Fie amok på mineralbalje

User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Fie amok på mineralbalje

Post by Lone Beck »

Se, I sidste uge blev vi jo enige om at jeg skulle huske at købe en mineralsten til mine krikker (da Fie gav sig til at æde skræpper).

I stedet blev jeg enig med mig selv om at købe en vitamin og mineralbalje, som de kunne få med over på sommerfolden, når jeg får lavet hegnet færdig.

Jeg har købt sådan en 15 kilos spand, der angiveligt holder hestene dækket ind med det hele, hvis de slikker 100-150 gram i sig om dagen.

Indtil nu har hestene fået foder både morgen og aften - INCL. vitaminer/mineraler, selv om de har fået lidt mindre af det hele efter at de er kommet på døgnfold. Så de burde ikke være i underskud, da de fik baljen for under en uge siden.

Men her til morgen er der max 1 kilo tilbage i baljen - størsteparten er forsvundet siden i går (og kun Fie og Maggie har haft adgang til baljen siden i går eftermiddags) :-o

INGEN hest - selv hvis den havde været uden vitaminer/mineraler i flere år - kan være SÅ meget i underskud, skulle jeg mene :ehh:

Så hva' gør jeg nu :hva:
Sådan et indtag kan da umuligt være sundt for hestene :hva:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Fie amok på mineralbalje

Post by MinnaN »

Fie må være gravid. Eller også har rævene været forbi og smage på baljen.

Prinsekamelen kan snildt æde en mini Lik It med lakridssmag på under 5 minutter.

Men det lyder da temmelig voldsomt. Hvad sir dyrlægen?
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Fie amok på mineralbalje

Post by CXEC »

Jeg ville også tjekke med dyrlægen! Lyder IKKE godt!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Fellpony
Posts: 371
Joined: Sun 24. Sep 2006 19:51

Fie amok på mineralbalje

Post by Fellpony »

Ingen panik Lone..
Sidste år købte vi også disse vitamin/mineralspande til vores ..5 spande på den første uge til 8 heste/ponyer ..

De to shetter skulle dele sådan en spand på 15 kg..væk på 3 dage :aribeth: ..
De åd dem som slik,så de var nødt til at blive rationeret..

Derfor lavede vi det om så de fik "kun" 2 spande om ugen( til 8 heste)..Og shetterne en halv balje ca.Men kun hver anden uge ca..
**En rigtig pony er en Fellpony**

http://www.fellpony.eu
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Fie amok på mineralbalje

Post by Lone Beck »

Jeg har sgu ikke tænkt på at ringe til dyrlægen, og jeg har heller ikke lagt mærke til hvordan hendes pærer ser ud :ehj:

Men hun åd sin morgenmad med vanlig appetit og virkede ganske normalt veltilpas. Det samme gjorde Maggie.

Jeg skal være mere opmærksom i aften, og så kan jeg jo evt. ringe til dr. dyr i morgen.

Fellpony: Er I millionærer? Sådan en balje koster 280 kr., så mine får sgutte flere, når de fortærer den i dét tempo :fy:

Shetlænderne har også fået en balje, og det ser ud til at de æder mere behersket af den - hvilket da egentlig er mærkeligt, når man tænker på deres appetit på alt andet :ehh:
Men de har måske bare ikke opdaget, at det smager godt endnu...

Hm...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Fie amok på mineralbalje

Post by aribeth »

Jeg ville slet ikke tænke på at ringe til dyrlægen fordi hestene spiste en hel balje på en dag... der var en gang hvor de åd en hel saltsten på to dage, jeg tænkte da godt nok at så meget salt ikke kunnevære godt for nyrerne... men altså... de lever da endnu...

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Fie amok på mineralbalje

Post by annetteB »

Hvis den slags nykker skyldes graviditet - så er Cooper faneme osse gravid - og har været det i omkring 10 ÅR efterhånden!??!
:-o

Jeg køber mineralbaljer hvert halve år. De holder 2 dage. Derefter leger hestene med de tomme baljer i en måneds tid. Herefter er baljen ikke bare TOM men osse flad, fortygget og i fire dele.....og så må de bare kede sig/lide af mineralmangel de næste fem måneder.
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Fellpony
Posts: 371
Joined: Sun 24. Sep 2006 19:51

Fie amok på mineralbalje

Post by Fellpony »

Nej Lone,vi er skam ikke millionærer for det er sgu en dyr gang slik..derfor vi også rationerede det..
Din gravide hoppe skal såmænd nok få det den har behov for..
**En rigtig pony er en Fellpony**

http://www.fellpony.eu
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Fie amok på mineralbalje

Post by HeidiO »

Hmmm, og her har nærigr.... besluttet at i år får de ingen mineralbalje, til gengæld får de saltsten på folden og vitaminkiks. Hestene virker meget tilfredse med det, og selv den gamle som er meget kræsen har overgivet sig til de der vitaminkiks. (Hvis jeg regner efter er de formentlig dyrere end slikbaljen - til gengæld holder de længere end 2 dage :bahh: )

Til gengæld så har koen og kalven fået en slikbalje med ekstra magnesium, pga. at koen sidste år blev syg af græsforgiftning pga. magnesiummangen, men vil den æde den ???? Ikke på vilkår, så nu vil jeg bare håbe at den ikke får det igen, for så er det af med knoppen og så skal vi æde os igennem 400 kg. fars :traet: Tror vi kommer til at invitere nogen gæster så.
Heidi
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Fie amok på mineralbalje

Post by Lone Beck »

[quote:6443c4da6d]skal vi æde os igennem 400 kg. fars Tror vi kommer til at invitere nogen gæster så. [/quote:6443c4da6d]

Hvorfor kommer jeg straks til at tænke på Aribeth? :aribeth:

Fellpony: jammm' 2 baljer om ugen :hva: Det er da en formue, rationering eller ej :hva:

Det kan man dæleme købe meget salvimin grøn eller lignende for...

Jeg så lige ved aftenfodringen, at lammeskindet på Maggies grime er eftertrykkeligt tværet ind i vitamin/mineralsnask :ehj:
Så Fie har altså ikke været alene om at tømme baljen...

Men begge hopper ser stadig sunde og raske ud (og lusker rundt omkring det sted, hvor jeg havde anbragt baljen) :skoer:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply