lækker wokret med kinarejer og sød chili

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

lækker wokret med kinarejer og sød chili

Post by annetteB »

Ingredienser:
1 lille spidskål
2 peberfrugter
1 bundt nye grønne løg eller forårsløg
1+2 fed hvidløg
1+1 stykker skrællet frisk ingefær på størrelse med en yatsyterning.
4 æg og 4 spsk soya
en masse friske nye ærter
en masse rå kinarejer.
stegeolie med neutral smag (raps, sesam eller lign. IKKE olivenolie)
Sød asiatisk chilisovs af den klare orangerøde type.

Alle grønsager strimles fint. Ingefær og hvidløg hakkes meget småt.
Læg en fjerdedel af løgene for sig sammen med det ene hvidløgsfed og den ene portion ingefær.

Skallen pilles af kinarejerne - fjern osse tarmstrengen, hvis den ser tydelig ud. Ellers op i høet med det.

Pisk æggene let sammen med soyaen.
Varm en wok op med 1 spsk olie. Hæld æggene i olien. rør rundt et par gange, eller løft op i æggemassen indtil æggene er letstivnede og omelet-agtige. Tag æggene op og læg dem på en tallerken. Tør wokken af.
Skær omeletten i små tern.

Hæld en ny spsk olie på og varm op til det ryger. Smid kinarejerne i olien. Rør hurtigt rundt og tilsæt så en fjerdedel af løgene, det ene hakkede hvidløg og den ene halvdel af ingefæren. Rør rundt igen og hæld en god sjat chilisovs ved.
Når alle rejer har skiftet farve fra klam grå til lækker rejerosa tages wokken fra varmen, alle rejerne hældes på en tallerken. Tør wokken af.

Endnu et par spsk olie hældes i wokken. Varm op til det ryger.
Svits hurtigt alle grønsager i den varme wok - også de sidste hvidløg og den sidste halvdel af ingefæren. Så snart det hele er gennemvarmt tilsættes en ½ dl chilisovs og en spsk soya. Vend omelet-ternene og rejerne forsigtigt i.

Serveres med kogte jasminris.
Det smager vildt godt - jeg har stadig mavepine!
:aribeth:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

lækker wokret med kinarejer og sød chili

Post by Tigerbaby »

Det lyder lækkert. Men kinarejer er skumle, så jeg ville nok vælge at bruge de der små nogle.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

lækker wokret med kinarejer og sød chili

Post by Tigerbaby »

Jo, men de er så store.

Men det er nu rigtig nok med de små, det er faktisk ret irriterende når det er de eneste rejer jeg kan få mig selv til at spise. Men så må de ryge i til sidst istedet.

Iøvrigt ville jeg nok spise brune ris til istedet, de er sundere og så smager de vildt godt. Sådan lidt nøddeagtigt.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

lækker wokret med kinarejer og sød chili

Post by annetteB »

[quote:63d4f5a93a]Jo, men de er så store. [/quote:63d4f5a93a]

Navnlig som rå ser de faktisk ret skumle og insektagtige ud.
:-o

Men de er SÅ gode i varm mad, hvor jeg synes almindelige små rejer bare bliver seje og smager som hæfteplaster lugter.
:opkast:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

lækker wokret med kinarejer og sød chili

Post by sinesmølf »

mums
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: lækker wokret med kinarejer og sød chili

Post by CXEC »

Hæ! Lavede lige en afart at denne ret, med lidt andre ingredienser i. MUMS! Selv kæresten kunne lide det. Det var ellers ikke helt let for min wok er snarere en stor stege gryde af støbejern.....Altså solgt som wok. Nå, men jeg brugte wok grøntsager fra frost, for det havde vi og almindelige små rejer også fra frost. Lidt rødløg og istedet for den der omeletagtige ting lavede jeg flied lice. (Udtales fried rice.............. eller også hedder det fried rice og udtales flied lice?). :skoer: Anyways det smagte glimrendes!!! :aribeth: :aribeth: :aribeth: :aribeth:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: lækker wokret med kinarejer og sød chili

Post by CXEC »

Jajaja, det smagte i hvertfald GODT! :jeanie:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply