Re: Undervisning
Posted: Thu 27. Aug 2009 22:23
SJOV undervisning er sådan en lidt... Flyvende betegnelse.
Det lugter lidt af klovnenæser og vittigheder...
Den gode undervisning - der også er "sjov", som i at man nyder den, man blive høj af den og man glæder sig til næste gang...
Den opstår lige der, hvor det hele går op i en højere enhed.
Der, hvor eleven giver slip - I ved, "give, yield, turn loose" - og tør være sårbar, lige der hvor man ved, man ikke ved, hvad det rigtige svar er, men samtidig ikke kan vente med at finde det. Der, hvor man sammen med eleven er på vej mod løsningen.
Der, hvor eleven er udfordret, men kan se vejen frem - måske lidt tåget, men hvor eleven VED at "vi er der om lidt, LIGE om lidt finder vi svaret!"
Der, hvor læreren har en plan - sætter læringssituationen op - og tør give slip på eleven og lade ham tage næste skridt - og er klar til at gribe... Men hvor det ikke bliver nødvendigt.
Der, hvor "femøren falder", eleven vokser, halvanden meter foran øjnene på en, og de pludselig kan se - at DET her er det, vi ledte efter - DET HER er sejt - NU KAN JEG!
DET er den gode undervisning.
Men det er altså med mennesker som med heste.
"Turning loose" kræver tillid - det kræver at man ved, man er "safe", at man ikke bliver skældt ud, gjort til grin eller noget i den stil.
Det bliver endnu mere tydeligt, når man underviser fx seriøst fucked up unger i noget, der egentlig rager dem.
Det burde alle undervisere prøve.
Eventuelt i light-versionen: Snup et år i 7. klasse...
Og det der med "Hvad så hvis det går ud over hesten..."
Well...
Der er ret langt mellem "Perfekt" og "hesten kommer til skade".
Et sted der imellem er "Sådan cirka OK".
Hvis man kan få folk derhen mens de stadig har lyst til at lære mere - så er der større sandsynlighed for, de kan få øje på "Perfekt" og ville derhen - end hvis de bliver kede af undervisningen og derfor bare sniger sig til at ride på hesten i nattens mulm og mørke, i en skov, helst i tæt krat - for at undgå at blive skældt ud.
Det lugter lidt af klovnenæser og vittigheder...
Den gode undervisning - der også er "sjov", som i at man nyder den, man blive høj af den og man glæder sig til næste gang...
Den opstår lige der, hvor det hele går op i en højere enhed.
Der, hvor eleven giver slip - I ved, "give, yield, turn loose" - og tør være sårbar, lige der hvor man ved, man ikke ved, hvad det rigtige svar er, men samtidig ikke kan vente med at finde det. Der, hvor man sammen med eleven er på vej mod løsningen.
Der, hvor eleven er udfordret, men kan se vejen frem - måske lidt tåget, men hvor eleven VED at "vi er der om lidt, LIGE om lidt finder vi svaret!"
Der, hvor læreren har en plan - sætter læringssituationen op - og tør give slip på eleven og lade ham tage næste skridt - og er klar til at gribe... Men hvor det ikke bliver nødvendigt.
Der, hvor "femøren falder", eleven vokser, halvanden meter foran øjnene på en, og de pludselig kan se - at DET her er det, vi ledte efter - DET HER er sejt - NU KAN JEG!
DET er den gode undervisning.
Men det er altså med mennesker som med heste.
"Turning loose" kræver tillid - det kræver at man ved, man er "safe", at man ikke bliver skældt ud, gjort til grin eller noget i den stil.
Det bliver endnu mere tydeligt, når man underviser fx seriøst fucked up unger i noget, der egentlig rager dem.
Det burde alle undervisere prøve.
Eventuelt i light-versionen: Snup et år i 7. klasse...
Og det der med "Hvad så hvis det går ud over hesten..."
Well...
Der er ret langt mellem "Perfekt" og "hesten kommer til skade".
Et sted der imellem er "Sådan cirka OK".
Hvis man kan få folk derhen mens de stadig har lyst til at lære mere - så er der større sandsynlighed for, de kan få øje på "Perfekt" og ville derhen - end hvis de bliver kede af undervisningen og derfor bare sniger sig til at ride på hesten i nattens mulm og mørke, i en skov, helst i tæt krat - for at undgå at blive skældt ud.