Spørgsmål til Johannes

I foredragssalen vil vi bede fagfolk om at komme med indlæg om alskens forskellige emner. Bagefter bliver der mulighed for at stille spørgsmål til foredragsholderen. Du kan stille spørgsmål uden at være oprettet som bruger!
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Hej Johannes. Tak for en velskrevet og praktisk brugbar vejledning til hvordan man kan udvælge en hest ud fra målbare parametre. Jeg vil fluks måle min hest op, selvom jeg nu tror hun er fin nok. Min nøje udvalgte hest er en DV. Dansk Varmblods avlsmål er af mere vag karakter end dit bud på ´´den ypperlige hest´´. Jeg har sakset et citat fra avlsmålet nedenfor dette - ser du det som foreneligt med din beskrivelse - og hvor ser du afvigelserne? Hvilken betydning har disse afvigelser? [i:3c6f1a637f]Et udtryksfuldt hoved, der gennem en middellang nakke, og med god plads mellem ganacherne, danner en fin forening med en middellang, velansat og velformet hals. Lang og skråtliggende skulder. God skulderfrihed, der giver mulighed for en stor fremføring af forbenet samt god sidebalance. Velmarkeret, lang manke, med jævn overgang til en middellang stærk ryg. Oval ribbenshvælving, der muliggør en optimal schenkelpla­cering .God ribbenslængde, der giver plads til lunger og andre indre organer. Et ret kort, muskuløst og smidigt lændeparti. Langt, muskuløst og hældende kryds. En velansat hale og en korrekt haleføring. Muskel­fyldt underarm samt bred og dyb lårmuskulatur. Stærke og tørre lemmer, med velmarkerede led. Lemmerne skal være korrekt stillede såvel forfra som fra siden, så en optimal senefunktion sikres. Korte og flade piber. Velbøjet has. Koderne middellange, og passende vinklede. Velformede hove med god hornkvalitet. Bevægelsen er smidig og elastisk, regelmæssig med god bæring og et godt sving samt god rummelighed i alle tre gangarter.[/i:3c6f1a637f] Mvh Pauillacine
Lone

Post by Lone »

jeg tænkte på: kunne du ikke lave en slags målbar vejledning omkring hvad der er vigtigst for dressur-hesten - for springhesten - og for langdistancehesten? Og hvilken type vil være allermest alround - for det er vel det de fleste herinde ´´bruger´´ - en hest, der kan lidt af det hele. Sådan en : dette skal du for alt i verden undgå - og dette kan man leve med? Mener du at ingen hest har ´´temperamentsfejl´´. At alt kan rettes op med den rette indstilling og rytter? Synes det er en rigtig god betragtning, at man ikke skal se efter fejlene -for den fejlfri hest findes nok kun sjældent, men at man mere skal se efter hesten der passer til en og ens behov.
Foredragsholder

Post by Foredragsholder »

Hej Lone Rugård Når jeg skriver, at man ikke skal regne med at komme op i de højeste dressurklasser på en pinto eller en jyde, hænger det sammen med, at ingen dommer vil sætte en pinto foran en renfarvet hest - uanset hvordan den ellers går. Har du f.eks nogensinde set en pinto til VM eller OL? Eller en jyde? Det betyder derimod IKKE, at en pinto ikke kan lære at gå en GP, for det kan alle heste. Jeg har selv redet en jyde, som gik perfekt passage, etterchangementer, osv. Det er sådan, som jeg altid har gjort mig til talsmand for, at alle hestetyper kan lære selv de vanskeligste øvelser (hvis de er bygget til det), men det vil altid være den mest charmerende, der vinder! Det, du nævner om ganacherne, halsens ansats, osv., har naturligvis betydning for hestens præstationsevne - også inden for dressur. Det er det, jeg kort er inde på, når jeg skriver om størrelsesforhold. Nu er det rimeligt umuligt i et mega-kort indlæg som mit her, at gøre rede for alt det, der er af betydning for hestens præstationsevner eller mangel på samme. Jeg har skrevet en bog om det på et par hundrede sider, og den er ikke engang fyldestgørende nok. Men jeg regner skam med, at der kommer flere indslag fra mit tastatur, hvor vi vil komme ind på mange flere ting. Karpelænd er en ´´fortykkelse´´ af hestens overlinje fra krydset og hen mod ryggen. Den kan give rygproblemer og vil ALTID forringe hestens frie gang. Mht. til indfodethed, er det sådan, at en indfodet hest ALDRIG vil have samme frie og lette gang som en hest uden denne bygningsfejl. Heste med let fransk forstilling kan derimod have en endog meget stor fri gang. Galopheste er typisk sprintere, hvis de er indfodede, mens de, med fransk forstilling er stayere! Der, hvor forskellen tydeligt viser sig, er i de tungeste klasser (fra MA og op). En indfodet hest, går som en indfodet hest skal/kan gå. Den spekulerer ikke på, hvad dommeren giver for dens præstation, men kun på at holde balancen. Indrfodethed kan ikke rettes af smeden, og forsøger han sig alligevel, vil det altid medføre en belastning af et led, som er skabt til indfodetheden. Hvis jeg får tid, skal jeg nok komme med nogle øvelsesforslag til dig, men lige nu er tiden meget knap. Lone Beck I det foranstående får du svar på de fleste af dine spørgsmål. Mht. til ganachefrihed er det sådan i min verden, at alt for mange spekulerer på, om hesten kan bøje nakken, for det er IKKE det vi ønsker af vores dressurhest. Vi ønsker, at den HVÆLVER OP i halsen til en let støttende hånd, og det har selv den mest ganachesnævre hals overhovedet ingen problem med ... hvis rytteren har en følsom hånd! Køn hest, du har, må jeg lige sige - typisk for sin race. Mht. til ledvinkler regner jeg med at tage fat på det emne ved en senere lejlighed. Til Vivi. Som du kan se af det foranstående, regner jeg med at tage fat på det, du spørger om, ved en senere lejlighed. Så kig ind på STRIGLENETTET og spørg igen, hvis jeg er for længe om det. Hej Donna. Læs det foranstående, og du får mit svar på dit spørgsmål der. Hej Pauillacine. Se, hvis nu DV var konsekvent i deres udvælgelse af avlsemner (både hingste og hopper) ville de ligne hinanden mere, end de gør. Som der er lige nu kan man dårligt nok finde to DV-hingste, som er samme type!!! Og så er der det der med at sætte fejlene i forhold til hinandne. Havde man nu gjort det i DV, og havde man erkendt, at vi ikke kan bruge heste med lange underlår til ret meget inden for dressur, så ville de være nødt til at afkåre ca. ½-delen af samtlige kårede hingste. Efter min opfattelse kåres alt for mange hingste pga. forældrenes præstationer på SPRINGBANERNE - for det er der flest penge i. Men det er en helt anden diskussion, som jeg ikke vil ind på her. Men lad mig alligevel nævne, at det efterhånden er en kendt sag, at virkeligt mange heste efter Michellino, har ´´knald i låget´´ - men de er billedsmukke. Og de få efter den hingst, som har nået noget af betydning, rides af dybt professionelle folk! Come Back To avler så uensartet størrelser, at man får alt fra 1½ m til knap 190 cm. Og hvad kan vi bruge det til? Ariel. Heftigt spørgsmål, må jeg nok sige. Jeg kan kun svare dig sådan: Når jeg ikke kender dig og din datter, kan jeg ikke sige dig, hvilken hestetype I skal købe. Hvis du er en voksen dame på 70+ kg og din datter kun vejer 25, har I et problem med at have en delehest - hvis I tænker på stævnedeltagelse. Hvis det kun er hyggeridning er det en helt anden sag. Da skal I finde jer en rolig hest (i en passende ikke for ung alder) og være flintrende lige glad med, hvilken race, den hører til. Man KAN IKKE købe sig til en hest, som med garanti aldrig vender røvetten i vejret, så dit spørgsmål nurde snarere have lydt: Hvilken hestetype egner vi os til?´´ Men - igen - for at kunne svare på det, er det nødvendigt, at jeg ser jer ´´live´´! Det ER dyrt at holde hest. Dyrlægeudgifterne kan meget hurtigt løbe op i summer, der langt overstiger, hvad I måtte have betalt for en mellemgod hest. En akut kolik midt om natten (eller i weekenden) kan meget hurtigt løbe op i 2500. En tur på KVL mere end det tredobbelte. Tandrasp (evt. med bedøvelse) små 1500, vaccination og ormekur SKAL til et par gange om året; måske dukker der en hovbyld op i ny og næ, osv., så jeg tror mine dyrlægeudgifter er lavt sat. Transportomkostningerne = jeres egen transport fra hjemmet til der, hvor hesten befinder sig. Donna igen: En dyrlæge sagde engang til mig:´´ 50% af alle røntgenbilleder er 0 værd; 50% af resten er utydelige; 50% af resten får den betydning dyrlægen aflæser dem med, hvilket efter almindelig regning siger, at 12½% af alle røntgen er OK. Køber man en hest, der skal forsikres, vil forsikringsselskaberne i visse tilfælde stille krav om røntgen. Håber svarene er fyldestgørende; ellers må I bare fyre nogle flere spørgsmål af. Mange hilsner til alle - med stor tak for interessen. Johannes Ågård Sørensen, Eskelevgård Ridecenter, Slagelse - 28394638
Lone

Post by Lone »

Hm.gode svar - tak for det. Jeg skal lige tygge lidt på det - men jeg kan ihvertfald sige at du burde se min hest live - for min har en let og flydende gang og har gået MA - men, nej! - ikke højere! Og det er jo også det du siger - så jeg kan ikke helt brokke mig alligevel :P ! Vender frygteligt tilbage!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Hej Johannes. Interessant betragtning omkring ganachefriheden. Jeg har undret mig over al den snak om ganacher, for jeg har da set mange heste med snævre ganacher spadsere rundt og blære sig på folden, mens de på smukkeste vis hvælver halsen. De ville de vel ikke gøre, hvis det generede dem? Jeg glæder mig til at høre mere - ikke mindst om de dér lange underlår, for det kan jeg overhovedet ikke se, om en hest har. Hvad giver de af problemer for hesten (og rytteren)? Og så vil jeg da takke for de pæne ord om min hest - jeg synes også han er nydelig :D [img:de3e1b97ba]http://i14.photobucket.com/albums/a310/LoneBeck/120705skipperhelfigur.jpg[/img:de3e1b97ba]
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Glæder mig MEGET til kommende indlæg - især den med ledvinkler og også de lange underlår - hvornår er de lange og hvad er betydningen? Man siger da, at en snæver ganache ´´lukker´´ for hesten, så den ikke kan præstere det samme i dressuren - nu har min nyligt fraflyttede datter åbenbart hugget mange af mine rideteoribøger - så jeg kan ikke lige citere i nuet - men jeg kan da citere digselv: [b:b2830b91b9]´´der skal være så meget plads mellem underkæbens grene, at der er rigeligt plads til et stort luftrør´´[/b:b2830b91b9] [i:b2830b91b9]Sportshesten, vurdering og pleje, Johs Sørensen, Gads Forlag 1993[/i:b2830b91b9] Plejer man ikke at sige: som en knyttet mandehånd? Men iøvrigt er jeg meget med på den, med at halsen skal rides op til hvælvning, istedet for at ´´bøje i nakken´´. Det udtryk skulle forbydes! Og især til den lette støttende hånd. Og så hæftede jeg mig ved, den om Michellino-afkommet. Andre steder skriver du, at enhver hest kan rides såfremt den har den rigtige rytter. Netop somom temperametsfejl ikke findes? Men jeg kan ikke helt være enig i, at enhver hest kan gå en GP - en jysk hest har ikke gangen til dette - smidigheden og den krævede bygning? Hvorlang er den iedeelle hestehals - og forhholdet mellem over- og underlinie er vel også vigtigt?
Post Reply