Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by Lena »

Jeg synes at sadler er et mareridt...........

Jeg er lykkelig ejer af en koldblods, som skal være døden nær inden den viser ubehag/smerte. Han har til gengæld været temmelig taknemmelig at finde en sadel til. Jeg har en old gammel Hubertus Kosak der ligger - selvfølgelig perfekt. Den er grim som arvesynden, men vi skal ikke vises frem for nogen.
Jeg har også en decideret koldblodssadel. Bred som Volgafloden og kæmpe stor. Jeg er aldrig blevet helt dus med den. Jeg overvejer at købe en Trekker Master......


Nå, det var egentlig ikke det jeg ville fortælle...........

Min veninde har en Frieservallak og købte en sadel som hun har givet mange mange penge for. Sadelmageren har været hos hende flere gange og set hende og hesten arbejde, så hun troede at hun var i bedste hænder.......... Men hun havde nogen problemer med hesten. Den gik ikke helt som hun ønskede. Sadlen blev lavet lidt om....... regning: kr. 3.000,-......

Så købte jeg et Teckno Air Pad underlag, som hun lånte............ Hun skrev himmel henrykt, at det da var et fantastisk underlag....... Hesten gik fuldstændig anderledes....... hvilket fik hende til at se mere kritisk på sadlen........ Den var for smal i kammeret!!!!!!!!!!!


Hun har brugt kr. 20.000,- på en sadel købt hos en sadelmager............ og står nu med en sadel hun ikke kan bruge. Og en hest med huller i ryggen...... Det ser faktisk grotesk ud....... :-o

Det skræmmer mig lidt at man kan få købt sådan noget klams af en proff. sadelmager........... men selvfølgelig er der brådne kar alle steder.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by BeritH »

Hej Conny,

Ja det giver mening nu. Men når jeg ser sådan en ryg (og det er heldigvis sjældent), når jeg "kranioer" en hest, så vil det første jeg beder om, være at se sadlen, og se den på hesten - gerne med rytter.

Jeg tror nemlig at Ninie har helt ret i, at det kommer dels af stolesæde - og dels af for hård stopning. Nogle sadelmagere giver den nemlig alt hvad den kan trække bagtil med en hård og til tider knudret stopning som resultat.

Og nu ved jeg godt at jeg får hug, men jeg er stadig fortaler for luftstopning (ikke Cair - men Flair stopning). Det ER altså til dato det bedste jeg har redet med.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Berith!
At skaden bliver værre når rytterne sidder i stolesæde er vi 100% enige om. :askepot: Netop stolesædet er et af de "fakta", som jo også skaber mange andre problemer. Men hvis sadlen er rigtigt stoppet, skaber stolesædet ihverfald ikke de omtalte huller. Jeg har desværre for nyligt set en luftstoppet sadel, med nøjagtigt samme problem. Her er jeg bestemt ikke inde i de faglige bevævnelser.

Lena! Jeg kunne godt forestille mig at, det er din venindes hest på billedet. Det er netop også en frieser og sadelhistorien passer. Den er et af de værste tilfælde jeg har set. Hullerne var 4 cm dybe bagtil, da jeg tog billederne. Desværre kan man ikke se dybden. Sadelmager og dyrlæge havde samstemmende sagt at det var fordi hesten var for fed. (SLUDDER! :mur: )Massage og en westernsadel der fordeler rytterens vægt, har forbedret problemet og hullerne er nu kun lige akkurat synlige. Men det er da P.... irriterende, at hestens ejer står på hovedet, for at gøre det rigtige og får hesten undersøgt og ingen reagerer på at det er sadlen.
Som sagt har jeg set heste, der var så langt ude, at de måtte opgives, så derfor virkede det ,sidste for mig aktuelle tilfælde her, så graverende.

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Ane!
Undskyld! Jeg fik ikke set dit og Ninies sidste indlæg før jeg svarede.
Når jeg prøver sadler på hestene. Checker jeg hestenes rygge først.
Jeg befrier hestene for spændinger og får hestens løftereflekser i gang, hvis de har været sat ud.
Dermed afprøver jeg netop sadlen både, hvor den løfter ryggen og i afslappet tilstand. Har hesten en tilbagetrukket ryg (nedad), er det jo umuligt at fastslå om den udsættes for forkert tryk og hvornår.

Ninie! Jeg skal ikke kunne sige om formålet med dette design er at få rytteren ind i et trepunktssæde, - det er bare hesten det går udover.
Men ja, din slutning er rigtig at trykket i sadlen øges hen mod bagenden af sadlen.
Stolesædet er en af ridningens værste svøber og det bringer mig op i det røde felt, at utroligt mange dressursadler fremmer denne afart af opstilling.

En god sadel skal efter min mening blidt og umærkelig støtte rytteren ind i en korrekt opstilling, hvor rytterens ben lægges tilbage på plads, uden at han skal øve vold på sig selv. Hvis sadlen modvirker dette, er det jo klart at det for de fleste bliver et problem.
Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by BeritH »

Men Conny, nu harcelerer du kraft mod engelske dressursadler, men stolesæde er jo ikke et problem, der er forbeholdt disse sadler.

Jeg har også set masser af western ryttere i stolesæde, og det kan skisme heller ikke være sundt for hesten.

Det er fint at du gør opmærksom på problemet, men problemet løses altså ikke ved at knalde en westernsadel på dyret, for de ødelægger altså også hesterygge, når de ikke ligger ordentligt, og det er der en del af dem, der ikke gør.

Problemet løses ved at sadelmagerne uddannes ordentligt, og folk ofrer hvad det koster for at få en ordentlig sadel, som er tilpasset korrekt.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Jamen uha Berith!
Masser af westernsadler er ikke tilpasset ordentligt og stolesæderyttere i denne sektor, er da ikke bedre procentmæssigt. Mange tror fejlagtigt at det hører til westernridning at sidde langt fremme med benene, :hva:

Vi har bestemt ikke mange sadélforhandlere i westernsektoren, der har forstand på at passe sadlerne til. Helt klart.

Men når jeg kommer ud og skal konsultere rygproblemer, er det specifikke problem, jeg har omtalt bare oftere forkommende, idet, der jo er langt flere, der rider i engelske sadler. Vi har nok en 5000 westernsadler i omløb, men der må nødvendigvis være mindst 70.000 engelsksadler.
De problemer der er omkring sadeltilpasning af westernsadler, har der været meget stor opmærksomhed om på Western HN og Westernportalen. Hvilket ikke betyder at problemet er løst, men de fleste er rimeligt opmærksomme på problemet. Også fordi westernsadler reelt har en større impact og derfor er mere fatale, hvis de ikke ligger.
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by Lone Beck »

Det giver selvfølgelig sig selv, at sadler der ligger ad h til, giver hesten problemer, men derudover er jeg enig med Ane og Ninie: Mange af de rygproblemer vi ser i dag skyldes sgu nok dårlig ridning - stolesæde kombineret med save brænde-ridning :tommelned:

Jeg synes der er en tilbøjelighed til at sige, at en hest har ondt i ryggen, hvis ikke ejeren har brugt en formue på en sadel, der er specialsyet til hesten og stoppes om hver tredje måned. Og hesten har sateme ondt i ryggen uanset at den ikke viser det mindste tegn på det.

Jeg synes tit man hører om folk, der netop bruger formuer på deres sadel, og alligevel har deres hest tilbagevendende rygproblemer - hvorefter massør tilkaldes og sadel omstoppes igen-igen. Ja, jeg tænker sgu mit om hvorvidt det nu også er sadlen, der er problemet :ehj:

Men de sadler, du her omtaler, lyder da godt nok skumle :ehh:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by BeritH »

CMN wrote:
Men når jeg kommer ud og skal konsultere rygproblemer, er det specifikke problem, jeg har omtalt bare oftere forkommende, idet, der jo er langt flere, der rider i engelske sadler. Vi har nok en 5000 westernsadler i omløb, men der må nødvendigvis være mindst 70.000 engelsksadler.


OK, så er vi enige, for mig lød det bare lidt som om din løsning var at skifte til western sadel :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by BeritH »

Lone Beck wrote:Jeg synes der er en tilbøjelighed til at sige, at en hest har ondt i ryggen, hvis ikke ejeren har brugt en formue på en sadel, der er specialsyet til hesten og stoppes om hver tredje måned.


Nej det er ikke det jeg mener, men jeg har tit mødt ryttere, hvor de har købt sadlen med hesten, fordi så passer den altså, og når det så viser sig at det gør den ikke, så vil man ikke ofre en ny, for det er der ikke råd til, når man lige har købt hest.

Det mest greelle tilfælde jeg kan huske, var en pige der var opstaldet samme sted som mig. Forældrene havde ofret en ny hest på tøsebarnet efter at hun fyldte 16 og dermed ikke kunne ride ponystævner mere. Nå, men finanserne var jo i virkeligheden ikke til at Wonder Child kunne holde hest, og derfor handlede man sig til at få den sadel, som hesten normalt gik med, med i købet. Imidlertid viste hesten sig mere og mere tvær og da tøsebarnet endelig begyndte at få undervisning, så sagde underviseren fra over for sadlen.

Den lå helt og aldeles forkert og kunne ikke tilpasses til den aktuelle hest. Underviseren demonstrerede ved bl.a. at lægge en anden sadel på, og der var slet ingen tvivl. Svaret fra pigens forældre var: det har vi altså ikke råd til. Og pigen - tja hun red videre, for hun havde jo hesten for at ride, og gud da forbyde at kræet skulle stå stille i en periode. Der gik vel et halvt år, og så smed dyret af for alvor - og blev solgt. Sjovt nok kunne de godt finde penge til en dyrere hest efter denne historie. Og sjovt nok, der der penge nok til at tage til stævner.

Og det er historier som denne, der for mig til at sige, at folk er nødt til at ofre hvad det koster, at få en ordentligt tilpasset sadel.

Eller denne her: Jeg ved godt at min sadel ikke ligger optimalt, men jeg har altså ikke råd til omstopning lige nu. Nej OK, men du kan både ryge og gå i nye ridebukser!!

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Lone!
Der hersker overhovedet ikke for mig tvivl om, at hestens værste fjende er rytteren. Og du har ret i at langt de fleste rygproblemer skyldes forkert ridning.
Der ofres formuer på massører, kiropraktorer, hesteclairvoyante oma for at komme problemet til livs, men det er en helt anden diskussion. Et kæmpe antal ryttere ønsker ikke at se i øjnene at det er deres påvirkning af hesten som er forkert.
Hesten er dum, sindsyg eller født som cirkushest i sit forrige liv, besat af dæmoner eller hvad ved jeg. Men rytteren arbejder ufejlbarligt og hesten "skal kunne holde til det" Jeg har meget ofte efterfølgende for massørbehandlinger givet undervisningstimer for at imødekomme problemerne. Det har folk været glade for. Men mange er ikke til at hugge eller stikke i.

Berith! Løsningen var god i dette tilfælde, fordi westernsadlen netop passede og ikke lagde pres på det omtalte område af ryggen
Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
Post Reply