Usynlige smerter

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Usynlige smerter

Post by 99E »

MetteboDeluxe wrote:Så kan vi bare godt vinke farvel til hestene tror jeg. Hvis ridning ikke var en konkurrence sport ville vi miste rigtig rigtig mange af dem der smider mange penge i hestesport.. Og har vi råd til at betale hvis sadler, foder osv osv stiger med mange mange procent?

Jeg har tygget på den her siden i går - men mit svar har altså ikke rigtigt ændret sig.
Jeg synes ikke det bliver MINDRE klamt at vi "ofrer" heste til konkurrencesport (og ja: Der er beviseligt rigtig mange stress-indikatorer hos RIGTIG mange konkurrenceheste på højt plan) "bare" for at der skal skaffes penge til at holde hesteindustrien i gang, så "vi andre" kan få billigere foder.

Jeg tror heller ikke på det pludselig bliver meget dyrt at fodre heste uden konkurrencesporten.
Jo, det kan godt være at nogle af de fancy konkurrenceheste-fuldfoderblandinger af typen "Andreas og Lund-søstrene bruger også det her" vil stige i pris. Eller at der ikke udvikles nye typer.
Men jeg tvivler på wrapprisen stiger - eller havreprisen.
Hvis halmprisen stiger (er den ikke steget?) så er det nærmere pga. efterspørgslen fra halmvarmeværker - ikke fordi konkurrenceridningen skæres til i en mere hestevenlig form.

Det, jeg ikke forstår er ikke "bare" hvordan man kan ride konkurrencer på højt plan på propeldrevne ponyer eller sammenkrøllede roll-kurs heste - det er i virkeligheden at man kan score 70% på en hest, der gennem hele programmet er tydeligt anspændt og/eller udviser tydelige stress-tegn.
DET forstår jeg ikke.
For det burde da trække ned, hvor gang hesten fx slår irriteret med halen eller spænder op?

annetteT wrote:Heldigvis kan de "genlære" at det kan betale sig at brokke sig over ubehag, hvis de over en periode oplever at de tillades muligheden for protest uden at blive udsat for "repressalier" fra rytterens side.

Ja, det er vildt irriterende.
Pludselig skal sadlen passe, man skal ride ordentligt og trykke på de rigtige knapper.
VILDT irriterende.
:mur:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Usynlige smerter

Post by MetteboDeluxe »

Jeg tror bare, at hvis du tog alt pengeinteresse ud af hestene.. Hvor mange ville være tilbage på ridecentrene? Hvad ville smeden koste når hans levebrød nu kun bestod af 12 heste på diverse bondegårde? Hvad med dyrlægen? Hestedyrlæger ville jo nok efterhånden blive sjældne. Hvordan skulle folk lære at ride?
Verden ville ikke se sådan ud i morgen nej, og måske ville den slet ikke komme til at se sådan ud.. Måske ville det ende med ren lykke og alle heste ville blive set som kæledyr på lige fod med hunde.. Hvis det da er lykken.

Jeg har bare lidt svært ved at tro at AL konkurrence ridning er ond så snart vi kommer på et vist plan og at AL haleviften (medmindre der er en beviselig flue) er ond.

Jeg spørger lige igen.. Er der forskning på halevifte området?


Jeg understreger lige at jeg ikke forsvarer hverken Andreas eller alle mulige andre top konkurrence ryttere. Jeg kan også godt se når noget ikke er helt godt. Jeg gider bare ikke sort/hvid mentalitet :linski:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Usynlige smerter

Post by HHansen »

Man kunne jo også reducere alle heste til kæledyr :ide:

Og holde helt op med at ride på dem.
Dvs de heldige som kan finde en underviser af den rigtige slags, de kan godt få lov at sidde lidt på krikken med løs snor engang imellem. :ehj:

Måske skulle vi også frede andre kæledyr, hunde skal heller ikke være slædehunde eller politihunde mere. De første kan jo godt have ulemper når de skal trække.. og politihundene kan risikere slag og spark fra forbrydere - og de kan også opleve smerte ved træk i halsbåndet når de trænes.

Måske kan det også blive FOR frelst? :engel:

Jeg synes personligt også at dyr skal behandles ordentligt. Men jeg kan altså HELT ærligt GODT sove om natten selvom jeg af og til har redet en hest der måske syntes det var lidt træls den dag. Og at min elendige ridning var irriterende og fik den til at piske med halen.

Bortset fra det så er jeg enig i at dommerne til dressur burde trække ned i %'erne når en hest er tydeligt irriteret over hjælperne.
Men derfra og så til at forbyde at man overhovedet har konkurrenceridning, der er nu godt nok langt synes jeg.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Usynlige smerter

Post by annetteB »

det er i virkeligheden at man kan score 70% på en hest, der gennem hele programmet er tydeligt anspændt og/eller udviser tydelige stress-tegn.
DET forstår jeg ikke.


Dét fatter a' heller æj en skii a'
:hva:

Og jeg synes det er er utiltalende udvikling. Det HAR jo bevisligt været muligt tidligere at ride selv ganske høj dressur - verdensplanhøj, faktisk - UDEN at se stressede propeldrevne heste der humper sig gennem piaffen som vingeskudte krager - så hvorfor, oh hvorfor, er det pludselig blevet en gene man bare må leve med, hvis man vil se dressur??
:hva:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Usynlige smerter

Post by Dorte Hansen »

annetteT wrote:[

Og jeg synes det er er utiltalende udvikling. Det HAR jo bevisligt været muligt tidligere at ride selv ganske høj dressur - verdensplanhøj, faktisk - UDEN at se stressede propeldrevne heste der humper sig gennem piaffen som vingeskudte krager - så hvorfor, oh hvorfor, er det pludselig blevet en gene man bare må leve med, hvis man vil se dressur??
:hva:


der var engang et svensk band.
de sang om det.

MONEY MONEY MONEY.
Nu med køter-bande!
User avatar
Stute
Posts: 29
Joined: Thu 20. Nov 2008 12:37

Re: Usynlige smerter

Post by Stute »

det eneste jeg vil sige er at man kan se på den enkelte hest hvornår det er for meget vægt- det ved jeg da bl.a fra den fjordhest jeg i sin tid kendte hvor damen på de 140 kg mente at den kunne hun snild ride uden problemer for hesten- men hesten svejede i ryggen så snart hun kom op, ville ikke ha hende på ryggen, gik underligt, og efter 2 mdr med hende i sadlen en gang om ugen begyndte den permanent at blive svajrygget desværre.
3 bokse udlejes i 6040 Egtved!
Post Reply