Kan DIN hest løfte ben?

Kan DIN hest løfte ben?

No way, Jos
33
61%
Enkelte fnug m
16
30%
n
3
6%
Den realm, hvor der i forvejen er flest Strigler
2
4%
 
Total votes: 54

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by annetteB »

Så er det nok fordi jeg ikke forstår hvad du mener, Mikkel? Eller jo: jeg kan regne ud, at du mener at de IKKE kan løfte ben - overhovedet - men at jeg træner det?

Jeg har nu ellers stemt "der er plads til forbedring" - fordi jeg syntes det var dén kategori der passede bedst på "gennemsnitshesten" herude - for dét er der da.
Selv for Traum der ellers er sød og velopdragen.
Og Tokke der er ligeså.

Til gengæld synes jeg helt ærligt at de løfter "bedre" og med meget mindre masen når det er Claus der ordner dem, nok fordi de alle har oplevet Claus som deres "redningsmand" når de stod med en løs sko eller lign.

Jeg har heller aldrig opevet "bøvl" med Cooper hos vores tidligere smed, fx. - men det skyldes jo nok at han kender ham forvejen og ikke ragerer over at "hvad er nu dét for en fremmed mand der kommer og trykker os på benene"

Eller ikke. Hvad véd jeg om den slags - jeg ejer dem bare.
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Anders
Posts: 558
Joined: Thu 1. Jan 1970 02:00

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Anders »

Ja, de små shettere er direkte nogle krikker når det gælder at stå pænt, løfte fødder og alt hvad der minder om. Det kunne være bedre :hhansen:

Fanny er også lidt en krikke. Det går fremad - meget fremad, men der er stadig stor plads til forbedring, synes jeg.

Granat er dejlig tålmodig. Men Lene har vist også haft lidt god indflydelse på ham ;)
- A
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by 99E »

annetteT wrote:Så er det nok fordi jeg ikke forstår hvad du mener, Mikkel? Eller jo: jeg kan regne ud, at du mener at de IKKE kan løfte ben - overhovedet - men at jeg træner det?

*Prøver at huske hvad det var, jeg ville sige - før jeg var nødt til at røre i min lidt sene aftensmad...*

Nåhjo, der var den:
Det handler også, tror jeg, om forventninger.
Fx når nu jeg skal beskære RideskolePrins (Privathest, der går på hold 5 dage om ugen) - så ved jeg da godt, at han er en spade.
Han står sådan nogenlunde stille, men han hiver sine ben til sig og bøvler lidt.
Og problemet med det er at han er STOR.
Større end Cooper. :lea:

Mens at jeg forventer, når jeg nu på lørdag skal file på Annette Tukærs - at de er ret så velopdragne.
For "det er westernheste" - og endda ejet af en oopdragelsesfanatiker.

Og så må jeg indrømme, at jeg var lidt overrasket over at de her McLeanificerede Susanelevejede heste (Det er så jeres, Annette) faktsisk stod så uroligt.
Måske fordi HN-hønsene havde fået det til at lyde som om at det bare er De Nye Vises Sten til at opdrage heste fra A til Z.
Sådan "Parelli Go Home"-agtigt og "Horsemanship er SO LAST YEAR"sk.
Og dét taget i betragtning, så synes jeg godt nok, jeres heste var nogle spader første gang... Også selvom det blæste og var sært og vi stod indenfor og hvad ved jeg.
Men - det gik vist bedre sidst, da Mikkel og Claus stod udenfor.

Tråden er forøvrigt affødt af den gode (men store) Prins.
Som er en sød hest. Men liiidt en bøvl.

Som Dorthe siger - så er der næsten altid forskel på "bare" at rense hove - og så rent faktisk at skulle udføre en beskæring.
Jeg tør slet ikke tænke på hvor afsindigt frustrerende og irriterende det er at skulle forsøge at slå en sko på en hest, der ikke kan stå pænt. GYS!

Og jeg har ondt af smedene på et andet område også:
Der er mange af dem, der faktisk ikke ved HVAD de skal gøre andet end at "holde fast og stikke den en med raspen".
DET er synd - for smedene, hesteejerne og - ikke mindst - hesten.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
PiaK

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by PiaK »

FarmerAnders wrote:Ja, de små shettere er direkte nogle krikker når det gælder at stå pænt, løfte fødder og alt hvad der minder om.


Så må vi lære de små banditter at lægge sig ned og rulle rundt på ryggen :viben:
Så kan de ligge der og stritte med benene, mens de får manicure på poterne :askepot:

(Så kan Mikkel også bare sidde på en skammel og køre kager ind med den anden hånd :hhansen: )

Jeg har været ude og lære mange heste at løfte ben, altså løfte "rigtigt" ved prik på benet, eller hoven(alt efter hvor jeg har placeret signalet) med skosnuden = hest løfter sig ben og HOLDER det, til jeg beder den om at sætte det pænt ned igen.

Det er ikke kun et hit hos smedene, men også handicappede ejere, folk med dårlig ryg ect. ect. :-)

Og den almindelige gennemsnitshest uden alvorlige skavanker, og åbne benbrud, kan altså godt lære det forholdvis enkelt og hurtigt :mikkel:

Nu jeg er ved det, er der jo meget vi kan lære vores dyr, for at lette hverdagen lidt for os selv, bla. synes jeg indparkering er en stærkt undervurderet øvelse, men det er et sidespor :atengstedt:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lone Beck »

Og jeg har ondt af smedene på et andet område også:
Der er mange af dem, der faktisk ikke ved HVAD de skal gøre andet end at "holde fast og stikke den en med raspen".
DET er synd - for smedene, hesteejerne og - ikke mindst - hesten.


....og når en hest så tilstrækkeligt mange gange har fået af grovfilen af en tumpet smed, kan dens tillid til smede i almindelighed ligge på et lille sted, og så står den IKKE pænt, når fødderne skal afkortes - heller ikke selv om ejeren træner med den og godt kan løfte, file og banke løs på hovene...

Mange af de heste, der er besværlige overfor smeden, har fået deres unoder af - tadaaa - en smed. Hesteejeren skifter selvfølgelig tumpesmeden ud, så snart noget bedre byder sig. Hvorefter den nye smed bliver irriteret over at den dåmme hesteejer ikke har lært den dåmme hest at stå pænt og få ordnet hove! Og så kan det godt være at den nye smed, der ellers er kendt for at have en engels tålmodighed, bliver så irriteret, at den dåmme hest lige får et tjat eller to med filen...

Ikke at det altid er smedens skyld - selvfølgelig ikke.
Men det er heller ikke altid hesteejerens skyld - eller hestens.

Men jeg synes sgu det er pudsigt, at lige nøjagtig når det drejer sig om beskæring af heste, skal man IKKE ringe efter en fagmand, hvis man har problemer. Har man problemer, skal man klare det selv. Har man ingen problemer, skal man tilkalde fagmanden :skoer:

(Heyy, David, kommer du ikke her forbi og træner trailerlæsning med Maggie? Hun er SÅ sød, at hun uden videre kan læsses af én person... :lol: ).
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lone Beck »

Og den almindelige gennemsnitshest uden alvorlige skavanker, og åbne benbrud, kan altså godt lære det forholdvis enkelt og hurtigt


Ja nemlig ja. Og resten (herunder langt-over-gennemsnitshestene) kan vi bare lave til bøffer :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
PiaK

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by PiaK »

Lone Beck wrote:
Og den almindelige gennemsnitshest uden alvorlige skavanker, og åbne benbrud, kan altså godt lære det forholdvis enkelt og hurtigt


Ja nemlig ja. Og resten (herunder langt-over-gennemsnitshestene) kan vi bare lave til bøffer :ide:


Sure Lone :lea:

Så mange bøffer KAN man slet ikke sælge :linski:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by 99E »

PiaK wrote:
FarmerAnders wrote:Ja, de små shettere er direkte nogle krikker når det gælder at stå pænt, løfte fødder og alt hvad der minder om.


Så må vi lære de små banditter at lægge sig ned og rulle rundt på ryggen :viben:
Så kan de ligge der og stritte med benene, mens de får manicure på poterne :askepot:

(Så kan Mikkel også bare sidde på en skammel og køre kager ind med den anden hånd :hhansen: )

Det lyder som en FIN plan! :jeanie:

PiaK wrote:Nu jeg er ved det, er der jo meget vi kan lære vores dyr, for at lette hverdagen lidt for os selv, bla. synes jeg indparkering er en stærkt undervurderet øvelse, men det er et sidespor :atengstedt:

Uh, undervurderede øvelser.
Indparkering er nice. Og åbentbart meeeget imponerende synes en del nede i rideklubben. Det er det, jeg siger: Parelli er for DOVNE mennesker.
"Send og Vend"/Squeeze Game hvor man sender hesten gennem leddet og den vender rundt af sig selv - gør det nemmere at komme gennem led og få grimen af uden våde og mudrede tæer som følge...
Ground Tying - eller bare "Stå Stille-træning" - DET er noget, jeg gerne så udbredt.

Da jeg havde brækket foden og sad inde på ridebanen i en plastichavestol - med benet oppe på en anden - var det bare rart at kunne flytte rundt på ponyen, løfte ben, strigle, lege lidt...

Lone Beck wrote:Ja nemlig ja. Og resten (herunder langt-over-gennemsnitshestene) kan vi bare lave til bøffer :ide:

Nemlig!
Men ser du - langt-over-gennemsnittet-hestene - de kan også lære alt MULIGT med at stå stille og løfte poterne og ikke skabe sig tosset.
En gang imellem tager det længere tid fordi de måske nok stresser lidt lettere eller har travlt med at kigge på alt muligt eller bare HAR lidt mere krudt i måsen.
Men andre gange går det hurtigere, fordi de netop er kvikke, kloge og opmærksomme.
Og hvis man ikke kan lære en højt spændt langt-over-gennemsnittet hest at løfte benene og stå pænt - bør man så overhovedet have den slags hest?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lone Beck »

Så mange bøffer KAN man slet ikke sælge


Så må vi sgu skyde smedene i stedet, og file hovene selv :loneb:

Det er det, jeg har valgt at gøre. Ja, altså file hovene selv. Smeden har jeg ikke skudt (endnu) :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Kan DIN hest løfte ben?

Post by Lone Beck »

Nemlig!
Men ser du - langt-over-gennemsnittet-hestene - de kan også lære alt MULIGT med at stå stille og løfte poterne og ikke skabe sig tosset.
En gang imellem tager det længere tid fordi de måske nok stresser lidt lettere eller har travlt med at kigge på alt muligt eller bare HAR lidt mere krudt i måsen.
Men andre gange går det hurtigere, fordi de netop er kvikke, kloge og opmærksomme.
Og hvis man ikke kan lære en højt spændt langt-over-gennemsnittet hest at løfte benene og stå pænt - bør man så overhovedet have den slags hest?


Hvad nu, hvis man er suveræn til at ride og træne sådan en hest i alt andet end lige netop at løfte hove? Bør man så ikke alligevel have sådan en hest?

Hvad nu hvis hesten har været ude for et eller andet, der gør, at den er lidt pylret med et eller flere ben, men ellers på alle måder er skøn og velfungerende? Skal man så ikke have sådan en hest?

Hvad nu hvis hesten er blevet generet supergroft af en eller flere smede og derfor ikke længere kan slappe af, når der er smede omkring den (mens alle andre uden problemer kan ordne dens hove)? Skal man så ikke have sådan en hest?

Skulle jeg f.eks. ikke have Skipper, fordi en smed mener han er umulig at løfte ben på, når jeg selv udmærket kan ordne hans hove?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply