Gysse & Gyda

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Gysse & Gyda

Post by HeidiO »

Jeg er helt enig i Katiekats betragtninger.

Og jeg må erkende, at jeg undrer mig over, at du Zanne ikke mener at Kokjo's grisehold er bedre end en traditionel svineproduktioner. Jeg synes det er voldsomt meget bedre, men ok meninger er forskellige.

(Jeg melder mig under fanerne som svineplager - med grise der lever på samme måde som Kokjo's og bilder mig ind, at de har fået et bedre liv hos os, end de ville have haft det, der hvor de er købt)


I øvrigt, så synes jeg at det er temmelig ærgerligt at det her forum efterhånden er gennemsyret af fordømmelse, hvor er den rummelighed til at se tingene fra forskellige sider, her en gang var henne???
Heidi
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Hvad med de mange tusinde spædegrise der hakkes ihjel af fugle, de bliver spist levende. Dem der mases til døde af søer med MMA og sulter ihjel.

Hvad med alle dem der ikke kan behandles for sygdom fordi man ikke kan komme til dem. Det er lidelse. Søer med ubehandlet MMA kan ikke passe grise, deres grise skriger af sult og vandrer for at finde mad. Store pattegrise der får mad hos flere søer, og holder de små grise væk, så de dør af sult. - hvad med alt det ? Hvad med alle de store fede søer som tæsker de unge og holder dem væk fra foderstationerne, så de sulter og malker alt af sig for at passe deres grise. Tror du det er lykkelige grise med glade øjne ?

Søer på friland føder lige så mange grise som dem i stald... 13 i snit - men tænk på at de sjældent fravænner mere en 8-9 grise - Så kan i selv regne ud hvor mange der lider en grusom skæbne.

Grise i et top tunet system er 6 måneder når de slagtes.

1 måned i farestalden - tilvækst 5,5 kg (183 g dtv)
8 uger i klimastald - tilvækst 23 kg (380 g dtv)
3 måneder i sl. stald -tilvækst 75 kg (833 g dtv)

Levende vægt 105 kg
Slagtevægt 80 kg

Gennemsnitlig daglig tilvækst må være 550-600 g.

Vi forventer at det vil tage 4 måneder ekstra før den ene gris er så stor som vi ønsker det.

Da vi har slagtehus og kølerum her på gården, skal vores dyr slet ikke transporteres for at blive slagtet.
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

hvorfor I mener det er fordømmende at man er uenig i hvad der er et supergodt svinehold er mig en gåde?!

Jeg synes derimod det er MEGET ærgeligt at Kokjo bruger svinske udtryk... det er da ufedt at reagere så voldsomt på en der er uenig med en?!


Hvorfor er det fordømmende at man har en anden holdning?!


Jeg er da sikker på at Kokjos grise har det MEGET bedre end millioner af svin i Danmark, men det ændrer ikke på at ejg stadig synes det er forkert ikke at lade sine slagtedyr komme ud. Grisene, ok... hvis de fryser så skal da da være inde... men mon ikke selv de gik ind hvis de havde muligheden for både at være ude og inde?!

Faktisk er det mere kalvene jeg slet ikke forstår hvorfor ikke skal ud ind imellem? eller i hvert fald have noget mere plads? Her er jeg MEGET uforstående overfor det må jeg indrømme... Jovist... de er små og skal passes på, men mere plads kan vel aldrig skade? og frisk luft engang imellem? Man er da så fokuseret på at føl kommer UD og får noget vind og vejr, men selvfølgelig skal man sørge for de ikke bliver våde og så videre.

Og kyllingerne... der er jo ikke noget nemmere end at have fedekyllinger på friland...


Men selvfølgelig har det det godt grisene og kalvene og hønsene... uden tvivl... jeg mener bare de kunne have det BEDRE... det er vel som hvis vi snakkede om en ridehest som blev fodret efter alle kunstens regler, blev motioneret dagligt og nusset og pusset om, men som ikke kom ud... jeg ved godt hvad jeg ville synes om det... selvfølgelig har hesten det godt... men det er i min verden essentielt at den kommer ud...

Og jeg mener det samme for slagtedyrene... også selvom de er små og tilsyneladende sarte...



Har man frilandssøer der opfører sig på den måde som du skriver Kokjo, så bør man som menneske og ejer af disse søer forhindre dette! og det KAN lade sig gøre... !!


Så er jeg nysgerrig, og det er ikke fordømmende nysgerrig, men hvordan vil i fodre grisene hvis de skal have 10 måneder til at vokse til ordentlig slagtevægt? Eller måske skal jeg spørge, hvilken slagtevægt skal de have?

Det er min mening at grise over 120-130 kilo er lidt sejere i strukturen... jeg vil helst have dem lige under 100 kilo... vi får en gris om en måneds tid... Ejners de sidste... de vokser til på et halvt års tid... får grøntsagsrester, korn, sødmælk og grisefoder og hvad de nu lige falder over.... det er gode grise, der smager forskelligt hver gang... men godt!



Katrine
LeneP
Posts: 864
Joined: Sun 18. Nov 2007 00:53

Re: Gysse & Gyda

Post by LeneP »

Her er et billede af en gris:

Image

Dengang vi havde frilandsgrise blev de født indendørs i en traditionel stald og havde mulighed for at komme ud fra lige efter fravænning. Jeg kan ikke huske hvor store de var, men tror ikke de var mere end måske 10 kg, når de fik mulighed for at komme ud.
Vi har ikke haft problemer med at de frøs, måske fordi de var mere end 2 i hver boks, så de kunne ligge i lag?

I øvrigt tror jeg at grise kan have et fint indendørsliv, men det var sjovt for dem og os at have dem ude også.
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Det kan jeg nemt fortælle dig Katrine. Vores grise er ikke slagtesvin, det er avlsdyr og de vokser langsommere end slagtesvin der oftest har 50% duroc i sig.
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

ok? så det er fordi der er mere end en anden race i dem? en langsomt voksende en af slagsen?


Katrine
Kokjo

Re: Gysse & Gyda

Post by Kokjo »

Strigler har mistet den hyggelige varme. Jeg har ventet i lang lang tid på at den skulle komme tilbage, men sådan skal det bare ikke være.

Det er ikke længere noget for mig, og derfor bliver min bruger slettet herinde idag.

Det er noget jeg har overvejet i et stykke tid.

Kokjo over and out
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Gysse & Gyda

Post by Zanne »

Hvis du lagde mærke til det Kokjo - så skrev jeg at vore svin blev kaldt i traileren, da slagteren kom. Altså ingen transport her, for det stresser om noget svinene. At det så var et mindre mareridt, at finde en slagter der kører ud, er en helt anden sludder.

Og ja - du har måske ret i, at smågrise hakkes ihjel af fugle - men det er jo ikke smågrise du har. De er endda større end en traditionel markedsgris, altså bliver de nok ikke hakket ihjel. Og med 3 grise på friland, er der nok ikke den store ikke store problemer med at give dem et trug hver. Vi har 2 trug til 4 grise, det fungerer upåklageligt.

Og tilvæksten er vi jo ganske enige om - du skriver selv 833 g pr dag, så den er der ikke megen mening i at svare på. Det er jo stadig ikke smågrise du har.

Det vil altid være muligt at finde bagsiden af medaljen, også ved både udendørs og indendørs svinehold. Lige så lidt som det ikke er en kunst, at finde ulempen ved at lukke vore heste på fold, og såmænd også ride dem. Men det forhindrer da hverken dig eller mig, i at lukke hestene ud hver dag. Så hvorfor ikke det samme med slagtedyrene?

Og så lige igen. Jeg fordømmer ikke, jeg har bare en ganske anden mening om svinehold. Og det har jeg vel for hulan lov til. Kokjo lagde jo som sagt ud med selv at fordømme traditionel svineproduktion. Jeg er stadig ikke nået at kalde Kokjo et svin.
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
aribeth

Re: Gysse & Gyda

Post by aribeth »

det er da ærgeligt Kokjo, at du ikke vil være her, blot fordi vi er nogen der ville gøre tingene på en anden måde... og så gerne vil debattere det...


Jeg fatter sgu ikke lige hvorfor det er forummet der skal have en omgang for at være koldt og ondt fordi vi er et par stykker her i tråden der bare ikke er helt enige i hvad der er allerbedst?




Katrine
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Gysse & Gyda

Post by HHansen »

Kokjo wrote:Katrine > Nej de skal ikke ud nu. Det er grise der kommer fra 23 graders varme i en spf-stald. De kan ikke tåle at komme direkte ud, så de vænner sig til den lave staldtemperatur i første omgang. De vejer kun omkring 35 kg, så de er heller ikke ret gamle og ikke klar til "at klare sig selv" endnu. De skal også lige have nogle bakterie-boosts før de er klar til at komme direkte ud i jorden.


Zanne - og de andre der har læst Kokjos indlæg som at svinene ALDRIG skal ud - læs lige ovenstående igen. Og igen. Det er kokjos indlæg fra side 3-4 stykker.
De skal ikke ud NU. Men som jeg læser det, skal de ud senere. Men i vælger at hænge jer i at hun ikke smider dem direkte ud i kulden.
Var det mine svin, ville jeg klart satse på udegrise - MEN jeg ville ALDRIG tage dem direkte fra en stald med varme på og ud i kulden. uanset huset og mængden af strøelse. Jeg synes klart også at Kokjos grunde til at vente er rimelige.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply