Evt ny hest? Lån eller køb?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by 99E »

MBN wrote:Overvejer en hest mere, da jeg mangler et ridedyr. Kan ikke ride på min ældste hest, da han skal have en lang rekonvalescensperiode pga forfangenhed og knæledsbetændelse, og yngstehesten er endnu for ung.

Tænker i at låne en hest, da yngstemand alligevel skal tilrides til næste sommer.

Men men men.... er sgi da meget i tvivl om ideen...

Jeg ville nok bare... Lade være med at ride, og så bruge ekstra tid på unghesten (træne basisting, gå ture, den slags...) og på at nusse den syge.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Lone Beck »

Jeg ville nok bare... Lade være med at ride, og så bruge ekstra tid på unghesten (træne basisting, gå ture, den slags...) og på at nusse den syge.


Ja, det er jo sådan set en fornuftig idé - som evt. kan kobles sammen med en ridetime på den lokale rideskole i ny og næ?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Annemaja »

Hej Vicky02:

Tja - det kunne måske have været en dejlig mulighed for os begge :-) Men jeg er desværre mest for at anskaffe en ishest mere, sådan mere for et match skyld - alternativt en fjordhest - elsker dem :-)

Mht til at lade være at ride og bruge ekstra alt muligtid på de andre - så er det allerede sådan - er i stalden 2-3 gange pr dag - hvilket ivrigt har været en nødvendig forudsætning for at redde ældstehestens førlighed og liv - hvilket heldigvis er lykkedes. Begge mine heste får masser af tid og opmærksomhed - og det ville ikke være anderledes pga en ekstrahest - der selvfølgelig ville blive fuldt indlemmet i flokken og få sit :-) Har omlagt mit arbejdsliv så jeg har fri hver anden uge, og halvdelen af mine øvrige vagter er nattevagter hvoraf halvdelen kan soves en stor del af tiden til fuld løn. Dette med fuldt overlæg, da jeg ønsker mere tid til mine dyr og ting jeg ellers har lyst til :-)
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by FruTusse »

Jeg startede jo med at få Nitouche i ridning fra tidl. ejer, som havde indkøbt hende til at avle et par føl(han havde ingen forudgående kendskab til det at holde hest :-o ). Jeg ville nemlig under ingen omstændigheder have egen hest igen, i alt fald i nogle år, efter at jeg mistede min dejlige "gamle" Wendy(hun blev kun lige 14 år, havde hende i de 10) under rigtig triste omstændigheder.

Ville gerne låne eller tage en oldenborg i ridning, og fik kontakten til Nitouche's daværende ejer via DOA-hingsteholder Jan Larsen.
Der blev lavet kontrakt med alle oplysninger, også hvem der skulle afholde hvilke udgifter, og vilkårene var at jeg fik Nitouche, som var 4 og i fol, i tilridning, og ville få hende tilbage i fortsat ridning når føllet var vænnet fra.
Det var bare et værre bøvl mht økonomien, de betalte ikke til tiden, og der blev diskussion om hvorvidt hesten skulle have dyrlæge et par gange, specielt da hun stod med muk og et forben der var hævet helt op til knæet :nej:

Om besværlighederne så skyldtes at han og konen ikke havde ret meget forstand på hvad de havde med at gøre, altså hestehold generelt, det skal jeg lade være usagt, men besværligt og bøvlet var det ved gud! :mur: :mur:

Hmmm.....ja og jeg blev jo altså bare så glad for Nitouche at jeg simpelthen MÅTTE eje hende, og endte med at købe hende da hun var 6 år gammel. The rest is history....... :lol:

Jeg har ikke fortrudt ET SEKUND, men jeg skal nok ikke kaste mig ud i lån af hest en anden gang, for jeg vil jo altid vælge en model som jeg selv klikker med og kan lide at være på, og så forelsker jeg mig jo bare i den, og så har jeg balladen. :linski: :viben:

Kender ellers ikke til nogen der har haft lånehest, så jeg ved selvsagt ikke om det kan gøres problemfrit, men det burde da kunne lade sig gøre hvis begge parter bruger den sunde fornuft, og sørger for at have alt skrevet ned i en kontrakt. :-)
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Annemaja »

eg har ikke fortrudt ET SEKUND, men jeg skal nok ikke kaste mig ud i lån af hest en anden gang, for jeg vil jo altid vælge en model som jeg selv klikker med og kan lide at være på, og så forelsker jeg mig jo bare i den, og så har jeg balladen. :linski: :viben:

Tja - det gør jeg også - dropper allerede nu det med lån.... :traet:

Kender ellers ikke til nogen der har haft lånehest, så jeg ved selvsagt ikke om det kan gøres problemfrit, men det burde da kunne lade sig gøre hvis begge parter bruger den sunde fornuft, og sørger for at have alt skrevet ned i en kontrakt. :-)



Jeg er lige nu i den ulidelige sandheds time opmæksom på, at jeg HVIS jeg skal være ærlig - ikke ejer fornuft men kun følelser overfor en hest, jeg kaster min kærlighed på ( og det gør jeg egentligt stort set på alle tæt på ) - så tanken er droppet - men overvejer måske lån med forkøbsret.... hm....
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by FruTusse »

MBN wrote:
Jeg er lige nu i den ulidelige sandheds time opmæksom på, at jeg HVIS jeg skal være ærlig - ikke ejer fornuft men kun følelser overfor en hest, jeg kaster min kærlighed på ( og det gør jeg egentligt stort set på alle tæt på ) - så tanken er droppet - men overvejer måske lån med forkøbsret.... hm....



Jeg forstår dig så 100% udmærket, for jeg har det præcis lige sådan, ikke overfor alle heste tæt på, men overfor heste der virkelig siger mig noget.

Jeg har jo lige fra hun blev født kastet min kærlighed på Angel af Pilevadgård, og hende har jeg ovenikøbet kun set på billeder og video, men der er bare en masse ved hende der tiltaler mig.
TØR jo næsten ikke køre over for at se og nusse på hende, selvom jeg har talt om det, for lige nu har jeg simpelthen ikke pengene til også at have en plag gående et sted, og ved ikke hvor lang tid der går før jeg har, så det er desværre utopi. :graed:

Men damn, du skal bare se hvor hurtigt jeg kan komme til Fyn hvis jeg vinder i Lotto! :linski: :hhansen:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by MetteboDeluxe »

Jeg har jo tidligere lånt Luxus ud 2 gange. Begge gange til nogen snottøser/damer der behandlede ham dårligt. Første gang blev han glemt på en rideskole (og de undrede sig meget da jeg kom og spurgte hvordan MIN hest havde det). Anden gang til en pige fra Silkeborg med alt alt for meget temperament. På det tidspunkt havde jeg da lært lidt af første omgang og allierede mig med en spion på stedet. Hun kunne fortælle mig at pigebarnet havde redet min hest skumsvedt (og der var en masse ting i pigens historier der ikke passede sammen, som f.eks at hun skridtede en masse uden sadel og samtidig red ham op til hans maximale kapacitet på 14 dage). Da jeg havde taget ham hjem og kom med sadlen første gang stod samtlige blodårer frem på Luxusdyret :ked:

Men... Jeg har også selv lånt en dejlig hoppe. Det var en avleren havde i ridning på den rideskole jeg underviste og da hoppen missede en handelsundersøgelse skulle hun have gået som elevhest. Jeg ringede til avleren og tog hende med hjem :hhansen: Vi havde ingen kontrakt eller noget, men jeg kunne slet ikke drømme om at behandle en lånehest på nogen anden måde end min egen.

Jeg har lånt hest af min gamle ridelærer, men hun er også en ven og så er det noget lidt andet :heidio:


Så der er gode lånere og udlånere... Og alt alt for mange af de andre :ked:
* Kendt for :mettebo: *

* G
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Annemaja »

Mette:

Det var dog en skrækkelig historie.

Vi har selv for en del år siden lånt en skøn, gammel islænder - iøvrgt ham min unghest er opkaldt efter. Desværre ville ejeren ikke sælge ham, men han havde tandspidser, der gav ham sår i munden, spat, øjenbetændelse, var alt for langtået med løse sko og var ikke vaccineret, da vi lånte ham, så det var en større udskrivning fra vores side. Og en sorg over, da han skulle retur til sin ejer, der hurtigt forsømte ham igen :-(
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by keppie »

Maybritt
det er kun dig der ved hvor meget du kan overskue. Men til næste år hvor du forhåbentligt har tre rideheste, hvad så? Tingene kan også ændre sig, du kan blive træt af dit nuværende arbejde osv osv.

Nej jeg tror jeg ville lade være med at skaffe en hest til, men måske være part på en hvor hestene står i forvejen, et par gange om ugen.

Jeg har været oppe på fire heste og har nu kun to hvoraf den ene kun er 2 år, og den anden på 5 har nu ondt i lænden. Men så løber vi ture sammen istedet.
Jeg er så glad for ikke at have så mange, selvom jeg har plads og tid til det. Men jeg er bange for at de ikke ville blive rørt så meget.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Evt ny hest? Lån eller køb?

Post by Annemaja »

Uha - tusind tak for Jeres inputs.

Vi valgte idag, at dejlige Vinur nu er en del af familien. Havde et par skønne muligheder, men umiddelbart passede han bedst ind i vores lille flok af islændervallaker. Så vi tog til Sydfyn og kiggede på ham - betalte og tog ham med hjem i aften.

Christina: Jeps - bliver Gejse ridehest igen, har vi til næste år 3 rideheste - hvilket ville være en drøm - så kan jeg ride med begge mine døtre igen :-) Vinur er iøvrigt barfodshest - men skal da imo have 4 boots istedet for de 2 han er vant til ved ridning - så vi bør vist snakkes meget snart og inden den famøse augustdato? Ellers må han have sko på eller vente med at rides....

Her er han med en meget lang rytter, der ikke er mig:


Image
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
Post Reply