Avlsmål - og realiteter

aribeth

Avlsmål - og realiteter

Post by aribeth »

Hmm der er snart kød nok til en tråd som hedder noget i stil med: hvad er en skovturshest, hvilke krav stiller du til den og hvor sund skal den være....

Jeg kan ikke "acceptere" ideen om at en skovturshest er en hest der har skader og derfor ikke kan rides "seriøst" på, men kun ture i skoven.

Måske er det forbi at de ture jeg rider i skoven er andet end en skridttur for lange tøjler?

Mine skovtursheste ville ikke holde særlig mange gange hvis ikke de var godt grundredet og jævnligt vedligeholdt, rent faktisk rider jeg på banen for at kunne ride som jeg gør når jeg rider ud i verden.

Den skal kunne have fysik og muskler til galop op og ned af bakker, til samling og brug af ryggen når vi traver... skal kunne changere i galoppen, skal kunne vende mellem 90 og 180 grader når vi galopperer af snørklede skovstier....alt dette kan en hest kun hvis den bliver redet med lidt omtanke... eller den kan i hvert fald i mit hoved kun holde til det hvis man samtidig sørger for at ride hesten "rigtigt"...

Men det er rigtigt at skovturshesten idag for mange er den der hest som har en eller anden skade og derfor ikke kan tåle at blive samlet.. men for mig er det ikke en hest der kan rides overhovedet andet end en skridttur...

Katrine
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Avlsmål - og realiteter

Post by Stimata Doamna »

[quote:30edc9038e]Hmm der er snart kød nok til en tråd som hedder noget i stil med: hvad er en skovturshest, hvilke krav stiller du til den og hvor sund skal den være....

Jeg kan ikke "acceptere" ideen om at en skovturshest er en hest der har skader og derfor ikke kan rides "seriøst" på, men kun ture i skoven. [/quote:30edc9038e]

Enig - i begge punkter :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Avlsmål - og realiteter

Post by gukuvi »

Nemlig Katrine, lige det jeg også mener, små skader OK, som den Po har kan gå, men det er også max og havde Dorthe ikke været der, var han blevet slagtet, for jeg ville ikke turde sælge ham til en komplet ukendt. :elsk:

Po er en uddannet hest som kan lære Dorthe en masse, det han ikke tåler er, at blive redet i de høje klasser, men at ride i skoven og tage en rask galop det holder han til og så er han altså god i hovedet ikke at forglemme.

Og hvilke ryttere er det der flår hesten i munden og sparker og giver forkerte signaler? Forhåbentlig ikke ret mange og mon der ikke snart er så meget HN, Mc Lean, Parelli, Brandenburg o.s.v. i det, at det bliver påtalt? :brok:

Men man behøver da vel for pokker ikke, at skulle øvelser til de højere klasser for at få lov til at ride på sin hest, hvad så med handicapryttere , for ikke at tale om begyndere, skal de have en karuselhest? :hhansen:

En truntehest er sådan een som min Flicka, der er græskkatolsk om end der er traktorer, køer, små grønne mænd i grøftekanten, andre heste eller ikke, når vi kører så kører vi og ja somme tider går det stærkt for det er skidesjovt. :jeanie:

Af gode grunde er hun ikke schenkeldød, ej heller revet og flået i munden, hun er nemlig ikke tilredet !!! :viben:
Altså er det hendes temperament der er OK, bare en lille papirløs pony, men sikken en pony!!!! :elsk:
Gunni.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

[quote:fb9022b011]Jeg ville nemlig skrive, at det er en hest, der af den ene eller anden grund ikke SKAL bruges til andet end at tøffe en tur i skoven på i ny og næ. [/quote:fb9022b011]

Ja, men du kan jo ikke forlange at købe en hvilken som helst hest til "skovturspris", fordi du kun vil ride i skoven?

Det er jo lige præcis dér, kæden hopper af :ide:

Folk vil have en ordentlig hest at ride på, men ikke betale mere end slagteprisen + lidt i affektionsværdi.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Avlsmål - og realiteter

Post by MetteboDeluxe »

hehe jeg prøver lige igen.

Jeg mente ikke skovturshest som noget negativt. Faktisk overhovedet ikke.
Det jeg mente var at jeg godt kunne tænke mig en.. hmm.. sådan ganske almindelig Lotte/Filur blanding, som har gået ved en eller anden bondemand, set nogen store landbrugsmaskiner, er kold for stort set hvad der kommer og ikke behøver kunne det store. Min Janni var sådan en.. Hun var en ældre fjordheste dame, der havde været børnepony for byens unger inden jeg købte hende, faktisk havde okay papirer og var til stor glæde for mig, min datter og specielt min bedstemor indtil hun (Janni.. ikke min bedstemor) døde her i år. Hun kostede 4000. Hvad de skal lære ridemæssigt kan jeg selv lære dem..

Jeg vil bare have en jeg kan sætte mig op på og som gerne vil se hvad der er rundt om det næste hjørne. Jeg er begyndt at indse at Luxusdyret muligvis aldrig bliver den hest :nej: Derudover har jeg hørt ham hoste en enkelt gang eller to igen :graed: Men jeg elsker jo den hest, og ligeså snart jeg ser ham bliver jeg glad. Jeg kunne ikke drømme om at få ham slagtet (han er købt med fejl og kontrakt om videresalg). Han bliver her så længe hosten kan holdes nede og så må jeg bare vente til jeg har råd til to :elsk:

Så jeg er ikke aktivt søgende overhovedet.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Avlsmål - og realiteter

Post by Lone Beck »

Det gør mig ondt med din hest, Mettebo :ked:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Avlsmål - og realiteter

Post by MetteboDeluxe »

Tak. Jeg har ikke opgivet ham endnu. Håber bare ikke det bliver lige så slemt som sidste år. Indtil videre har jeg kun hørt ham en gang, og tøserne har nævnt at de også har hørt ham. Dog ikke som sidste år. Han er stadig på spåner, og jeg går over til tørv snarest. Der udover får han magisk pulver og jeg leder efter wrap (i en størrelse som kan spises af én hest inden det bliver dårligt). Så der er stadig ting at prøve :ok:

Tak igen :-)
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Avlsmål - og realiteter

Post by annetteB »

Mette: Manden på Langå Mark nr 4 sælger wrap i bittesmå rundballer med 40-60 kilo i. Det er rigtig god og lækkert duftende kvalitet.

- og så til noget helt andet:
Jeg er nemlig osse træt af, at en skovturshest efterhånden pr definition er en hest der mere eller mindre går på gravens rand.
Bare fordi jeg "kun" rider i skoven vil jeg sgu da ikke have en spattet, bovlam hest med ringfod, forbenet dragtbrusk eller "mild" kissing spine som kun kan listes en tur i terrænnet hver tolvte onsdag forudsat der er nymåne!?!
:tommelned:

Jeg vil, som mettebo, bare have en almindelig upåfaldende hest-hest, der er sund og rask og bare relativt normal i sit hovede. Papirer er for så vidt heller ingen nødvendighed: jeg regner med at den er et slutprodukt snarere end et avlsdyr.
Siden jeg ikke vil give en formue for den er jeg til gengæld parat til at gå på kompromis med højde, drøjde og skønhed, ligesom jeg ikke stiller krav om fantastiske spektakulære gangarter og et enormt rygsving.

Mindre eksteriørfejl kan jeg osse leve med, fx en lidt kort hals, en ikke overvældende ganaschefrihed, en flad manke eller måske et par småfranske forben.

Men jeg vil faneme ikke have en hest med adskillige klart funktionshæmmende (og potentielt bekostelige) gebrækkeligheder bare fordi jeg ikke skal ind og brillere på konkurrencebanerne!
:brok:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Avlsmål - og realiteter

Post by MetteboDeluxe »

hehe fortæl mig så lige Anette om du er klar til at betale 18000 for denne "almindelig upåfaldende hest-hest"?

Ved du hvad han tager for dem?
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Avlsmål - og realiteter

Post by Stimata Doamna »

[quote:77cc0fd9f0]Ja, men du kan jo ikke forlange at købe en hvilken som helst hest til "skovturspris", fordi du kun vil ride i skoven? [/quote:77cc0fd9f0]

Nej da! Var talen om det? Må indrømme, at jeg kom lidt hurtigt igennem de 100-og-mange nye indlæg, der kom på banen i fredags, mens jeg sad til konference i Kommissionen...

Jeg er bare lidt ked af, at det der med skovtursheste per definition er heste, der "bare" skal kunne trisse en tur i skoven - det er nemlig ikke altid bare kun det, de skal kunne - og at det er ligegyldigt, om de har en mindre eller større skade, suk! Det er måske ikke lige et ideelt hesteliv??
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply