endda ud med det! Og jeg kan købe gulerødder til æseldyrene om vinteren :ok:

Bogen som Lone S. anbefaler fra Landbrugsforlaget om fodring af heste er købt, og læses flittigt. :ok:

Lone B. anbfaler et program man kan prøve til foderplaner, og det vil jeg benytte mig af. :tommelop:

Sommetider skal jeg lige have trykket ON-knappen ind! :ehj:

Tak for gode råd. :bed:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by gukuvi »

Det er da bedre og bedre, Baby har altid fået wrap her hos os og hun er vild med det,hvd hun fik det år hun var "ude" ved jeg ikke.

Er det ikke bare et drømmehjem at sælge hest til?

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Godzilla »

Gunni: Hvis hun kan tåle at æde wrap ad libitum, så skal hun nok få det spist, og æslerne får så en smule også. De tåler det ikke så godt, men hvis jeg blander det med halm, går det nok. Det er jo godt foder. Så kan hele banden få nogle gulerødder ekstra også. Det mætter men feder ikke ret meget, og de elsker det. :slik:

Jeg skal til Frederikssund i morgen og tale foder med wrapforhandleren. :ok:

Jeg overvejer at lægge spåner i bunden af boksen, men det bliver ret dyrt, med spåner i en 13 m2 boks! :-o
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by KatieKat »

Jo det er da bestemt et godt sted Baby kommer hen. Og sjældent er en hest da ventet så meget med længsel.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by 99E »

Bare husk, når nu du taler foder med wrapforhandleren:
Det er langt fra sikkert, måusliproducenten har ret når han skriver din hest skal have BLIP kg af müslien for at være dækket ind med vitaminer/mineraler.
Vores erfaring er, de tit skal have MERE.

Men ellers plejede ham wrap-manden at være superflink og vi var glade for at handle med ham.
Også fordi han uden brok tog hullede/dårlige baller tilbage...

Du er en meget betænksom hesteejer! :ok: :klap:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Godzilla »

Jeg er heller ikke rigtig hooked på det der müsli. Min gamle islænder havde fået noget specielt Sct. Hippolyt Islændermüsli, som duftede rigtig lækkert osv. men det viste sig at hesten havde jernmangel. Efter en ordentlig omgang jerntilskud til eliteheste, og foderskift til Regulator Complete/Wrap, blev hun en anden hest! Man kunne simpelthen se det på hendes øjne, og på folden begyndte den gamle svajryggede mule at bukke rundt som en anden plag! Det var godt nok fedt at iagttage :sejr:

Så jeg pønser på at blande noget selv. Der læses!
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Jeanie

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Jeanie »

Nu kommer jeg så ind fra sidelinjen, og blander mig...ved det er med stor risiko for at blive buh'et ud !!

Det er fint nok at fodre med raket og andet pelleteret foder, men der er flere grunde til, at jeg bestemt ikke selv vil gøre det !!

- En af grundende er, at heste har et stort behov for at tygge, og ja det gør de såmænd også med pillerne, ikke ikke i det omfang, som de burde, for at opnå optimal spytproduktion, som fremmer fordøjelsen.

- tag selv lige en mundfuld, og mærk hvordan de smuldre i munden, suger spyttet og bliver til en klæg klistret masse...føj !!..Hesten får samme fornemmelse, og har derfor ikke de tyggeslag den ville have, såfremt det er korn den tygger !!

- Dernæst indeholder piller ofte store dele Råaske...Råaske er ikke rene råvare, det er affaldd groft sagt, og det kan også være kød- og benmel !!

- Det er set med hestens " mave" noget lort på godt dansk, da heste IKKE har brug for skidt, og er et af de dyr der er mest selecterende når det gælder hvad den putter i munden,men da det jo er os der "bestemmer" hvad den skal spise...tjaa så er der jo intet valg !!

De fleste pelleterede foder indeholder også syntetiske antioxidanter, og disse kan give allergiske reaktioner, og andre gener, som vi måske ikke lige forbinder med foderet !!
Desuden indeholder det ofte størrrer mængder konserveringsmiddel end Musli foder !!

Musliblandinger kan også indholde piller, og gør det som regel,da vitaminer og mineraler skal bindes på en eller anden facon. Og i nogle musli foder vil disse piller igen være "knust",så hesten ikke får den tørre og spytsugende fornemmelse i munden. Den vil tygge godt på kornet, såfremt det ikke lige er valset havre, og den vil producerer mere spyt, og den vil fordøje foderet godt idet spyttet er medvirkende hertil !

- Müsli er ofte mikroniseret ( varmebehandlet) hvilket betyder at hesten bedre kan optage foderet og energierne heraf !!..

Ofter er blandingerne sammensat, af kornsorter som frigiver energien over tiden mellem måltiderne, og ikke bare i tiden lige efter fodring. Ved at finde rette sammesætning, kan man fodre så energien afgives over dagen ,og kan derved afhjælpe, at hesten ikke kommer under laktosegrænsen i løbet af dagen mellem måltiderne !!

Dette vil så påståes,at det kan piller også...nuvel !! Piller er ofte lavet af dårligt græs,havre og affald fra anden foder produktioner, og tilført lidt dit,dut,og dat !!

Jeg vil ikke bevæge mig udi i en størrer disskution...men blot pointere at jeg ikke vil bruge pelleteret foder !!

Agumentationen herfor kunne forstsætte, men med fare for at blive brændt som heks , ved at sige dette...tror jeg bare jeg holder her,og holder mig til Müsli foder og rene råvare !!
Post Reply