Fandt lige den her,stof til eftertanke.

User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Fandt lige den her,stof til eftertanke.

Post by gukuvi »

-------------------
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Lone

Post by Lone »

Hvorfor har jeg ikke set denne her før - den skal da læses.
Ser spændende ud.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

--------------
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Post by Glory »

Jeg synes, at det er en rigtig god og velforklarende artikel - på trods af at den advarer mod faren, ved stort set ALT hvad jeg gør i forhold til mine heste, og sætter en stor fed streg under, at de ikke har de menneskelige bevæggrunde, som jeg ynder at overføre til dem - noget jeg altid har haft svært ved, at forholde mig til.

[color=darkred:a386c1c5ef]Do you think of your horse as a member of your family, sort of an overgrown, four-legged kid?[/color:a386c1c5ef]
Ja, det er nok min indgangsvinkel, og noget som jeg har meget svært ved, at ændre.

[color=darkred:a386c1c5ef]When your horse nicker to you, then nuzzles you, you may get the same warm-and-fuzzy feeling you do from your dog. And that’s where you start to go wrong in relating to your equine. [/color:a386c1c5ef]
Ja det er da muligt, men jeg har det altså fint i min lille lyserøde verden, hvor det faktum, at mine heste putter deres store hoveder ind til mig, eller nusser mig med mulen, betyder at de holder af mig (at det så måske i virkeligheden er [color=darkred:a386c1c5ef]a space invasion-and it means he doesn’t consider you to be the boss hoss[/color:a386c1c5ef] - det vil jeg egentlig helst leve ganske uvidende om...)

Ja ja....jeg kan da nikke genkendende til [color=darkred:a386c1c5ef]nipping, kicking, and/or striking; pushing and/or rubbing you with his head; walking into or over you as you handle or lead him[/color:a386c1c5ef] hos en eller flere, af mine uopdagne 4-benede børn.
Dog har jeg aldrig oplevet, at det har udviklet sig til: [color=darkred:a386c1c5ef]showing aggression (pinned ears, swishing tail, and/or threat to kick) toward you at feeding, grooming, or saddling time; and generally resisting your every request. [/color:a386c1c5ef]

Hele afsnittet om hestens syn kontra vores, samt afsnittet om hestens opfattelse af "farer" kontra vores, er super, og noget man bør være obs på - netop denne forskel, og deraf manges manglende forståelse, for hestens reaktion i visse situationer, ser jeg som den største synder, i forbindelse med skader opstået, ved omgang med hest.

[color=darkred:a386c1c5ef]Provide screened or pipe barriers between stalls, so he can see his herdmates. (small, fully-enclosed stalls will cause low-level stress in your horse-and encourage development of vices.) Make turnout a part of his daily routine. If you can do so, turn him out with a horse friend, so he can socialize, Provide plenty of grass hay through the day, so he can “graze.” When possible, turn him out full-time on pasture-preferably with other horses with which he can socialize.[/color:a386c1c5ef]
Dette mener jeg er helt naturligt scenarie, hos dygtige hesteejere/hestefolk.

[color=darkred:a386c1c5ef]your urge to make your horse feel good through food can be an inadvertent reward for inappropriate behavior, resulting in reinforcement of such dangerous bad habits as biting, (Examples: Your horse nudges you for a treat; you give him one, rewarding the behavior-and encouraging him to butt you again. Your horse refuses to step into your trailer; you give him a handful of grain in an attempt to lure him in-when all you’re really doing is rewarding his balky behavior.... Your horse acts up when the farrier works on him, so you provide handfuls of grain , to keep the horse quiet; he continues to act up-because you give him treats when he does.)[/color:a386c1c5ef]
Her har jeg helt sikkert en brist, og det erkender jeg blankt....
Jeg har altid godbidder i lommen, og jeg er da heller ikke i tvivl om, at jeg til tider - utilsigtet - kommer til at belønne mindre heldig opførsel.
Der er da heller ikke en af mine heste, som ikke tydeligt viser at de ved, hvor jeg gemmer godterne. Der ryger da også en lynlås i ny og næ, fordi en af dem mener, at det er "store ta´selv"-dag.

Spændende, god og velskrevet artikel :tommelop: - tak fordi du delte delte den med os, Gunni...
Jeg forstår til fulde budskaberne, og ser sagtens logikken i dem - at efterleve dem alle, kommer jeg dog aldrig til.
Jeg holder aldrig op med, at overføre visse menneskelige træk til mine heste.
Helt sikkert drønforkert, men jeg hygger mig med det, og mener at vi har et rimeligt velfungerende forhold, mig og hestene imellem. Og på trods af, at de har visse uopdragne træk, kommer jeg egentlig forholdsvist sjældent til skade :skoer:
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

--------------------------
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Med din tilladelse Gunni, vil jeg gerne printe den ud, oversætte den og derefter sætte den i klubbens blad. Det er en rigtig god artikel, som mange ville ha brug af.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Lone

Post by Lone »

Kan du så ikke sætte en oversættelse ind her osse - det ville jeg have gjort, men jeg er for doven åbenbart....
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Skulle man mon ikke spørge forfatteren og ikke bare Gunni inden man sætter den i et blad?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

-----------------
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Lone

Post by Lone »

Man må ikke bruge noget med © - uanset hvor det har været bragt før.

Skriv til forfatteren og spørg - de fleste sir ja, er min erfaring.
Post Reply