FruZ's møghove!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

FruZ's møghove!

Post by Godzilla »

Fredag aften var der en ordentlig revne i fruens venstre forhov. En vandret lang revne, og det sagde underligt når hun gik.

Jeg satte gaffa på og så måtte det vente til lørdag i noget ordentlig lys osv.

Det viste sig at den hvide linie var totalt væk på et stort område så hovkapslen overhovedet ikke sad fast på det stykke af hoven og hornet var simpelt revnet som når man knækker en negl. Det var White Line Disease, eller Seedy Toe som æselfolk kalder det. Æsler er meget modtagelige for WLD. (Jeg vil lige nævne at jeg havde bedt smeden sidst han var her om at tjekke grundigt fordi jeg mente at hun havde WLD, men han sagde at de var fine.) :mur:

Jeg skar det løse horn af og skar det værste døde ex-hvid linie væk. Hun fik noget lilla spray på, mest fordi jeg havde behov for at komme noget på.

Resultatet blev dette rædsomme syn!


Image

Men så var jeg bare uforskammet heldig!

Jeg havde mailet med Keppie for at få hende ud og se på de skide hove, som bare blev mere og mere sølle syntes jeg. Keppie havde selvfølgelig ikke lyst til at have kunder så langt væk, men anbefalede Erika Mørup. Jeg ringede til Erika, det var lørdag, og faneme om ikke hun netop var i Gilleleje og kunne komme med det samme!

Erika kom og hun lavede det bedste hovarbejde på alle 4 æseldyr jeg har set i meget lang tid! Jeg var ovenud tilfreds og for fanden hvor var jeg glad :jeanie:

Her er et par bedler efter Erika havde bikset med fruens dårlige hov:

Image


Image

Og lige et af Erika in actin, på en af de andre, Nikos så vidt jeg kan se.

Image

Og alle æsler opførte sig eksemplarisk, hvilket Erika ikke havde ventet. Æsler er åbenbart kendt for at være besværlige?

Nogen gange er man bare heldig! :jeanie:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: FruZ's møghove!

Post by 99E »

Det er godt!
Er også ret glad for at høre nogen, der har set Erika Mørup in ction - synes det er toppen, at der nu faktisk er en AANHCP-certificeret hovplejer i landet!

Tror måske mange smede ikke ved SÅ meget om hverken æselhove eller WLD?
Godt, du fik styr på det! Og godt, hove er så fantastiske, at de kan komme sig over sådan en omgang!

Hvordan kan det egentlig være, æsler er mere udsatte for WLD end heste? Er det noget, man VED noget om?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: FruZ's møghove!

Post by Jasper »

Hvad er det lyse "creme" der er på hoven?

Er det fedt eller?

Dejligt der kom hurtig hjælp.

Hvordan ses WLD?
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: FruZ's møghove!

Post by Nina »

Jeg blander mig lige i tråden. :-)

Jeg så jo også Erika "in action", da hun var her - så jeg spurgte lige, om hun havde tid til at se på Akelas hove ...

Godt nok har der lige været smed d. 11/6 - men senere blev Akela jo forfangen. :oeje: (ikke smedens skyld).

Erika ordnede så lige hans hove - og jeg må sige, at de blev flotte!!! :askepot: :askepot: :askepot:

Hun er nu bestilt til at komme igen d. 17/8 til de to barfodsdyr (Akela og Cæzar). :jeanie:
Hun laver ikke beslag (endnu), men vil forsøge at få en læreplads som beslagsmed, da der desværre ikke er nok kunder til barfodstrimning.

Nu har jeg jo set hendes arbejde på æslerne og Akela og udfra dette, vil jeg gerne anbefale hende.
Det er pænt arbejde! :katiekat:

Venlig hilsen
Nina
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: FruZ's møghove!

Post by keppie »

Det var bare super Godzilla!!

Årsager til seedy toe er forfangenheds relateret kombineret med lange hove og vådt miljø. Egentlig kan æsler ikke have den rigtige white line disease som af flere forskere beskrives som angreb af den upigmenteret hovvæg, da æsler ikke er udstyret med den upigmenterede del af hovvæggen.. På en hest har vi yderst den pigmenterede hovvæg, dernæst den upigmenterede som er hvid og inderst har vi den hvide linie, som burde benævnes den gule linie da den er gul. Den "gule linie er nedadtil en forlængelse af lamellerne og ved forfangenhed så ødelægges denne. Derfor ser man seedy toe eller på dansk henfald af den hvide linie. Forekommer skam også på andre heste.
Æsler er særdeles nøjsomme og kommer fra egne hvor græs er en sjælden spise. Deres hove er oprette og stejle (for at kunne gå på tørt hårdt underlag) og tager vi dem ind i vores miljø med fugt så får de svamp. Og så bruger vi typisk ikke æslerne til så meget andet end klappedyr.

Så godzilla hvis du skal af med seedy toe, så skal de beskæres ret så ofte kombineret med mindre måske nul græs.

Jeg kom gennem halvandet år til nogen æsler og jeg kunne ikke overbevise ejerne om at de ikke skulle have så meget græs selvom de havde fået sået en gedeblanding. Desuden var de også langt væk, sj odde, så jeg kom hver 6. uge og så skulle de file indimellem hvilket de sjældent fik gjort. Så jeg droppede projektet, en masse arbejde for mig og ikke nok fremgang. De æsler var forøvrigt rigtig besværlige at beskære i starten, men forfangenhed gør ondt og deres hove så forfærdelige ud da jeg startede på dem, men i takt med hovene blev bedre og jeg fik dem overbevist om at det ikke var farligt, så blev de helt engleagtige. Nøj hvor var de bare kære!
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: FruZ's møghove!

Post by keppie »

Der var en masse polemik i AANCHP (Pete Ramey og Jaime Jacksson splittede op) da Erika var igang med sin uddannelse, derfor fik hun den ikke taget færdigt.

Jeg håber også Erika kan få nogen flere kunder. Vi er bare en del trimmere omkring KBH og manglen på smede er ikke så stor heromkring.

Jeg har også som Erika ligget og kørt fra Herodes til Pilates i starten, men nu har jeg fået det til at pakke sig mere heromkring. Det er kørslen der afgør om man kan holde en rimelig timeløn eller ej.

Men en decideret barfodsuddannelse er ikke helt urealistisk, vi er kommet nærmere end vi har været :heidio: I England er de igang med at udfærdige en :elsk: .
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: FruZ's møghove!

Post by MinnaN »

Gunilla: Nu er dine æsler jo ganske godt opdragede, hvilket blot er at du leger med dem og træner dem og holder af dem ud over alle grænser. DIne æsler er bedre opdragede end mange mange heste i DK. Hvis alle dyr havde en ejer som dig... Så var der mange dyr, der ville ha det som blommen i et æg.

Det gælder jo for hele striglebestanden. Og børster.

Godt at Fru Z har det bedre. Det er noget juks med de hove.

Keppie: Kan vi overtale dig til lidt vidensdeling vedrørende hove? Jeg er totalt grøn på det område og min viden er fra dengang jeg var teenager og smeden kom hver 4 uge, ordnede hesten og gik igen.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: FruZ's møghove!

Post by CXEC »

Godt at læse at FruZ's hove er behandlede, for sikke de så ud!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: FruZ's møghove!

Post by Annemaja »

Hvor dejligt :linski: Det ser super fint ud. Godt at du kunne finde en hurtig løsning ;-)

Glæder mig også, til CK kan overtage plejen af mine hestes hove :linski:
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: FruZ's møghove!

Post by Godzilla »

Hvad er det lyse "creme" der er på hoven?


Det er det af den hvide (gule) linie der er intakt. Når æsler har Seedy Toe, skærer man alt det angrebne væk incl hovkapslen der sidder over det angrebne område. Der skal luft til og nyt sund horn vokser ud. Æsler kan gå på sålen uden problemer.


Så godzilla hvis du skal af med seedy toe, så skal de beskæres ret så ofte kombineret med mindre måske nul græs.


Jeg er så glad for at jeg har fundet Erika, for det har været svært at finde en smed til æseldyrene. Erika har heldigvis kunder heroppe, så jeg kobler mig på når hun skal herop alligevel.

Æslerne får næsten ingen græs. Jeg har dog ikke jordfold, men de går på et lille areal som jeg lige ar indrettet så de er nødt til at gå en omvej for at komme til deres vand. De får mest halm at spise og 1/2 time på dårligt græs om dagen. Plus en lille smule hø. Jeg har kontaktet en dyrlæge som er tilknyttet The Donkey Sanctuary i england, og de anbefaler (ud over jordfold hvis muligt) halm ad libitum og lidt hø og meget begrændet græstid. Ideelt ville en gårdsplads med sten være, men en sådan findes ikke her på matriklen.

Jeg vil meget gerne file indimellem. Jeg vil også meget gerne lære barfodsbeskæring. Jeg har allerede et kursus i æselhovbeskæring men jeg har ikke turde holde hovene selv uden smed også. Måske kan jeg få Erika til at vise meg hvordan jeg skal file.

Fru Z's hove er frygtelige. Dels har hun været forfangen engang i fortiden før jeg fik hende og, som nogen husker, havde hun de mest forfærdelige snabelhove da jeg fik hende retur for 1½ år siden:

Image

Så hun er virkelig i farezonen, det arme kræ.

Årsager til seedy toe er forfangenheds relateret kombineret med lange hove og vådt miljø. Egentlig kan æsler ikke have den rigtige white line disease som af flere forskere beskrives som angreb af den upigmenteret hovvæg, da æsler ikke er udstyret med den upigmenterede del af hovvæggen.. På en hest har vi yderst den pigmenterede hovvæg, dernæst den upigmenterede som er hvid og inderst har vi den hvide linie, som burde benævnes den gule linie da den er gul. Den "gule linie er nedadtil en forlængelse af lamellerne og ved forfangenhed så ødelægges denne. Derfor ser man seedy toe eller på dansk henfald af den hvide linie. Forekommer skam også på andre heste.


Det er en rigtig god forklaring Christina. Må jeg bringe den i vores æselblad?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply