KVÆG-mineraler til HESTE ???

Kokjo

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Kokjo »

En diskussion med en bekendt der hobbyavler DV, satte nogle tanker igang hos mig.

Hun bruger Komin 2 kvægmineraler til hendes heste, og det fungerer hos hende. Røntgen og generel trivsel hos hendes heste er u.a. Hendes begrundelse er simpelthen prisen.



Jeg ved ikke helt hvad jeg mener. Hvad mener i ? - Lad os få en debat i gang, jeg er særligt interesseret i at høre fra jer der er velbevandrede i foder.



Til sammenligning har jeg fundet næringsindholdet på Komin og Travo Sport.



Komin 2:



Calcium 16% Travo 10%

Fosfor 4,5% Travo 4,6 %

Natrium 8 % Travo 3,5 %

Magnesium 6% Travo 2 %



A vitamin i.e pr. kg 546.000 Travo 400,00 i.e pr. kg

D3 vitamin i.e pr. kg 173.000 Travo 30,00 i.e pr. kg

E vitamin mg/kg 3640 Travo 1335 mg/kg



Cu 820 mg/kg Travo 744 mg/kg

Zn 4090 mg/kg Travo 2000 mg/kg

Mn 3640 mg/kg Travo 620 mg/kg

Co 23 mg/kg Travo 20 mg/kg

I 204 mg/kg Travo ???

Se 45 mg/kg Travo 10 mg/kg




Derudover er der i Travo:



B vitaminer ( B1-2-6-12)

Nicotinsyre

D-Pantothensyre

Folinsyre

Biotin

Cholin-klorid

Fe i form af jern (II) fumarat

J calciumjodat



Hun giver biotin og B-vitaminer ud over.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Lone Beck »

Hende jeg købte Dengsen af i sin tid - hun er ox-avler - brugte også kalvevitaminer/mineraler til hestene.

Det skulle mere eller mindre være magen til hestenes, bare billigere. Jeg har aldrig gidet kontrollere det og jeg tør sgu ikke skifte uden at tjekke det først.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Jeanie

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Jeanie »

Der er en forskel i sammensætningen, og der er forbud i plantedirektoratet om brugen af disse når det ikke omhandler kvæg !!
Det indholder såvidt vides vækstfremmendehormoner....og jeg vil lige undersøge det via en ekspert...det tager et par dage så har jeg et svar !!
Kokjo

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Kokjo »

Lyder godt...

Når jeg nu sidder med en deklaration så tænker jeg umiddelbart "hvor er det lige de vækstfremmende hormoner gemmer sig" ?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Lone Beck »

[quote:2e1a013ed5]Det indholder såvidt vides vækstfremmendehormoner....[/quote:2e1a013ed5]

Ja, Dengsen er i hvert fald væsentligt højere end begge sine forældre.

[quote:2e1a013ed5]jeg vil lige undersøge det via en ekspert...det tager et par dage så har jeg et svar !! [/quote:2e1a013ed5]

Jeg afventer også dit svar med spænding.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by annetteB »

Manden min arbejdede i sin tid på KFK og var med til at lave både kvæg- og heste- vitamin/mineral blandinger.

I al den tid fordrede vi med kvægmineralblandingen, fordi den, som Kokjo meget rigtigt påpeger indeholder stort set det samme...og koster det halve.

Der er overhovedet ikke noget som helst vækstfremmende i komin.
Hverken "vækstfremmer" som reelt er anitibiotika - eller hormoner, for den sags skyld: det er sgi da osse FORBUDT i DK at fodre kvæg med hormonmidler!??!

Hvis man har lyst til at læse en "gyser" ang. hormonstoffer i oksekød så læs "My year of meat" af Ruth Ozeki.
(den er også oversat til dansk og hedder da "Mit år med kød")
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Jeanie

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Jeanie »

Om du kalder det det ene eller andet, Anette...så er der forskel !!
Der er nogel stoffer i som virker vækstfremmende..det er jeg ganske sikker på, men jeg vil stadig lige bruge et par dage og rådfører mig ved eksperten !!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by annetteB »

Selvfølgelig er der FORSKEL - det kan du jo læse ud af vardeklarationen, som Kokjo har lagt ind i tråden!!
:ide:

Men kvægmineralblanding indeholder IKKE vækstfremmende stoffer - hverken i form af antibiotika eller i form af hormoner - det skulle i så fald være oplyst på varedeklarationen!!
Det er nemlig forbudt at sælge den slags, hvis det ikke er oplyst på varedeklarationen!!

Det giver heller ingen mening, at en MINERAL-blanding skulle indeholde fx Hormoner eller antibiotika: det er jo ikke ligefrem mineraler??
(og man ville næppe tillade medarbejderne på KFK at håndtere skidtet uden ekstra værnemidler, hvis det indeholde hormoner!!

Jeg hører skam gerne fra eksperten - og især hører jeg gerne HVAD der lige netop gør vedkommende til ekspert!
;-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Jeanie

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by Jeanie »

[quote:18b90a04d6]Jeg hører skam gerne fra eksperten - og især hører jeg gerne HVAD der lige netop gør vedkommende til ekspert! [/quote:18b90a04d6]

Det der gør eksperten til ekspert , er at denne er ansat i fødevarestyrelsen, som dyrlæge !!...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

KVÆG-mineraler til HESTE ???

Post by annetteB »

OK, tak.
Har et belastet forhold til eksperter..
;-)

Men helt ærligt: èn ting er, at man ikke tror på varedeklarationen - men Kvægmineralblandinger gives da på daglig basis til MALKEKVÆG!
hvor sandsynligt er det så, at det skulle indeholde antibiotika og/eller hormoner!??!?!

I betragtgning af at der er tilbageholdelsestid på mælk, så snart koen har været i nærheden af dyrlægen, så skulle det undre mig mere end en hel del, hvis man tillod Jens Hansen at give sit malkekvæg hormon/antibiotika-holdigt tilskudsfoder??
:-?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply