"Hingste" adfærd...

User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Berith!
Der mener jeg jo, at det er handleren, der ikke udstråler samme sikkerhed, når trumfkortet ikke længere er til stede.

MH Conny


Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: "Hingste" adfærd...

Post by BeritH »

CMN wrote:Berith!
Der mener jeg jo, at det er handleren, der ikke udstråler samme sikkerhed, når trumfkortet ikke længere er til stede.

MH Conny




Det er du selvfølgelig i din gode ret til at mene, jeg er bare ikke enig. :hhansen:

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: "Hingste" adfærd...

Post by KatieKat »

Jamen det har du da muligvis ret i Conný, men ville det så ikke være smartere at gå den lange omvej og træne handleren end at stikke hende et trumfkort?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: "Hingste" adfærd...

Post by KatieKat »

Conny jeg faldt lige over den her sætning fra dig i en anden tråd: "Arbejder med westerntræning og Horsemanship/adfærdskorrektur."

Kan jeg ikke lokke dig til at definere horsemanship for mig? Vi er tydeligvis ikke helt på samme side omkring hvad det er og jeg er lidt nysgerrig for at finde ud af hvad det betyder for dig.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Horsemanship er Hestekendskab og kunnen med heste.


[quote]Jamen det har du da muligvis ret i Conný, men ville det så ikke være smartere at gå den lange omvej og træne handleren end at stikke hende et trumfkort?
quote]

Jo det tror jeg du i de fleste tilfælde har ret i. Det simple er ikke in. Det skal helst være lidt omstændigt. Så er det lettere at forstå, hvorfor man ikke hidtil har kunnet få det til at virke.
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: "Hingste" adfærd...

Post by KatieKat »

CMN wrote:
Jo det tror jeg du i de fleste tilfælde har ret i. Det simple er ikke in. Det skal helst være lidt omstændigt. Så er det lettere at forstå, hvorfor man ikke hidtil har kunnet få det til at virke.
MH Conny


Se det synes jeg jo lyder fornuftigt. For mig at se er der god fornuft i at bruge noget tid på at undervise mennesket i at løse problemet i stedet for bare at vælge den nemme løsning og give hesten noget mere udstyr så vi har mulighed for at udøve mere magt. Det kan godt være at det er in i øjeblikket at tingene tager lidt længere tid, det skal jeg ikke kunne sige, men for mig at se at det en god udvikling at se på hvorfor problemet var der og så hvordan man løser det. Og hvordan man så vælger at løse det er jo en smagssag.
For mig personligt er "irettesættelse" som du beskriver det ikke løsningen. Jeg kan ikke lide at omgås min hest på den måde. Så ja, tingene tager lidt længere tid nu, men til gengæld bliver de gjort ordentligt og på en måde hvor både jeg og hesten er glade.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: "Hingste" adfærd...

Post by CMN »

Helt rigtigt!
For det kommer jo an på, om man kan gøre det simple og bevare hesten glad. For som Ninie siger, hvis man ikke kan time det, kan det give bagslag.
Og ja man kan ikke bare udstyre en baby med en Harley Davidson og forvente, at det går godt.
MH Coony
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: "Hingste" adfærd...

Post by Ane »

alt det der med at ting skal gå hurtigt er sku da den eneste grund til at vi ser heste med skrappe bid, sporer, diverse hjælpetøjler og gejl..

der er ingen der gider træne at hesten bruger sig korrekt når man kan få den til at knække så fint højt i nakken med en blank kandar, snørre den ind med en glidetøjle eller bruge en tie down - alt efter ridestil :oeje:

og hvorfor træne når man kan slå - eller rykke i en hingstekæde - vi har jo travlt

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: "Hingste" adfærd...

Post by MinnaN »

Jeg er mere til at hesten får tiden til at lære det ikke er ok at udvise bestemt adfærd.
Jeg er ikke til hingstekæder eller gejl, medmindre vi virkelig er ude hvor hesten overskrider grænser. Dvs ude og skide.
Ting tager tid. Det tager tid at lære børn hvad der er rigtigt og forkert, det samme med heste.
Jeg skal lære at forstå hestens nuancer, den skal lære mig at kende og vi skal begge to lære hinandens grænser. Dertil kommer at heste altså også er individer ligesom vi er det.
Jeg foretrækker helt klart Ninies metode istedet for hingstekæde. Heste lærer rimelig hurtigt hvornår den er på og ikke på.

Eksempel: Prinsen kan godt finde på at skrabe med forbenene for godbidder. Pres øver modpres. Skrab med forben betyder ubehag, så stopper hans pres og jeg stopper med modpres. Ufatteligt hvor lidt der skal til efterhånden.
Dog. Ved bid og spark er der kontakt udbetaling.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: "Hingste" adfærd...

Post by MetteboDeluxe »

Det var da en lang diskussion I har fået mens jeg har været til grill :heidio:

Tak for tippene omkring skrabning. Dem vil jeg huske :mikkel: Faktisk er han allerede "klikket" til at stå stille, så han kan godt.. I kæderne er det bare for nemt at lade ham skrabe.. Giver det mening?
Jeg må være mere konsekvent! (Når han kommer rigtigt tilbage fra græs altså :linski: )


Der var ikke skyggen af hingsteri i dag. Han var i sin sædvanlige gamle vallak stil :heidio: Så meget for fin hingstegang op ad langsiden :linski:
Jeg kan godt se jeg fik mig formuleret helt forkert, for han kom jo til at lyde enormt hingstet. Det er sjældent han sådan rigtig går i brøleabe, og altså egentlig kun når der går længe i mellem han ser (de her specifikke) hopper (- og føl). Altså f.eks nu hvor han er på græs i engen :heidio:


Han skraber ikke for at tigge (han flehmer nemlig for at tigge. Det lærte han hurtigt :heidio: ), men for at få opmærksomhed. Han er temmelig opmærksomhedskrævende når jeg eks. hjælper Timmi med Flacki. Og det er faktisk kun når han står i kæderne :ehh: Men jeg tager alle jeres råd til mig. Det er for farligt når man har små børn i stalden :doed:
* Kendt for :mettebo: *

* G
Post Reply