Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by Ane »

Det vil sige at du godt vil lægge en sadel på en hesteryg som du vurderer tydeligt mangler muskulatur og har huller?

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by MinnaN »

Jeg hælder mere og mere til at ride uden sadel...

Det der sadel hejs, det er mit hoved slet ikke gearet til.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by 99E »

Ane wrote:Det vil sige at du godt vil lægge en sadel på en hesteryg som du vurderer tydeligt mangler muskulatur og har huller?

Om det er "kriminelt" eller ej afhænger vel af hvordan den (nye) sadel og underlag ligger.
Fx er jeg jo ret begejstret for vores sadelunderlag med luft i. De er ret gode til heste, der mangler muskler, fordi de er "regulerbare".
De er så at sige en slags konstant omstopning af sadlen.
JA, man skal vide hvordan de skal bruges, NEJ, de kan ikke løse alle problemer...
Men de er ret gode til en del småproblemer som mange har.
Og når problemet er løst er det "bare" et underlag med ekstra polstring.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Ane!
Nu mener jeg ikke at pågældende hest som sådan mangler muskulatur. Den er rimeligt normalt musklet for sin race. Hvis man skal tage hensyn til hullerne , er det da bestemt vigtigt at holde sig for øje hvor de er placeret.
Som jeg anførte fordeler westernsadlen vægten på en anden måde og har tydeligvis udlignet trykket/hullet, så det er ved at forsvinde.

Jeg ville da aldrig bede rytteren om at ride bareback. Jeg kan da kun se at rytteren hermed trykker på et meget begrænset område, hvilket jeg ikke kan se skulle hjælpe noget.

Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by annetteB »

Jeg er så arrig, vred, og alt hvad der hører til det spektrum over sadelfohandlere og deres manglende moral i forhold til sadeltilpasning.

En af de største syndere er, at en eller anden smartass har fundet ud af på engelsksadler, at lægge ekstra tryk i sadlerne bagtil. Gad vide om nogen ved hvad det skal være godt for.

Når man følger sadlens kontur fra den forreste del hen langs ad ryggen, starter den ca. med ekstra tryk fra midten og tilspidser henimod slutningen af "barren" med det højeste tryk.

Resultat: Hestene får stor huller i ryggen. I starten trækker vævet sig tilbage, men ved længere tids påvirkning, kan vævet ændre sig til arvæv og resultatet kan blive uridelighed.


Jeg mener altså at du i en vis grad retter bager for smed, fordi det ekstra tryk bagtil i sadlerne og vævstilbagetrækningen altså ikke kommer af stopningen, men af rytteren der sidder bag sit ben og derfor konstant trykker sadlens bagerste trediedel ned i hestens ryg med al den vægt, som han/hun ikke istedet overfører til hestens mund via tøjletaget, når han/hun trækker sig op fra lodret sæde til letridning eller let sæde.
(at rejse sig alene via lårmuskler og knæ er faktisk en umulighed, når du sidder i stolesæde - du er "nødt til" enten at trække dig op ved tøjlen eller "kaste" overkroppen frem/op)

Og så vil jeg faktisk mene, at du kan stoppe sadlen lige som du vil, sålænge rytteren sidder i stolesæde (og det har jeg i sidste weekend måttet konstatere at op imod 75% af de ryttere gjorde, som jeg nåede at se inden jeg måtte forlade stævnepladsen og gå på arbejde...forhåbentlig blev det bedre op ad dagen. Eller noget.)

og at dét at lægge en westernsadel på dyret på billedet vil aflaste den allerede opståede skade, men på sigt påføre den en ny et andet sted,sålænge rytterens sæde og indvirkning på hesten ikke ændres.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Annette!
Jeg kan godt een gang til lidt klarere fortælle, at min egen største kæphest, som jeg dyrker flittigt i min egen undervisning. er at lære rytterne ikke at sidde i stolesæde. Fra min mund gjalder det i hundredevis af gange: Ret dig op til lodret og få benene tilbage under dit sæde.
Tro mig jeg ved godt hvad stolesæde er. Jeg skrev om det og de nøjagtige skadelige virkninger det medfører i de allerførste westernblade først i 70`erne.

Men jeg kan stadig ikke se det betimelige i at en dressur eller springsadel skal have et knæk på midten, der medfører øget tryk heninimod bagenden.
med store "huller" i rygmuskulaturen til følge. Uanset, hvordan rytteren sidder.
"Enlighten me", hvis du kan!
Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by annetteB »

en dressur eller springsadel skal have et knæk på midten


Jeg indrømmer så osse blankt, at jeg ikke aner hvad du snakker om i så henseende?? Ingen af vores sadler herhjemme (2 gamle passier PSBaum, en nyere stübben tristan og en ny Wintec Pro) har da et knæk midtpå?? Eller nogen andre sadler jeg nylig har set??
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by MinnaN »

Jeg fatter hest af det hele under alle omstændigheder. Enlighten me?! :ehh:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by annetteB »

faktisk har vi heller ingen heste med huller i ryggene...
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Sadler, tilpasning og følgevirkninger...

Post by CMN »

Jeg har vist intet sted påstået, at alle engelske sadler var byggede sådan.
I så fald ville det da også være fatalt.

Jeg kan forstille mig at man i virkeligheden nok er nødt til at føle det med sine egne bare næver for at forstå helt.

Vi kan jo sætte himnanden stævne på et sjællandsk ridecenter med mange heste. sandsynligheden for at mindst een hest har samme problem er en realitet.

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
Post Reply