Træningsplan for 3 årig

Lone

Træningsplan for 3 årig

Post by Lone »

Jeg har lagt en foreløbig plan for ridning aF Artig. Foreløbig, fordi alt jo er afhængig af hestens øvrige udvikling.

P.t. blir hun redet 15-20 minutter 3 gange om ugen.

Efter hjemkomst til påske vil vi fortsætte dette med 30 minutters ridning hveranden dag på bane og efterfølgende afskridtning på vej i 1,5 måned. Altså ridning 30 minutter ialt.

I ridningen skal hun i alle tre gangarter finde sin balance med rytter og ikke samles eller rides i anden holdning, end den hun selv har fra naturens hånd.
Hun skal rides med meget let kontakt til biddet og må gerne få lyst at søge ned og frem.
Hvis vi synes hun er helt stabil vil vi nok ride 2 dage på bane om ugen og 1 dag bare i terræn, primært i skridt for at give hende en god grundform.

Efter halvanden måned ( før hvis hun trænger) skal hun holde pause - og sættes i fol. Pause i ca 1.5 måned.
I efteråret vil vi ride hveranden dag igen - nu kun 1-2 dage dressur og stille en anelse flere krav, resten af tiden i terræn - ialt 4 dage om ugen.
Nu må hun gerne søge biddet mere i dressuren, men skal stadig ikke samles. Ryggen skal bruges og bagparten aktiveres men skånsomt.
Den primære ridning vil være i terrænnet hvor hun vil udvikle sin fremdrift og balance og mentale stabilitet.

Pause efter 3 - 4 måneder - efter behov, givetvis 1-2 måneder.

Så er vi vel nået til den værste vinter og der vil primært igen blive tale om terræn og påbegyndelse af mere dressur, men mest repetion af det allerede lærte. Vinteren vil gå stille og roligt - ingen nye ting.

I foråret er det svært at sige, hvordan det vil være, da hun jo vil være tættere på foling her - men af den grund vil vi ikke kræve meget af hende.
Og så er det år gået og hun skal fole - og holde følferie og så skal hun startes op igen - med henblik på de første unghesteklasser i efteråret.

Hvad synes I om den plan?
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Hvor er det mærkeligt. Jeg har ikke set denne tråd før, men alligevel fortæller den mig ikke at den er ulæst.

Eftersom jeg ikke kan ride og ikke ved en pind om hestetræning har jeg ingen kommentarer til din plan. Det er der andre end mig herinde der ved meget mere om. Forhåbentligt betyder mit svar at den lyser op hos alle de dygtige hestefolk sådan at du får nogen gode og brugbare svar.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Synes det er svært at råde, da jeg jo ved meget lidt om dine og datterens ridefærdigheder. Ved samtidig heller ikke meget om hvordan en hest er når den kommer fra professionel tilridning, da jeg aldrig har haft en sådan hest før.

Lisette havde haft avler på ryggen i stalden 1 gang da jeg købte hende( i oktober). Hun var dog vænnet til sadel og hovedtøj og har trukket lidt på en kævle.
De første 14 dage brugte jeg til at vænne hende til hallen og striglepladsen.
Derefter begyndte jeg at longere 2-3 gange om ugen. Den første uge bare i grime og siden med sadel og hovedtøj på.
19. november kravlede jeg op første gang uden sadel og fik en til at trække mig. Samme uge travede jeg for første gang i longe.
Ugen efter tog jeg longen af og red hende udelukkende i skridt en uge, hvor jeg kun arbejdede med at få hende til at søge hånden og lære schenkler og sæde at kende. Nu kunne hun dreje, stoppe og sættes igang i skridt og listede hende så lige så stille over i trav.

Tiden indtil nu har jeg så brugt på at forbedre hendes balance og lære hende at spring an i galop og i det hele taget reagere bedre på hjælperne.
Rider hende ca. 3-4 gange om ugen.
Inden for de sidste 3 uger har vi været lidt ude i naturen og foråret vil vi bruge på balance og naturridning i første omgang med Scarlet som følgesvend.

Så din plan er nok ikke helt ved siden af.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Lone

Post by Lone »

Næh, helt ved siden af er den ikke. Men det ville da alligevel være rat med noget respons - eller måske nogle kommentarer om hvor lidt vi vil ride hende. Eller hvorfor den eikke sal ditten og datten - så kunne vi da diskutere lidt.

Vores hest er ikke "professionelt tilredet" - den er bare gjort ryttervant - og mere skal hun heller ikke nu.

Vi rider godt nok - den ene er god til noget - den anden til noget andet - så tilsammen er vi én god rytter :mrgreen: .


Mit første føl red jeg ikke til - jeg slæbte ham bare med allevegne som håndhest og gav ham ting og sager på, så en rytter fra eller til var da fint med ham. Og så kunne han rides .......
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

En halv time hver anden dag synes jeg er fint, men jeg tror godt hun kan tåle en halv time hver dag, hvis I har tid og lyst.

Jeg synes også det er godt at I vil ride meget i terrænet. Det er langt sjovere for både hesten og jer indtil hun har lært lidt mere.

Men jeg er ikke vild med faste planer for, hvad hun skal lære hvornår. Måske lærer hun hurtigt, måske lærer hun langsomt. Eller måske lærer hun hurtigt på nogle tidspunkter og langsomt på andre. Man må stille nye krav efterhånden som hesten er klar til det (og det er jeg sikker på at I også har tænkt jer).

Da hun må formodes at blive i fol, ville jeg nok droppe den planlagte vinterpause og evt. give hende en længere sommerferie til sommer. Hvis hun får pause til vinter, får hun bare en kæmpe vom og kommer ud af form, og så synes jeg det er synd at begynde at træne hende igen få måneder før folingen. Jeg ville holde hende igang vinteren over, men ikke stille ret store krav. Evt. bare tulle i skoven et par gange om ugen.

Og så ville jeg IKKE give hende en hel masse barselsorlov. Hun skal vænne sig til at blive taget væk fra føllet med det samme, ellers kan det blive et drama uden lige, når I prøver senere. 5-10 minutter i longen de første 14 dage efter folingen, og så i gang med at ride igen - stille og roligt, selvfølgelig.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Jeg syens ikke det er godt at ride hende hver dag - det tror jeg ikke så ung en hest kan kapere, hverken fysisk elelr psykisk.

men Lone, du har ret i, at hun ikke skal have ferie, når føllet er kommet.
jeg vil tage hende fra 5-10 minutter fra anden dagen i longe - også for at børen skal trække sig sammen og så er det bare at fortsætte med det og bare sætte hende op i tid.
Afhængig af hvor styrbar hun er vil det mest være terræn efter føllet - men jeg kan lige se en stor hest, der ikke er velredet som tonser afsted i vild galop i længsel efter føllet :mrgreen: :mrgreen:

Som jeg skrev er det hele afhængig af hvordan hendes udvikling er - som du osse skriver.

Måske skulle vi droppe vinterpausen- det vil nok være en god ide - bare tage nogle ture i skoven hveranden dag eller så - så blir hun osse i bedre fole-form.

Ih, hvor jeg glæder mig til at ha unghest - og føl - det er så fedt at have føl.
Og så vores helt eget føl - det kan forresten være at vi får det første føl og de tager et senere ......hvis vi er meget begejsterde for det første :P -

Men forresten: sidste gang jeg havde føl måtte jeg have en følpasser ellers gik han helt agurk - og det har jeg måske ikke nødvendigvis fremover.
Hvordan gør I andre?
Ville gerne at føllet kunne blive i boksen med en anden som selskab i stalden?
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Lone, det lyder jo fint nok.

Og alt afhænger af hvad hun nu har lyst til - måske ryger hun nd en vækstperiode nu hvor hun er blevet redet lidt, og så kan du måske ikke ride så meget.

Eller også er hun supernem (artig :lol: ), lærer fint, og kan klare meget - og så er du nødt til at lægge bånd på dig selv.

Jeg har jo en fin 4-års.
Min plan er ridning 4-6 gange om ugen i varierende sværhedsgrad og når det bliver forår, varierende mellem sandkasse og skov.
Løsspring en gang ugl.
I år blot gangartsstævne(r), og måske en LC2 i bunden af året, hvis hun er klar til det.
Altsammen mest for at hun kommer ud og ser lidt; hun er p.t. en speedhest at ride på, så jeg har på fornemmelsen at der skal godt med fedt på sadlen de første gange hun skal i byen :mrgreen:

Som du kan se, så planlægger jeg ikke så nøje i år - hun skal lige i gang, og det er først når hun er mere stabil og ældre.
Og sådan tror jeg også du skal se på det med Artig - rid let hvis det kan lade sig gøre, er den stiv og skæv af vækst, fed af ifoling eller andet irriterende, så lad den være.

Min dyrlæge mener forøvrigt at de unge har allerbedst af at komme uder rytter/arbejde hver dag - i kort tid. Det styrker mest/bedst...
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

[quote:d487d5062c]Min dyrlæge mener forøvrigt at de unge har allerbedst af at komme uder rytter/arbejde hver dag - i kort tid. Det styrker mest/bedst...[/quote:d487d5062c]

Lige præcis. Og hvis man træner mere eller mindre dagligt, kan man også variere det mere: Sandkasse, skridttur, longe, løsspring og hvad man ellers kan hitte på. Når man kun rider hver anden dag, bliver man nok lidt mere ambitiøs.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Min grund til hver 2. dag er at det tager hesten 48 timer at regenere efter en træning har nogle kloge mennesker engang sagt. Hvem husker jeg ikke, men det kan man sikkert google sig til. :wink:

Mine oplevelser med Lisette har været at det ind imellem har været godt at ride hende to dage i træk og så en fridag eller to og har prøvet mig lidt frem.
Det har så ikke kun været fysisk hun ikke har kunne klare mere, men også på det psykiske plan.
En gåtur i terænnet har faktisk været hårdere for hende som den samme tid i hallen, hvor hun jo trods alt har både travet og galoperet. På gåturene har hun kun skridtet.

Har redet hende alene 3 gange på korte ture og det har virkelig været hårdt psykisk for hende.
Sidst jeg red hende i terrænnet havde jeg min datter med som red Scarlet ( førerhope på Lisettes fold og meget trafiksikker).
Jeg kunne mærke hun spændte lidt op under mig grundet usikkerhed, men hun var helt klart mere sikker ved at have en ældre hest med, som hun havde tillid til passede på hende.
Deraf kan man så evt. udlade at Lisette har mere tillid til Scarlet som til mig. :wink:
Det kan jeg så fundere lidt over.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

[quote:1c38b33cf5="stratego"]
Det har så ikke kun været fysisk hun ikke har kunne klare mere, men også på det psykiske plan.
En gåtur i terænnet har faktisk været hårdere for hende som den samme tid i hallen, hvor hun jo trods alt har både travet og galoperet. På gåturene har hun kun skridtet.
[/quote:1c38b33cf5]

Det er jeg enig i.
Og Day har også fridage, men ikke altid fordi jeg synes hun trænger - det er så min skyld :oops:

Jeg ser meget frem til at komme i skoven med hende, det tror jeg også vil tage "hårdt" på hende - og vil være drønsundt på mange planer =D>

Som rekreering bruger jeg let ridning.
Igår red jeg feks undervisning (=hårdt), så idag var let ridning; trav med fin runding og dyb. Hun gik hurtigt dejligt og jeg red kun lidt, så det reelt blev en gang smidiggørelse-light (=ret let). Imorgen er det løsspringningsdag, hvor hun glor, bukker og ræser igennem (=middelhårdt psykisk og lidt fysisk)

Afvekslingen tror jeg er meget vigtig, så jeg glæder mig til det er muligt at komme i skoven :D

De 48 timer lurer jeg lidt på; hvad så når vi taler ældre heste - de skal vel så også regenerere i 48 imer? Så skal man have to heste som du - så man kan have en hest til hver dag :mrgreen:
Post Reply