Hvad koster smeden?

Lena

Hvad koster smeden?

Post by Lena »

Jo, jeg skal da gerne vise bassen frem...........

[img:93c2ab5f86]http://i18.photobucket.com/albums/b131/FruGusse/Hestepsommergrs013.jpg[/img:93c2ab5f86]
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Hvad koster smeden?

Post by KatieKat »

Nøj hvor er den dejlig. Det ligner lidt en jyde. Hvor stor er sådan en basse? Og hvad er forskellen på sådan en og en jyde?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Lena

Hvad koster smeden?

Post by Lena »

Han er 160 cm og vejer ca. 700 kg.

Jeg kan godt forstå, at du synes den ligner Jyden. "Grundformen" er Jyden, som stammer fra vikingetiden.

Så er der blandet lidt af hvert, af de store tunge Europæiske heste, i f.eks. Cleveland bay, og Breton. Senere er der igen blandet moderne Jyder ind i Slesvigeren.

Forskellen? Tja, jeg synes Slesvigeren er lettere og mere "elegant". Jyden er lidt en tønde med 4 ben.

Ham, der har avlet Unik, avlede førhen Jyder. Men de har åbenbart nogle problemer med benene.
I håb om at kunne avle sig ud af benproblemerne, ville han krydse Slesviger ind i Jyden. Dét brød Jydeavlerforeningen sig ikke om. Så nu avler han de her skønne Slesvigere.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Hvad koster smeden?

Post by KatieKat »

Han ser i hvert fald dejlig ud ham Unik. Jeg gad godt at have en stor hest igen.... Jeg savner min belgier.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Lone

Hvad koster smeden?

Post by Lone »

Har du måske købt ham ude fra ham hvis navn jeg har glemt - der har ca 14 smukke slesvigere og som dyrker 3-5 tdr. land med dem? Årh, hvad hedder han nu?!

de er bare så superflotte - der kan de danske jyder ikke være med - og det er vildt tåbeligt, at de holder ham ude af foreningen.
aribeth

Hvad koster smeden?

Post by aribeth »

Min smed har lige været her... jeg gav 480 kroner for at få Basse beskåret og Stråbær beskåret og så fik hun også 2 bagsko på.

480 kroner!!! Det er satme billigt!

Men det er også uden regning...;-)

Min smed er super god!!!
Og fantastisk dygtig!

Hilsen
Katrine
aribeth

Hvad koster smeden?

Post by aribeth »

Jeg bruger en der hedder Anders, han kommer fra Løgstrup, han er vidst nok uddannet i USA..

Han er den bedste smed jeg nogen sinde har brugt.

Hilsen
Katrine
Lena

Hvad koster smeden?

Post by Lena »

[quote:fc46fa68ed="LoneSchannon"]Har du måske købt ham ude fra ham hvis navn jeg har glemt - der har ca 14 smukke slesvigere og som dyrker 3-5 tdr. land med dem? Årh, hvad hedder han nu?!


de er bare så superflotte - der kan de danske jyder ikke være med - og det er vildt tåbeligt, at de holder ham ude af foreningen.[/quote:fc46fa68ed]


Han er købt hos Per Jørgensen.

Og JA, fuldstændig tåbeligt. Man kan jo ikke anbefale nogen at købe en hest med potentielle benproblemer.
Inden jeg fik part på Unik, gik jeg nemlig med tanker om at købe en Jyde, fordi jeg før har arbejdet med Jyder. Men jeg blev frarådet det.

Det eneste som kan ærgre mig ved den tunge type er smederegningen, som er lige så tung som hesten. MEN der er så meget andet der udligner den lille ulempe :lol:
Lone

Hvad koster smeden?

Post by Lone »

Ja, Per! Det er nemlig ham!!!
Han har de smukkeste heste!!

Vi har haft en jyde og med den rette behandling kan man stort set undgå mukken.
Vi gav heller ikke ekstra for ham hos smeden- det ville jeg da heller ikke have accepteret......
Lena

Hvad koster smeden?

Post by Lena »

Nej, det ville du nok ikke :mrgreen: , men for at være helt ærlig, så gider jeg ikke diskutere med smeden, hvorvidt det er rimeligt at betale det ekstra tillæg. Men jeg vil da prøve om det kan gøres "orange" :floejt:

Jeg ved min smed kommer på dét tidspunkt hun har lovet. Hun er dygtig og har tålmodighed. Jeg skal ikke bruge feriedage/afspadsering på smedebesøg.

Det er sq svært at få en god smed til at køre ud til 27. kartoffelrække. Hvorfor skulle de dét? Der er jo masser af kunder.

Og så tør jeg slet ikke tænke på hvordan det vil blive hvis/når det bliver sådan at kun registrerede smede må lave arbejde på vores heste.
Post Reply