Avlsmål - og realiteter

Post Reply
aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Enig Lone, men det tror jeg desværre indimellem er tilfældet inden for alle avlsforbund?!!?

Og det kan man sgu undre sig over...

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Avlsmål - og realiteter

Post by annetteB »

[quote:cd0a32b174]rent faktisk tror jeg godt at en "jævn" rytter kan få noget ud af en hest som måske kan regnes som en "top" hest, HVIS denne rytter vel og mærke sætter sig ind i HVORDAN sådan en hest skal rides[/quote:cd0a32b174]

Ja, det er jo osse det jeg gerne vil tro. Og derfor jeg IKKE vil argumentere for, at man skal avle trunteheste fordi "folk" ikke kan ride tophestene.

Det synes jeg stadig ikke man skal. Egentlig er jeg heller ikke sikker på, at det ville hjælpe spor?

Den rytter der - hvad enten der er hold i det eller ej - er overbevidst i sin sjæls inderste om at han/hun bare kan det der tjavs og følgelig skal have en tophest (intelligent, med nerve og lettændeligt temperament) skal sgu nok finde og købe en uanset hvor få af slagsen der avles og hvor meget mere velegnet en truntehest ville have været.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:a5a4551373]Jeg synes det er uovervejet og torskedumt at avle på heste med grove fejl, uanset om det er temperaments-, bygnings- eller helbredsfejl (hvis fejlene er arvelige).[/quote:a5a4551373]Jamen, det kan jeg da kun tilslutte mig :katiekat:

hilsen Belinda
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Avlsmål - og realiteter

Post by MetteboDeluxe »

[quote:7fdc060501]MetteBoDeLux vil ikke give en dag over 15-20.000,- for en skikkelig god hest der kan bruges uden at risikere liv og lemmer, om jeg fatter en skid af det hele.

Det skal ikke undre mig at hun også vil have den skal være ren i rynken (undskyld gg) og med garanti for, at den ikke bliver syg de næste tyve år. [/quote:7fdc060501]

Ja da.. Sådan er jeg nemlig :ehj:

Nej.. Jeg vil ikke give de penge for en ganske alm skovturshest med et alm godt temperament. Jeg snakker hverken om fornemme rabarber heste eller dyr med stamtavle i nogen som helst retning. Bare en pony der er groet over ponymål og kan rides...

Du er nu sød når du vil provokere :-)
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Avlsmål - og realiteter

Post by annetteB »

[quote:fd35f0eaea]Nej.. Jeg vil ikke give de penge for en ganske alm skovturshest med et alm godt temperament. Jeg snakker hverken om fornemme rabarber heste eller dyr med stamtavle i nogen som helst retning. Bare en pony der er groet over ponymål og kan rides...[/quote:fd35f0eaea]

Hvad så med hende her:
[quote:fd35f0eaea]Navn: Lucy Whitsun
Født: 16. Maj 1991
Stg: 163 cm
Køn: Hoppe
En super fin ældre hest. Har gået LB klasser fejlfrit. En lidt fremadgående hest. Er 100% trafiksikker. Fuld stamtavle. F: Lorbas MF: Rubin Ladager MMF: Asferg Nobel. Pris: 12.500 kr. [/quote:fd35f0eaea]

Hun står hos PerThybo for tiden.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Avlsmål - og realiteter

Post by gukuvi »

Jeg ved godt at jeg af og til lyder som om jeg vil provokere, men det ligger over min fatteevne, at nogen i det hele taget gider, at lave heste der skal sælges forunder 10.000,-

Det koster da penge, at lave et føl enten det nu er en shetter eller en lille hest på150cm.

Desværre er det muligt, at købe til den pris, i det der jo bliver importeret en masse af diverse hestehandlere og man ville da være godt dum, hvis der der imellem er en virkelig god hest til små penge, ikke at købe den.

Så det har ikke noget at gøre med at provokere, bare undre mig over, at nogen herhjemme gider at lave føl , bare for at lave dem og så håbe på at de på een eller anden måde slipper af med dem.

Jeg har da selv et par heste med en sprække, som bestemt ikke bliver fyldt ud bare fordi de har den, de er her fordi jeg holder af dem, ikke andet.

Og så er jeg ked af, at ordet skovturshest har fået en negativ betydning, en skovturshest bruges jo da til at tage hen ad landevejen til skoven, en tur i galop over stubmarken, lidt ridning i ridehuset, måske med lidt uddannelse, o.s.v Det har da en værdi, at hesten kan kapere det, eller er jeg helt forkert på den?

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Avlsmål - og realiteter

Post by 99E »

Jeg er sådan set enig med dig, Gunni - og jeg har sagt det før: Det er for billigt at købe - og at holde hest.

Parelli har sådan en ting, han siger: Folk køber heste og elsker at prale med deres afstamning - men brokker sig når hesten lever op til afstamningen.
For hvis man køber en super-tunet dressurstjerneafkomstype der er ultrafølsom og sensitiv - så er den som regel også eksplosiv, hvis man håndterer den for "vildsomt".

10.000,- heste bliver - det er min erfaring - ofte købt af folk, der måske ikke ved såååå meget om heste, mest har den "for sjov" og derfor ikke gider poste for mange penge i dyrlæger, foder mm...

NEJ, ikke alle, der køber billige heste er sådan - men det ER nemmere at impulskøbe en hest til 10.000,- til datteren - end en til 50.000,-

Jeg har OGSå et gadekryds til under 10.000,- og Mikkel har en fuldblodsaraber med papirer og det hele til 12.000,-.
Men ingen af dem har tjent det ind, det har kostet at lave dem...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

Jeg synes også indstillingen til "skovtursheste" er absurd. En "ægte" skovturshest er vel en hest, der af den ene eller anden grund ikke kan bruges til andet end at tøffe en tur i skoven på i ny og næ. Den har skader/bygningsfejl eller andet, der gør den uanvendelig til ridehest.

Men idag forventer folk netop at skovtursheste er korrekt skruet sammen, sunde og raske (og rene i rynken :hhansen: ) og rimeligt veluddannede - kort sagt: Gode, gedigne rideheste - men til skovturshestepris.

Der er bare ikke så satans meget at gøre ved det så længe udbuddet er større end efterspørgslen :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Avlsmål - og realiteter

Post by Stutteri Highmoor »

En hest med takt, sving, bæring, bygget "korrekt" og er selvgående, er altså bare så meget mere behagelig at sidde på, det kan man jo ikke komme udenom.

Det er da også rart at kunne sidde på en hest uden at skulle svede og arbejde hårdt for at få den frem over jorden. Sid stille og nyd turen!

Nå - nej, det er så her kæden ofte hopper af. For bare sidde stille og lave små justeringer går jo virkelig ikke.
Der skal helst saves i munden, hele tiden sidde og små sparke hesten ind i siderne, falde forover i sadlen, ride "banan ridning" (altså dreje hovedet skiftevis til højre og venstre konstant), trække i tøjlerne samtidig med at der gives schenkel, osv..........

Når alle de signaler gives konstant til hesten, har den to muligheder:
Enten skal den blive [b:7a54f8730c]frustreret [/b:7a54f8730c]og bare forsøge at gøre noget, da den ikke ved hvad alle signalerne betyder (ved rytteren det selv?) eller den vil blive sløv for signalerne (truntehest).

Så er jeg tilbage ved Katrines opponering!

hilsen Belinda
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Avlsmål - og realiteter

Post by Stimata Doamna »

[quote:a04736e826]Jeg synes også indstillingen til "skovtursheste" er absurd. En "ægte" skovturshest er vel en hest, der af den ene eller anden grund ikke kan bruges til andet end at tøffe en tur i skoven på i ny og næ. Den har skader/bygningsfejl eller andet, der gør den uanvendelig til ridehest. [/quote:a04736e826]

Min definition er stort set den samme og alligevel anderledes. Jeg ville nemlig skrive, at det er en hest, der af den ene eller anden grund ikke SKAL bruges til andet end at tøffe en tur i skoven på i ny og næ.

I Luxembourg har vi ligefrem en forening af skovtursryttere (Wanderreiter), dvs. folk der stort set kun rider i skoven sommeren og evt. om vinteren rider lidt basalt dressur. Nogle af dem rider på noget, katten har slæbt ind, andre rider på gode heste med papirer. Men der er ikke rigtig nogen af dem, der rider på noget, der er skudt i roen. Og hestene fejler absolut ingenting.

Skovtursridning kan for mig at se være forskellige ting - og det er absolut ikke negativt "bare at være skovtursrytter". Jeg kender faktisk mange skovtursheste, der har et meget bedre liv end rideheste, og pasningen er bare i orden.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply