Nogle spørgsmål om foder mm.

User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Godzilla »

Det ser ud til at Gunni har fundet kørelejlighed til Baby d. 11/9. :tommelop:

Jeg var ude og pusle lidt i den boks som hun skal være i om natten, og den er god, om end lidt mørk. Den er 4 x 3 m, så der skulle være plads nok. :ok:

Nu skal jeg have fundet mig en eller anden høpusher, som kan levere løbende. Jeg har ikke oplagringsplads til alt det hø som hun skal æde. Wrap kan jeg nok ikke få brugt op, inden det bliver dårligt, med mindre jeg kan få fat i nogle meget små baller. Æslerne kan ikke æde ret meget wrap pr. dag.

Indtil videre er her oceaner af græs, så stråfoder er her nok af i en måneds tid endnu. Fra oktober er der jo ikke så meget "gods" i det mere.

Er der nogen som ved om får kan spise wrap, for kan de det, kan jeg dele med udlejer, han har får. Så kunne wrap måske være løsningen.

Jeg mangler en lade eller et loft!

Man kan også købe noget stråvæsen i poser, men det er vel mere som tilskud til foderet?

Sidst jeg fodrede en 1-er pony, var min parthest Picasso. Han fik 1 kg. hel havre/byg pr. dag. Noget hø, halm, biotin og ikke mere. Det levede han af i årevis, og var sund og rask. Bestemt ikke for tynd, og hovene var super fine. Han gik i løsdrift på et areal som var lige i underkanten, så han væltede sig ikke i græs, heller ikke om sommeren.

Når jeg, f.eks. på HN, læser om fodring, forekommer det mig, at det er en hel videnskab? Jeg bliver pi... forvirret. Gunni sender heldigvis en pose foder med over, og jeg overvejer at købe noget tilsvarende. Eller også kan jeg få lavet en foderplan et eller andet sted.

Jeg må hellere anskaffe den der super foderbog som er nævnt et eller andet sted herinde. (En tråd om fagbøger som Lone lavede så vidt jeg husker).

Nå, jeg er vist gået lidt i selvsving. :-?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lone

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Lone »

En miniballe wrap kan holde sig i 7 dage, hvis du er lidt omhyggelig. Der er ca 45-50 kg i sådan en og hvis du gir hende 5 kg pr. dag og måske 3 kg. til æslerne ialt, så er der jo bare til 6 dage - så det kan da sagtens gå?!

Får kan godt spise wrap.
Lena

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Lena »

Jeg bliver også forvirret over fodringen. Heldigvis har jeg en rigtig dygtig "staldmor" og en veninde som sælger foder og laver foderplaner.

Vi er nået frem til at de ikke skal have så meget kerne, men mere stråfoder.

En af de andre, som har hest i stalden har falkeøje. Det er ikke mange kg en hest skal have tabt sig, før hun kan se det.

Jeg er glad for at have den ekspertise at trække på.
Lone

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Lone »

Læs nogle bøger - det hjælper!

Men man blir forvirret af at læse på HN - indtil man selv sætter sig lidt ind i det og blir i stand til at frasortere alle de hellige råd - suk!

Jeg fodrer med Betfor, en smule havre ( meget lidt), soyaskrå, lucerne, travoE, olie og hø/wrap - men tror at Kalinka og Artig har brug for nogle grøntpiller nu.
Sommetider har jeg vildt meget lyst til at købe en pose færdigfoder og bare hælde det op om morgenen - lidt lissom tørfoder til kattene - men så kommer jeg gerne i tanke om, at vi ikke har haft foderrelaterede problemer nogensinde - og så pukler jeg videre med iblødsætning, blanding, afmåling og fanden og hans pumpestok!
Lena

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Lena »

Den store foderbog af Dyrlæge Nanna Luthersson f.eks...........

Vi havde snakken så sent som i dag.

Snart skal de have roepiller igen. Der skal skæres yderliger i havren og gives mere hø/wrap................

Unik får valset havre, travoE, olie, hvidløg og hø/wrap og snart roepiller.

Vi har heller ikke haft en dyrlæge i stalden til andet end tandrasp og vacc.
Det vil sige; det passer ikke helt. Den ene hest viser sig at være allergiker. Hun tåler blandt andet ikke gulerødder og lucerne.......
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Godzilla »

Lone, hvorfor vælger du Betfor frem for roepiller. Er råvarerne ikke de samme (rester fra sukkerproduktion så vidt jeg husker) Hvad er forskellen?

Grunden til at jeg hellere vil bruge hø end wrap er, at æslerne ikke tåler det så godt i maven. De får for ofte tyndsk... når de får wrap. Hø, derimod, fungerer ret godt. Jeg vil dog alligevel skaffe noget wrap til Baby, for hun vil helt sikkert have godt af det, og det kan jo opbevares udendørs. På Bornholm lykkedes det mig at finde nogle små-baller på ca. 30 kg. Det kunne jeg nå at bruge til 1 hest. Jeg har bare ikke set dem nogen steder herovre? (prøver på HN).

Foderblandinger burde egentlig være super optimale? Nogen har vel regnet og regeret, for at skabe noget ideelt foder? Hvad er der egentlig galt med dem?

Jeg må LÆSE!!!

Jeg fodrede Blökk med Regulator Complete og Roepiller, fordi nogen havde fortalt mig at det var godt foder. Der tilsætter man så kerne efter behov (udeladt til islænderen) og supplerer med stråfoder. Det var ret enkelt, men jeg aner ikke om det er godt nok?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lone

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Lone »

betfor er snittede roer - roepiller er rester fra sukkeroeproduktionen.

Nogle fuldfoderblandinger er ikke optimale i deres sammensætning - og nogle fordrer at man udfodrer flere kg. end man fx kan fylde på en trivelig hest eller pony - men mange er da supergode.

Jeg blander da bare selv, fordi jeg på den måde selv kan bestemme hvad jeg vil give mine heste i såvel indhold som struktur og fordi det på den måde er nemmere at tilgodese den enkelte hests behov - og det virker godt synes jeg.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Lone Beck »

Betfor er tilsat en masse melasse. Det er roepiller ikke. Sjovt nok kan hestene bedst lide betfor... :mrgreen:

Jeg foretrækker også at blande selv og fodrer med havre, roepiller, grønpiller, salvimin grøn og lidt melasse.

Men med kun én hest, tror jeg jeg ville vælge en fuldfoderblanding. Regulator og roepiller lyder helt fint i mine ører :ok:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by gukuvi »

Med risiko for virkelig at få ørerne i maskinen nu, så har jeg altid fodret med hel byg og havre tilsat raket, En wrappakke på fold og halm til natten.

I år har jeg prøvet at erstatte havren med kalvevalse, jeg synes det er lidt bedre end havren ,der gav lidt for meget fis og papir i hovederne på dem.

Jeg ved ikke hvor meget det er kilomæssigt, fodrer med øjet, men en isbøtte til 1 1/2 l. is er det de får morgen og aften af kernefoderet.

Om morgenen kommer der hørfrø der har stået i blød i kogende vand i foderet.

Med risiko for at få at vide at mine heste nok har både mavesår og mangelsygdomme, vil jeg straks sige at jeg aldrig har haft en krybbebider, eller andre dårligdomme på dyrene, hovene har altid været i topform, pelsen blank og fin, føllene velnærede og fine.

Der er gået en forfærdelig gang forretning i den fodring, tænk bare, at hvis vi for fem år siden havde fortalt at vi fodrede med roer, sikke en masse kommentarer der var kommet om, at det er komad!!!

Heste har altid fået det kraftfoder der har været tilgængeligt, I USA er det majs, andre steder er det havre,her i Danmark har byg været brugt ligeså meget som havre, i ørkenen var det tørrede dadler.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Nogle spørgsmål om foder mm.

Post by Godzilla »

Gunni: Hvad er det nu for noget stråagtigt du har i poser?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply