Hvorlænge døgnfold?

Lone

Hvorlænge døgnfold?

Post by Lone »

jeg har egentlig tænkt, at mine heste skal være på døgnfold til 30. september - men det kommer an på hvor vådt det bliver.

Jeg har bare ikke lyst til at de skal stå inde før - og det tror jeg egentlig heller ikke de har.
Men regner det hele tiden synes jeg osse det er synd, for så kan det blive for vådt at ligge ned og sove.

Mine går ikke i læ, når det regner - hvilket jeg faktisk har tænkt en del over og er kommet frem til, at det jo også strider imod deres natur som steppedyr, at stille sig under træerne eller under et halvtag - det ville jo være der, hvor rovdyrene gemte sig.
Jeg kan se på Kalinka, som ikke har været vant til at være ude, at hun skæver noget til de træer de har på folden, så snart det blir halvmørkt - og hun vil ikke stå i nærheden af dem -

Så egentlig kan man jo ikke regne med, at hestene trives godt nok, bare fordi de ikke selv går i læ - for dem er det jo en større trussel med træer og halvtage, end at blive våd og fryse.

Så jeg håber på tørvejr - det meste af september.

Jeg har forresten regnet ud at Artig som er 3 år og 2 mdr. kun har stået i en boks i sammenlagt 3 måneder af sit liv - heraf den ene hos os, da hun kom.
Det er sgu ikke meget - utroligt at hun kan vænne sig til det - eller dvs. det håber jeg da hun kan til vinter....
Resten af tiden har hun boet ude - og kun været inde en gang om året - og så 14 dage da hun blev tilredet.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Jeg holder mine ude så længe jeg vurdere at det er det de helst vil. De små er ude hele året og de bliver flyttet over på deres vinterfold inden længe. Der er mere at spise for dem og et godt løsdrifthus.
De store kommer ind når jeg ikke synes vejret er tile at være ude mere. Både Mocca og Fanny bruger læskuret, men skal de svømme hen til det kommer de ind.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

Jeg har så den rytme at mine heste kommer ind om natten, sådan har det altid været og det vil det også blive ved med.

De kommer til gengæld ud, hver eneste dag uanset vejr og vind, uden dækken og andet pjat, dog tager jeg dem ind hvis det er tordenvejr.

Hestene er ikke bange men det er jeg, og jeg har læst for mange tilfælde med lynramte heste, at jeg vil risikere det.

Er det vinter og koldt og er de våde, når de kommer ind får de dækken på med et lag halm under.

Når de er tørre, kommer dækkenet af igen.

De fodres morgen og aften både sommer og vinter, uanset græsmængde.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg har også 30. september som rettesnor, men selvfølgelig afhænger det af vejret. Hvis sommeren fortsætter oktober med får de lov at blive ude, og omvendt, hvis det er meget koldt eller vådt, kommer de ind.

Egentlig ville jeg sgu foretrække at gøre som Gunni, men jeg gider ikke muge ud, hvis jeg kan slippe :mrgreen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Mine elsker at sove ude om natten - så det vil jeg ikke lave om på.

Lige pt fodrer jeg stort set som om vinteren, fordelt på tre gange - selvom der er græs igen - lidt ihvertfald.

Hvad synes I om teorien om valg af sovesteder?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

[quote:091668e93b]Hvad synes I om teorien om valg af sovesteder? [/quote:091668e93b]

Den lyder jo meget logisk, men jeg er ikke sikker på at den er rigtig :mrgreen:
Heste går vist også i læ/ly/skygge, når de lever vildt. Ellers ville de stakkels rovdyr jo heller aldrig få noget at spise :ide: :lol:

Når der er græs, bekymrer heste sig sjældent om nedbør, men når solen bager, vil de gerne stå under træerne og hænge. Mine vil i hvert fald.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Jamen gør de nu det?

De vader da rundt på stepeprne og rovdyrene bruger træerne som sovesteder.

De fleste henter vel byttet mens det græsser?

Mine står sgu sjældent i skyggen - der er flest insekter jo.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

Når det er meget varmt og der er masser af insekter vil mine helst stå hvor der er vind, derfor oppe på bakken.

Hoppen med føl bruger staldgangen som løsdrift og foretrækket at stå i porten ,hvor det trækker.

Mine vil gerne i tørvejr, men jeg tror faktisk ikke de ville bruge et skjul ude i marken, så skal det være mega stort.

Da vi boede ved vandet før gik de altid så langt ned til strandkanten som muligt.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Mine tilbringer timer under træerne hver dag.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Jeg tror sgu alligevel de skal sove inde i nat - det pisser jo ned konstant.

Man har et standpunkt til man tager et nyt.......
Post Reply