Private beskeder

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Private beskeder

Post by Lone Beck »

Jeg har hørt det før, og nu har jeg igen på "beslægtede" fora læst, at admin's kan læse private beskeder.

Lad det være sagt med det samme: Jeg aner ikke, om det rent faktisk kan lade sig gøre, og jeg har ikke undersøgt det.

Men HVIS det kan lade sig gøre, burde vi så ikke droppe hele beskedsystemet?

Er der nogen, der ved MED SIKKERHED at administratorer kan læse PB'er?
(Når jeg skriver MED SIKKERHED, mener jeg, at man ved at - evt. endda hvordan - det rent teknisk er muligt. Deduktioner og "afsløringer" på baggrund af diverse beskyldninger, banninger mv. "andetsteds", er jeg egentlig ligeglad med...).

Lige nu bekymrer det mig selvfølgelig ikke på det personlige plan, men hvis jeg en dag bliver træt af superstriglestatus'en, vil jeg da ikke have at nye superstrigler (med større teknisk snilde) læser mine PB'er...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Re: Private beskeder

Post by aribeth »

jamen det kan vi da Lone... det ved du da godt... vi sad da og godtede os over Peds PBer den anden dag MUHAHAHAHAHAHAAA

Nej det kan vi ikke... læse andre folks beskeder.... og da slet ikke med vores IT kunnen :viben:



Katrine
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Private beskeder

Post by Intunia »

Det må være de der sære tanker igen !
Kan du ikke bare slette pbérne ?
bla bla bla
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Private beskeder

Post by xtiny »

Hvis man er administrator- så har man vel pli.
At hønsenettet pt jokker i det. Jeg udfra en ny superstrigle ryster støvet af fødderne og starter på en frisk.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Private beskeder

Post by Lena »

Er det ikke bare sådan noget "noya" der opstår en gang i mellem.......? :traet:

Hvis man er bange for at nogen skal læse ens pbér, så bør man jo slette dem...... når man har læst dem.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Private beskeder

Post by Lone Beck »

Jamen, alle har vel som udgangspunkt pli og ved udmærket godt at de skal holde sig fra folks private beskeder. Det MÅ da for helvede svare til at bryde brevhemmeligheden at læse andres PB'er - dvs. at det er strafbart.

Men jeg synes for helvede det er fuldstændig uacceptabelt at/hvis det er muligt :ond:

Så bør man da i hvert fald gøre opmærksom på at PB'er kun er så private som administratorernes pli tillader :loneb:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
GKB

Re: Private beskeder

Post by GKB »

Jeg er igang med at førhøre mig. Vender tilbage med svar senere. :-)
User avatar
JoS
Posts: 74
Joined: Thu 2. Oct 2008 09:03

Re: Private beskeder

Post by JoS »

Ja, enhver der har adminstrativ adgang til databasen eller de tekstfiler hvor beskedteksten gemmes kan læse pb'er - der skal sikkert bruges lidt snilde, dog. Som udgangspunkt kan man regne med at det gælder al tekst og alle oplysninger der lægges ud på nettet medmindre der er digital signatur eller encryption involveret.

Hvis oplysninger er krypterede kan de (oftest) kun læses af afsender og modtager. Det gælder såvidt jeg ved ikke phpBB boards (den skabelon dette site er bygget over). phpBB boards er ikke særligt sikre når det gælder om at beskytte private oplysninger. The joy of open source coding... Der har været nogle ganske alvorlige sikkerhedsbrister i koden gennem tiden.

Jeg kan godt lave en test på et forsøgsphpBB hvis I vil have det...
"The cat lives alone, has no need of society, obeys only when she pleases, pretends to sleep that she may see more clearly, and scratches everything on which she can lay her paw."
QueSera
Posts: 69
Joined: Sat 22. Nov 2008 19:28

Re: Private beskeder

Post by QueSera »

Hej Strigler,

Det er længe siden jeg var her sidst. Jeg følger dog ind i mellem lidt med på sidelinjen. Jeg håber i alle har det godt og nyder det smukke efterår.

Jeg administrerer selv et par websider, og ja - jeg kan i fald jeg vil kunne se de private beskeder på disse sider.

For de sider jeg administerer handler ikke så meget om at have teknisk snilde, men mere om man har adgang til databasen, hvor de private beskeder gemmes. Har man adgang hertil kan man let gå ind og læse med.

Som webmaster bør man ikke snage i private beskeder. Det er virkelig dårlig pli - og gør man det vil jeg mene det er misbrug af ens webmaster beføjelser.

Knus Gitte
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Private beskeder

Post by Lone Beck »

Jeg ved ikke om jeg har adgang til databasen... - hvad ER databasen? :roed:

Men det lyder som om man KAN, og det synes jeg er ufedt :tommelned:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply