Ved I hvad?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
aribeth

Ved I hvad?

Post by aribeth »

[quote:d1cb5c5dcc]Jeg synes, det er utroligt nedladende, konsekvent at kalde en persons ytringer for "bøvser", fordi man er uenig med vedkommende og omvendt [/quote:d1cb5c5dcc]
Beklager hvis du finder ordet bøvs nedladenden Lisbeth... det gør jeg ikke lige selv... jeg bøvser også selv engang imellem herinde... jeg kunne ikk elige finde på hvad jeg skulle kalde det... muggen kommentar?
Og det er ikke fordi jeg er uenig med Zanne at jeg kalder det for en bøvs... faktisk er jeg ikke sikker på jeg er så uenig med Zanne?

[quote:d1cb5c5dcc]Er det et eksempel, på det du efterlyser Katrine; tråde der lægger op til gode og frugtbare debatter ?? [/quote:d1cb5c5dcc]
Nu er jeg ikke lige med? Jeg er bange for at jeg ikke helt forstår dig her?


Katrine
LeneP
Posts: 864
Joined: Sun 18. Nov 2007 00:53

Ved I hvad?

Post by LeneP »

En positiv tråd kunne være, at de der kan se de har trådt Nina for nær lavede en undskyldningstråd. Problemet med tonen herinde er, at mange ikke kan se hvor meget fornærmende de skriver og en del sætter en ære i at genere andre så meget som muligt. Ja, Godzilla, det er ikke real life her og giver ingen mening at sammenligne.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor linket ikke må slettes. Ja, jeg ved godt, der var en principdebat om det i forbindelse med udstillingen af Charlie, men den blev ført på det grundlag, at man selv kunne slette og/eller henstille til andre om at slette.

I øvrigt Lone: den tråd du linker til andetsteds som eksempel giver da fin mening. De første ca. 17 sider (?) er der intet slettet.

Ib

PS: Aribeth, Sejberg er ironisk.
aribeth

Ved I hvad?

Post by aribeth »

[quote:2e42e11e8f]Jeg forstår stadig ikke hvorfor linket ikke må slettes. Ja, jeg ved godt, der var en principdebat om det i forbindelse med udstillingen af Charlie, men den blev ført på det grundlag, at man selv kunne slette og/eller henstille til andre om at slette. [/quote:2e42e11e8f]

Ja der startede den... så bestemte vi os efterfølgende for at man ikke skulle kunne slette/rette sine indlæg længere og derfor vil vi ikke gå ind og slette ting i et indlæg med mindre det strider mod vores regler. Det ville jo svare til at man alligevel kan slette eller rette i sine indlæg... :-)

Det der med en undskyldnignstråd... jeg tænker... er der egentlig nogen i den der tråd der er klar over at Nina er blevet såret/ked af det... altså har Nina skrevet højt og tydeligt "er i ikke søde at stoppe, jeg bliver oprigtigt ked af det og den og den kommentar der har såret mig" ... ?
Jeg spørger fordi jeg ikke er klar over det... men det er jo helt legalt at man skriver sådan i en tråd...

Men igen... man KAN ikke bestemme hvordan folk vil reagere eller hvordan de vil skrive...

[quote:2e42e11e8f]PS: Aribeth, Sejberg er ironisk[/quote:2e42e11e8f]
OK... jeg er stadig lidt forvirret :ehh: og jeg håber ikke folk sidder og læser en masse mellem linjerne... når jeg skriver at jeg ikke forstår det og gerne vil have det uddybet så ER det altså bare fordi jeg virkelig ikke fatter det ... måske er jeg lidt langsom ?! :linski:


Katrine
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Ved I hvad?

Post by Zanne »

[quote:22f7bad54a]altså har Nina skrevet højt og tydeligt "er i ikke søde at stoppe, jeg bliver oprigtigt ked af det og den og den kommentar der har såret mig" ... ? [/quote:22f7bad54a]

Næh måske ikke, men det står da højt og larmende i tråden, at hun fortryder at hun nogensinde startede den.

Det får ihvertfald mig til at tro, at Nina ikke er specielt glad for trådens udvikling.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
aribeth

Ved I hvad?

Post by aribeth »

Ja det har du ret i Zanne... men man kan altså ikke som udgangspunkt gå ud fra at alle fatter budskabet ved sådan en hentydning :-)

Og jeg synes faktisk det er svært at tillade sig at blive sur på folk så...


Det er lidt ligesom de der kvinder der bliver sure på deres mænd når de ikke er tankelæsere :linski:


Katrine
LeneP
Posts: 864
Joined: Sun 18. Nov 2007 00:53

Ved I hvad?

Post by LeneP »

Nu skal man ikke læse tanker, men ord for at se at Nina er ked af trådens udvikling. Hun skriver at hun er glad for fyren og har stået model til et af malerierne. I den virkelige verden ville man sikkert sige noget pænt eller interesseret til en veninde, der således fortæller om sin nye ven, herinde svines hans malerier til og hans livsanskuelse og seksualitet bliver genstand for diverse fordomme og dumsmarte bemærkninger.

Hvad angår sammenhængen mellem linksletning og den manglende mulighed for selvmoderation, så er der først debatteret på et grundlag - at man selv kan slette - og dernæst ændres det grundlag. Når grundlaget ændres må det være muligt at genoverveje muligheden for at få ikke-ulovlige udsagn slettet, alt andet er regelrytteri uden ide.
Det nemmeste er selvfølgelig at genindføre muligheden for selvmoderation, så hvorfor ikke bare gøre det?

Et lidt pudsigt eksempel på, at det ikke giver mening ikke at ville slette links er, at det link jeg på et tidspunkt lagde ind nu linker til noget helt andet end det gjorde da jeg lavede det. Derfor er der ingen mening i at det link partout skal bevares for eftertiden - men hvis jeg anmoder om at få det slettet ville jeg få nej!

Ib
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Ved I hvad?

Post by Godzilla »

[quote:163f4d89a0]Jeg forstår slet ikke, hvordan det kan hjælpe at slette sig eget indlæg i den situation? Man kan jo stadig ikke slette de andres, dvs. at de andres billede står alene tilbage Hva'

Så håber man bare, at folk, der læser svarene tænker "De andre har garanteret misforstået det hele" Hva'
[/quote:163f4d89a0]

OK, jeg synes at det giver sig selv.

[quote:163f4d89a0]Hvis de gamle tråde er fulde af "huller", er der da ingen grund til at gemme dem? Så kan vi bare slette dem, når de har været inaktive i et par uger? Det synes jeg ville være mere konsekvent end at bruge serverplads på tråde, der alligevel ikke kan forstås pga. slettede indlæg Idé[/quote:163f4d89a0]

Ja, man kan slette dem, men man kan da også bare lade dem stå? Serveren har sikkert plads nok. Og hvis de ikke kan forstås, udleverer de ikke nogen som kunne føle sig udleveret.

Jeg gentager lige: Hvis skribenten mener at det vil kunne skade ham/hende f.eks. i et fremtidigt job/kæresteforhold eller lign. skal et hyggeforum som Strigler efter min mening ikke være årsag til det.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Ved I hvad?

Post by Nina »

Nej nej! :nejtak:

Jeg vil bestemt ikke bryde mig om nogle undskyldninger. :tommelned:

Og jeg vil heller ikke ødelægge nogen tråd med at slette mine indlæg - ifald muligheden for at slette/rette bliver indført igen.

Mit ønske var/er at ændre et par ting - uden at tråden bliver helt volapyk.
Sådan noget hader jeg faktisk selv - når man fatter hat og briller af en tråd, fordi der mangler hele "serier" af indlæg fra en bruger.

Venlig hilsen
Nina
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Ved I hvad?

Post by gukuvi »

Og hva´så om der skulle være nogle huller i nogle gamle indlæg? Eller at indlæg over to år bliver slettet.????

Uanset, det er det ene eller det andet, kan jeg ikke se en tvingende nødvendighed i, at gamle tråde skal kunne hives frem. I hvert fald ikke når det er debatfora, vi taler om. Noget andet er de faglige fora, hvor jeg så til gengæld mener, man bør holde sig til emnet og derfra debattere alt hvad man kan, og lade trådene leve.

Livet går videre, tilværelsen ændres for en masse mennesker, nogle har haft det svært, andre ikke. Skal det virkelig kunne slås op som i et bedre opslagsværk over folks op- og nedture?

På andre fora har jeg da også set, at efter en tid bliver tråden låst, hvis den ikke har været aktiveret længe, den kan stadigvæk læses, men ikke hives frem i lyset og kommenteres flere år efter.

Skulle denne gamle tråd så evt. inspirere, ja så må man jo starte emnet op igen, altså selv være trådstarter.

På min vej gennem diverse araberfora, træffer jeg selv ofte på nogle oplysninger jeg gerne vil kunne vende tilbage til, nu er det mest araberne, jeg interesserer mig, ikke så meget folks privatliv.

Hvad gør jeg? Jeg kopierer og gemmer det i mine dokumenter, så skal jeg ikke bruge alverdens tid på at finde gamle tråde frem, hvilket JEG finder meget tidsrøvende og ikke umagen værd.

Jeg kan genkende Zannes beskrivelse, man skriver et indlæg, lader det stå lidt og sletter det igen, spontaniteten er gået fløjten, det der var kendetegnet for Strigler før i tiden er i dag noget man kan være lidt skeptisk ved.

Dramaqueen`en, popcornene og de smarte bemærkninger venter måske forude, især fra dem der sjældent selv er med i debatterne ( man skulle jo nødigt selv blive genstanden) og det er dem der sårer mest.

Nu er jeg gået langt længere end jeg ville, indlægget har stået parat et godt stykke tid, men nu ryger det afsted.

VH Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Ved I hvad?

Post by Diane »

Nu kommer så det indlæg, som har rumsteret i mit hoved siden balladen med Ullan startede ”balladen” for noget tid tilbage.

Som ny bruger af foraet bliver det meget hurtigt klart, at der findes én primær regel. Ytringsfriheden er hellig og så længe lovgivningen ikke brydes er alt tilladt i ytringsfrihedens navn. Kritik af brugere eller forumet som helhed afvises med henvisning til, vi har ytringsfrihed og at det derfor er tilladt at skrive hvad som helst, selvfølgelig stadig under gældende dansk lovgivning.

Men med enhver frihed følger også en forpligtigelse og med ytringsfriheden er denne forpligtigelse respekten for det enkelte individ. Respekten for det enkelte individ, eller moral og etik som det også kan betegnes som, er det, der giver ytringsfriheden modballast, og giver et samfund hvor der er plads til os alle. Denne respekt er den skolerne prøver at lære børnene ved at indføre mobbe politikker; det er denne respekt forældrene prøver at lære deres børn, så de kan blive gode samfundsborgere. Det er manglen på denne respekt der giver kriminalitet, vold og meningsløse mord.

Her på strigler, er denne respekt ikke fremherskende. Mobning er tilladt, mobning er udbredt og mængden af mobbere der står sammen mod offeret er uden sammenligning.

Det er nok meget svært, at have et forum der både dyrker ytringsfriheden og hvor brugerne samtidig overordnet bevarer respekten for det enkelte individ. Den kraftige censur på HN er jo netop et udtryk for denne problemstilling. HN har prioriteret respekten for individet over ytringsfriheden – og nogle gange, når jeg læser med herinde, så forstår jeg godt hvorfor.

Jeg synes det er meget mere interessant at drøfte hvordan vi kan fremelske den gode tone, respekten for hinanden, uden at bryde ytringsfriheden. Kunne vi finde dén balance, så ville det være irrelevant om vi havde en slettefunktion eller ej, der ville ikke være brug for den.
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
Post Reply