FruZ's møghove!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: FruZ's møghove!

Post by 99E »

Tak for svaret, Keppie.
Jeg var faktisk ikke klar over, æsler ikke har upigmenteret hovvæg mellem den ydre hovvæg og de hvide linie. Interessant!
Betydr det, kombineret med en naturligt mere ret hovform, så ikke at æsler er endnu mere afhængige af korrekt hovpleje for at kunne bruges som ride/pakdyr?
Altså at de enten skal bruges meget, så de slider mere på hovene - eller at de i endnu højere grad end heste har brug for hyppig beskæring?
Har de dårligere stødabsorbtion indbygget i hoven - K. C. la Pierre lægger da ret stor vægt på at det er den upigmenterede hovvæg, der skal være den primært vægtbærende del af hovvæggen fordi den har et højere vandindhold og en større elasticitet?

Det lyder som om, den "korte" forklaring på hvorfor æsler nemmere får Seedy Toe/WLD end heste er at de er mere nøjsomme og har en anden hovform.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: FruZ's møghove!

Post by Godzilla »

Altså at de enten skal bruges meget, så de slider mere på hovene - eller at de i endnu højere grad end heste har brug for hyppig beskæring?


Det har de lige netop. Jeg kender en æselejer som kører sine æsler flere gange om ugen på vejene, og de skal alligevel beskæres jævnligt. De slider ikke hovene nok. Det nemmeste er at raspe meget jævnligt tror jeg, og så beskære nogenlunde lige så ofte som ved heste.

Æsler kommer fra stenede, tørre ørkenagtige områder, så deres hove er beregnet til et meget stort slid dagligt. Derfor ville jeg så gerne have en stor gårdsplads hvor der er belægning, og kun den smule græs der dukker op mellem stenene.

Daisy og Nikos er alt for fede! Det er simpelthen næsten umuligt at holde dem slanke når der bare er en smule græs at få. Derfor kontaktede jeg dyrlægen i england. Jeg overvejer at lukke dem inde om natten.

Fru Z holdes slank ved, (iflg aftale med min dyrlæge) at Sif stadig dier selvom hun er et år nu. Som dyrlægen sagde: "Føllet tager ikke skade af mælk, men hoppen har godt af at blive holdt slank pga hovene". Daisy diede til hun var 2 af samme grund. Desuden bliver Fruen sur og gnaven hvis hun ikke har føl og hun vænner dem ikke selv fra.

Jeg vil have dem redet til nu. Et af "mine" ADHD-børn elsker dem simpelthen og hun vil enormt gerne ride på dem. Frue Z er tilredet/-kørt men hun gider ikke, så jeg synes ikke at hun skal tvinges til det. Jeg er desværre selv for stor og fed til at ride dem. :-( Hvis jeg taber 10 kg kunne jeg godt ride Nikos og Daisy. :ide:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: FruZ's møghove!

Post by Jasper »

Det er det af den hvide (gule) linie der er intakt. Når æsler har Seedy Toe, skærer man alt det angrebne væk incl hovkapslen der sidder over det angrebne område. Der skal luft til og nyt sund horn vokser ud. Æsler kan gå på sålen uden problemer.

Det kan jeg da gdt se nu :atengstedt: Det lignede bare hovfedt eller noget :ehh: De første gange jeg så på billedet, nu kan jeg da godt se, at det er det slet ikke :atengstedt:
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: FruZ's møghove!

Post by keppie »

99E jeg har desværre ikke bedre forklaring, for jeg ved det ikke. Zebraer skulle have den samme hovopbygning som æsler også lidt mere u formede end hestenes. De må i det miljø de kommer fra, have brug for netop den hovform og konstruktion.

Ja det sætter jo egentlig spørgsmålstegn til det KC siger? I question everything.. citat Robert Bowker, forsker indenfor hove fra Michigan

For at sætte tingene lidt på hovedet? Måske har nogen heste/æsler ikke brug for så meget støddæmpning? Måske er det modstanden mod det hårde underlag der tillader hoven at udvide sig? og kommer vi til danske bløde sump folde, så¨kommer der ikke nok modstand og slid til hovbærende dyr fra varme tørre egne? Kombineret med overvægt og deraf sygdomme som sukkersyge, cushing. Swamp findes jo overalt, og hvis hovenes strukturer har været fucket op ,så har vi en invasion.

Til Godzilla, ifølge Bowker er perlesten rigtige gode. Købes for ca 3000 kr for et læs. alternativ sandkasse sand. Nogen kommuner vil gerne af med det gratis.

Note faldt over at ilt til wld ikke er nok, udtørring er det vigtigste. Iod virker udtørrende, og jeg tror jeg forøvrigt også det blålilla spray du har brugt, virker på samme måde. Obs på at det ikke er det der indeholdet formaldehyd på sprayflaske, det er kræftfremkaldende og ætser desværre også rask horn

Godzilla du har længe ville have noget i æselbladet, lad os forfatte det helt sammen pr mail. Og billeder!
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: FruZ's møghove!

Post by keppie »

Nå ja og de hove den havde da du fik den hjem, vidner om et klassisk forløb af forfangenhed kombineret med manglende hovpleje.
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: FruZ's møghove!

Post by keppie »

Lige uddybe lidt:
Måske har zebraer/æsler ikke brug for så meget støddæmpning indbygget i selve hoven?
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: FruZ's møghove!

Post by keppie »

Betydr det, kombineret med en naturligt mere ret hovform, så ikke at æsler er endnu mere afhængige af korrekt hovpleje for at kunne bruges som ride/pakdyr?

Ja når de kommer til vores land . Deruover øges behovet hvis de er overvægtige og får fødeemner som tilhører vores himmelstrøg, dvs græs.

Ja det er en god idé at lade æsel og ponyføl die længe ved hoppen. Man skal bare lige holde øje med om de føl ikke bliver fede også, for insulinresistens grundlægges i tidlig alder, har man nu fundet ud af.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: FruZ's møghove!

Post by 99E »

Joh, Keppie, det lyder sandsynligt at det hårde underlag "forstærker" hovmekanismen i forhod til fx vores småvåde folde...
Men så ville det netop give god mening at have den upigmenterede, mere elastiske, hovvæg.
Og med en upigmenteret hovvæg, der skal indeholde mere vand end den pigmenterede (på hestenes hove) kunne man forestille sig, det simpelthen ikke fungerer i meget tørt klima at smide vand ned i hovene konstant?

På den anden side har arabere jo også upigmenteret hovvæg... Og mustanger i Nevada... Og ingen af dem dør af tørst fordi den upigmenterede hovvæg skal bruge en masse vand, der fordamper...

Var det nu "kun" æsler, der har denne anderledes hovopbygning, så ville jeg gætte på de pga. et liv som bjergdyr mere end steppedyr har mere brug for en hård, beskyttende skal + slidstyrke - end elastiske "gummisåler" til at sprinte af sted med...

keppie wrote:og kommer vi til danske bløde sump folde, så¨kommer der ikke nok modstand og slid til hovbærende dyr fra varme tørre egne? Kombineret med overvægt og deraf sygdomme som sukkersyge, cushing. Swamp findes jo overalt, og hvis hovenes strukturer har været fucket op ,så har vi en invasion.

Det er HELT sikkert et problem - med heste hvis hove slides for lidt, samtidig med de er for fede.
Og problemet med at slide for lidt og blive for fede og derefter få følgesygdomme er naturligvis større for meget nøjsomme dyr.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: FruZ's møghove!

Post by Godzilla »

Godzilla du har længe ville have noget i æselbladet, lad os forfatte det helt sammen pr mail. Og billeder!



Ih, tak Christina, det ville være super. :respekt:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: FruZ's møghove!

Post by Stimata Doamna »

Stakkels FruZ. Hun har været uheldig med bentøjet, men hvor er det dejligt at høre, at du har fundet hjælp :mikkel:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply