Avlsmål - og realiteter

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Avlsmål - og realiteter

Post by annetteB »

[quote:8c96c496f9]Det er da en forsimpling af min argumentation, der vil noget[/quote:8c96c496f9]


Dét er nemlig lige hvad det er!
:lea:

[quote:8c96c496f9]Jeg har aldrig argumenteret for at man ikke skal avle "porscher". Sagen er jo at der findes porscher, der OGSÅ er rigtigt skruet sammen i hovedet [/quote:8c96c496f9]

Nemlig.
(Lige indtil de møder en rytter der ikke kan ride en porschehest, men insisterer på at gøre det alligevel.)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Avlsmål - og realiteter

Post by HeidiO »

[quote:84ffade388="MetteboDeluxe"]Bare ikke helt så profitabelt :linski:[/quote:84ffade388]

Det er så det, der er spørgsmålet, for der er da heller ikke nogen penge i de heste der er så varme og letantændelige at de kun kan rides af nogle ganske få. Hvis de så ovenikøbet ikke har nogen særlige evner for hverken dressur eller spring.
Så står man tilbage med en skør i bolden krikke, uden købere til den.

Der tror jeg stadig at en stabil truntehest, der måske ikke har den største udstråling, stadig vil være lettere at sælge og for flere penge.


Som min gamle underviser engang sagde, da en af ponytøserne nu havde fået en 14 årig stabil frederiksborger:

Se, hun kan bruge sit krudt på at ride hesten, den er stabil og medgørlig og lytter til hende.

På det tidspunkt, var der gået total inflation i at ponytøserne som var vandt til at vinde det hele, skulle have en DV unghest, jo større jo bedre.
De kom hjem med den ene billedskønne og letantændelige hest efter den anden.
Nogle få af dem kom til at gå ganske godt, men de fleste brugte alt deres krudt på bare at få krikken ind på banen, og hvad glæde har man så af en smuk hest, hvis den har et vanskeligt temperament?

Der er rigtig mange af de her tøser, som mistede interessen for hesteriet efter at have prøvet de her letantændelig heste af, måske det var gået anderledes, hvis de havde fundet nogle med et stabilt temperament.
Heidi
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Avlsmål - og realiteter

Post by MetteboDeluxe »

Ja måske.. Men hvis du kan lave 1 føl om året på din hoppe giver det jo mere at sælge den for 75000 end for 17000.. Som du selv siger.. De bliver jo købt... At de muligvis ikke holder længe er så en helt anden diskussion :mur:

Jeg har en drøm om at finde mig en sød bombesikker hyp på omkring halvanden meter.. Men ikke tale om at jeg vil give hverken 15 eller 20 tusind for den.. :nejtak: Så venter jeg hellere til jeg har råd til en quarter :elsk:
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Ja eller hvis de havde sat sig ind i HVORDAN sådan en hest skal rides... hvordan den lærer og hvordan den skal "tages".

Og så er en unghest virkelig et ekstra mentalt arbejde til rytteren... det er der mange der opdager for sent.

Katrine
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

Hold da op der er da godt nok sket noget i denne tråd, mens jeg har været til World Cup :ninie:

Nå, men jeg har da allerede helt tabt overblikket over de sider jeg har læst, så jeg nøjes med at kommenterer MetteboDeluxe:
Ja, hvis man som avler ønsker at kunne sælge sit føl -og til en fornuftig pris, så bliver man nød til at avle seriøst.

Køberkredsen bliver jo væsentlig indskrænket når det kun drejer sig om føl, så derfor er det de bedste føl, der er lettest at afsætte.
Køber skal jo trods alt "gemme" føllet i 3 år førend den faktisk kan bruges. Mange der køber føl er jo hingsteholdere eller seriøse/prof ryttere, der har en ide om at føllet vil kunne komme til gøre sig til det helt store engang.

Vi drømmer da om engang at se en af vores afkom på de store baner. Ligesom Casmir gik idag ved World Cup'pen :tommelop: :sanne:
Det ville da være den ultimative oplevelse som avler -synes jeg!

hilsen Belinda
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Avlsmål - og realiteter

Post by gukuvi »

Jeg forstår og respekter de mennesker der lægger et avlsprogram for, at lave lige præcis de heste de ønsker.

Hvor mange DV opdrættere er der ? Hvor mange håber på at lave den næste OL stjerne? sikkert rigtigt mange, men hvor mange aftagere med det rette potentiale er der så?

Her synes jeg så at problematikken opstår, for hvem skal købe de overskydende heste med det følsomme lidt iltre sind? Man kan jo ikke blive ved med at købe af hinanden, en dag kan man bare ikke få sine heste solgt til det, som de er opdrættet til, hvis de er alt for specielle.

Jo lille Marlene med de ambisiøse forældre med penge vil nok gerne, det bedste er jo ikke for godt, men måske rækker evnerne ikke, både hest og rytter bliver frustrerede.Rytteren giver hesten skylden, hele HN giver pigen skylden.

MetteBoDeLux vil ikke give en dag over 15-20.000,- for en skikkelig god hest der kan bruges uden at risikere liv og lemmer, om jeg fatter en skid af det hele.

Det skal ikke undre mig at hun også vil have den skal være ren i rynken (undskyld gg) og med garanti for, at den ikke bliver syg de næste tyve år.

Vi har det indenfor araberne, hvor der er ved at opstå en forskel på udstillingsaraberne og brugsarabere.I disse tilfælde mener jeg jo, at ridbarheden må og skal komme først, derfor behøver det ikke at være et utypisk dyr.

Udstillingsaraberen er den der giver penge i kassen, men hvis alle opdrætter efter det og ikke efter brugsegenskaber, hvad skal vi så stille op med dem, der ikke er toppen af kransekagen?

De bliver solgt til ridebrug og giver araberen en dårligt ry, den egner sig ikke til det eller det, fordommene er mange.Heldigvis lader det til at de unge opdrættere er begyndt at tænke sig om, så hvem ved, måske en dag !!

Quarterhestene må have det samme, de har de der mærkelige kødheste som kun bruges til show, men hvad stiller de op med de showheste, hvis de ikke er gode nok, mange af dem kan jo ikke rides?

Dette er bare nogle tanker, ikke et angreb, over, hvad er det vi mennesker har gang i?

-------------------------------------------------------------------------------

Where in this world can man find nobility without pride, friendship without envy, beauty without vanity? Here, where grace is laced with muscle, and strength by gentleness confined. He serves without servility; he has fought without enmity. There is nothing so powerful, nothing less violent; there is nothing so quick, nothing more patient. England's past has been borne on his back. All our history is his industry; we are his heirs, he is our inheritance. Ladies and Gentlemen: The HORSE!
Robert Duncan's "Tribute to the Horse" Read at the conclusion of every Horse of the Year show in London

Gunni.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

Hold da op, jeg vidste slet ikke det stod så galt til med foredommene overfor DV heste og avlerne for den sagsskyld, wow!

[quote:7724b622a9]Hvor mange DV opdrættere er der ? Hvor mange håber på at lave den næste OL stjerne? sikkert rigtigt mange, men hvor mange aftagere med det rette potentiale er der så?

Her synes jeg så at problematikken opstår, for hvem skal købe de overskydende heste med det følsomme lidt iltre sind? Man kan jo ikke blive ved med at købe af hinanden, en dag kan man bare ikke få sine heste solgt til det, som de er opdrættet til, hvis de er alt for specielle. [/quote:7724b622a9]
Jeg vil gerne kraftigt understrege, at der absolut ingen avlere der ønsker at producere sindsyge heste. Faktisk går vi meget op i, at der skal være en god ridelighed, men med den skal der jo gerne følge en super tænd/sluk knap, for at få det "drive" der kan gå hele vejen!

Jeg vidste ikke at velovervejet avl er lig med at lave totalt umulige heste, suk dumme mig!

Som jeg indledte i denne tråd, som faktisk gik mere på eksteriøret, så er avlsmålet en ting og produktet ofte en anden. Sådan vil det sikkert altid være, og derfor vil der altid blive produceret flere lidt lavstammede og "trunte"agtige heste end de med det ædle, langbenene look med gnist.

hilsen Belinda
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Avlsmål - og realiteter

Post by annetteB »

[quote:42998aae72]Jeg vidste ikke at velovervejet avl er lig med at lave totalt umulige heste, suk dumme mig! [/quote:42998aae72]

Dét tror jeg heller ikke det er - jeg tror HELEER ikke at det er dét gunni mener. Men ét eller andet sted har hun jo nok ret i, at der produceres flere heste til "toppen" end samme top kan nå at købe og ride?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

[quote:f365331573]Dét tror jeg heller ikke det er - jeg tror HELEER ikke at det er dét gunni mener. Men ét eller andet sted har hun jo nok ret i, at der produceres flere heste til "toppen" end samme top kan nå at købe og ride?
[/quote:f365331573]

Så er vi igen henne i lidt af det jeg godt vil prøve at opponere imod på en eller anden måde.... rent faktisk tror jeg godt at en "jævn" rytter kan få noget ud af en hest som måske kan regnes som en "top" hest, HVIS denne rytter vel og mærke sætter sig ind i HVORDAN sådan en hest skal rides, det kan nemlig meget vel være problemet tror jeg, at rytteren ikke tænker over eller ved,at hesten måske skal tages på en anden måde end den man er vandt til eller bare regner med.
Dermed er ikke sagt at denne rytter, hvis denne finder ud af at ride hesten på den rigtige måde for hesten, kommer til at ride Grand Prix eller OL... det kræver dog et helt bestemt talent :linski: Men det betyder at hesten og rytteren bliver en god ekvipage der forstår hinanden og derfor får gode rideture.
Giver det mening?

Jeg tror noget af det allersværeste for os ryttere er at se på sig selv og overveje om det man gør måske kan gøres på en anden måde og om hesten måske ville reagere anderledes på grund af dettte. Det er i hvert fald min opfattelse.

Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

[quote:97001e9f75]Jeg vidste ikke at velovervejet avl er lig med at lave totalt umulige heste, suk dumme mig! [/quote:97001e9f75]

Det er det da netop heller ikke :ide:

Jeg synes det er uovervejet og torskedumt at avle på heste med grove fejl, uanset om det er temperaments-, bygnings- eller helbredsfejl (hvis fejlene er arvelige). Og jeg synes det er direkte utilgiveligt at avle på to heste, der har samme grove fejl - især hvis det er temperamentsfejl.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply