nyt opstaldningssted

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

nyt opstaldningssted

Post by annetteB »

Ja, Aja og jeg har jo "været på jagt" siden maj, hvor vi endegyldigt besluttede at Cacao skulle væk fra sit opstaldningssted (hvor vi ellers tidligere har været glade for at være med både Coy og Cacao...men dét fik altså en ende i foråret 2007)

Det er faneme snart en større udfordring at finde et opstaldningssted til en hest, end det er at skulle købe en ny sådan?

Det sted vi er mest hooked på lige nu ligger lige midt i en skov - hvori man gerne må ride.
Boksene er pæne, lyse og med vindue til at stikke hovedet ud af. Der er masser af folde - og staldejer lukker på fold straks efter morgenmaden.
(og skifter dækkener, påsætter klokker, lægger grimer på o.a.)
:tommelop:

Foldene er rigtig pæne: Ikke knoldede og optrådte, men med masser af græs. Og vand.
Man indkøber selv det ønskede foder og måler det af - så fodrer staldejer tre gange dagligt.
Der er rytterstue med varme, gratisk cacao, cappuchino, kaffe eller the.
Opvarmet sadelrum med plads til staldskabe.
En 1500m lang, jævn græsklædt sti til intervaltræning o.l.
Yderst rimelig pris. (1100,- md)
3 andre lejere.
Fast (faglært) smed tilknyttet.
Der er en pæn, hård, udendørs 20x60 bane med lys.
Det lyder jo såre godt alt sammen og Aja er ret hooked på at komme derud.
:-)

Medaljen har dog en bagside:

1) ingen ridehus. Der er mulighed for at ride i et nærliggende (et kvarter i skridt af en mindre, uoplyst, asfaltvej) 20x60 ridehus imod betaling af ridehuskort - som faneme er halvpebret: 400 kr/md uden undervisning - eller 350 kr/md inkl ½ enetime én gang om måneden.

2) dårlig busforbindelse. Man kan til nød komme dertil fra Langå med bus - og tålmodighed - men ikke hjem derfra til Borridsø eller omegn.
Det hurtigste og nemmeste bliver så, at jeg kører Aja derud hver dag efter arbejde og henter hende igen om aftenen!?
- der er 15 km hjemmefra - så om vinteren kan jeg i hvertfald ikke byde hende at skulle cykle hjem derfra!?!

(hun har fri 14.30 hver dag pånær én dag - og inden hun er derude med bus har jeg alligevel fået fri. Hun kan bruge de tre kvarters lediggang på at lave sine lektier til dagen efter på mit kontor)

3) Ikke så mange andre lejere (heraf den ene en pensionist)KAN muligvis give risiko for et lidt"dødt" socialt miljø?

Ih, altså: Hvad gør vi!??!
:mur:

Har efterhånden trawlet hele omegnen igennem for opstaldningssteder. De fleste tilbyder ikke nok foldtid og/eller mærkeligt foder og/eller er ENDNU vanskeligere at komme fra og til og/eller har en underviser tilknyttet som man med djævelens vold og magt SKAL benytte sig af - og endnu flere lever ikke op til Ajas krav om indeklima i staldene, så dér skal Cacao i hvertfald IKKE stå.
(dygtig pige!)

På dagens udflugt var vi forbi et sted meget kort fra Borridsø, hvor jeg ved at der tidligere har været salgsstald. Vi fandt en FULDstændig tom hestestald og et støvet og forladt ridehus!? Der var heller ikke andre hjemme end en gravhund og svinene i svinestalden.
Underlig oplevelse.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

nyt opstaldningssted

Post by Tigerbaby »

Suk, kender problematikken alt for godt.

Det er godt nok svært at finde et sted man synes man vil byde sin hest på længere sigt.

Især her i Kbhs området er det bare ikke til at finde noget. Enten er det for dyrt, for dårligt eller for langt væk.

Det værste er, at jeg nu selv føler mig nødsaget til at lede igen, selvom jeg lige gik og troede at jeg skulle blive hvor jeg var.

Jeg kan sagtens leve med 1 time i bus, intet ridehus hvis der er en god bane, og at der ikke er så mange andre opstaldere.

Men jeg kan ikke leve med dårligt indeklima i stalden, ringe hensyntagen til hestenes velfærd udfra en "det har vi altid gjort"-mentalitet, at man ikke må stille spørgsmål til tingene eller at der hele tiden bliver lavet om på de ting man får at vide.

Det er lige før jeg snart giver op, indser at jeg bare må finde mig i at tingene ikke kan blive helt som jeg vil have det, og håbe på det ikke vil have negativ indvirkning på hesten. Det synes jeg bare selv lyder som en rigtig dårlig ide, men hvad søren gør man?
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

nyt opstaldningssted

Post by annetteB »

[quote:6ae1d5e7e2]Det er lige før jeg snart giver op, indser at jeg bare må finde mig i at tingene ikke kan blive helt som jeg vil have det, og håbe på det ikke vil have negativ indvirkning på hesten. Det synes jeg bare selv lyder som en rigtig dårlig ide, men hvad søren gør man? [/quote:6ae1d5e7e2]


Se, det var jo netop dén situation der gjorde at vi følte os kaldet til at flytte fra det tidligere opstaldningssted.
Af en eller anden grund skete der på stedet et "skred" i opfattelsen af HVAD hestevelfærd reelt er - som alle skred skete det først langsomt, siden hurtigere og hurtigere.
Mens det skred langsomt prøvede vi skiftevis at finde os i det og at forsøge at bringe tingene tilbage til det tidligere leje. Begge dele uden held.

- at der gennem samme periode samtidig skete et "skred" i det sociale klima på stedet gjorde jo ærlig talt ikke sagen bedre. Tværtimod.

- så til sidst var der ikke andet at gøre end at flytte Cacao hjem.
:ked:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

nyt opstaldningssted

Post by annetteB »

Altså: Tilbage til Langå kommer de IKKE som sagerne står dernede nu.
(så vil jeg sgu hellere brænde 110kronesedler af hjemme på lokummet - det gi'r alligevel større fornøjelse for de samme penge.:hhansen:)

Stederne i Laurbjerg og Spentrup kender jeg slet ikke? Hvor er det henne?
Houlbjerg er samme problem rent transportmæssigt som dét vi har i kikkerten....men trods alt lidt tættere på Langå, selvfølgelig.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

nyt opstaldningssted

Post by annetteB »

[quote:e99301710e]Ej Undskyld

jeg mente da STEVNSTRUP[/quote:e99301710e]

Nåååh, dét kunne du jo bare have sagt!
:lol:

Dér har vi været ude. Aja har en god veninde, hvis hest står derude - så egentlig ville det være en god ide.
Jeg syntes godt nok de er lidt dyre, men tilbyder selvfølgelig osse fine rytterfaciliteter.

Vi har tidligere været derude i "fornøjelsesøjemed" men det er jo noget HELT andet, når man ser på staldene med sine "hesteøjne": Aja kiggede én gang ind i den ledige boks - spurgte, om man måtte pille vinduet
ud i boksen eller erstatte det med ét der kan åbnes - fik "nej" - og afgjorde derefter på under 5 sekunder, at dér skulle Cacao så ikke stå.
Der er desværre meget fugtig og lettere ammoniak-lugtende luft i de stalde der har "almindelige" bokse - og der er ingen ledige "engelske" bokse.

[quote:e99301710e]Hvad med Kalle ? Er det for langt væk ??[/quote:e99301710e]
Ja, det er jo lidt langt væk.
(men på den anden side ikke længere væk end dét sted vi har i kikkerten nu)

Kalle har jo altid haft et godt ry for det sociale miljø - og dét kunne være rart for Aja....Jeg synes til gengæld at flere af deres heste ser lidt "mølædte" ud - navnlig elevhestene - og så er jeg ikke meget for at de fodrer med Kalvepiller og kalvepiller og kalvepiller!??
Ikke alle deres bokse er skide attraktive heller: De der i Laden, fx??
(rygtet går osse, at de ikke er så flinke til at få hestene lukket ud på fold?)

[quote:e99301710e]Og der er også et andet sted derude, jeg ved at bla Ernst smed havde datterens til at stå dér. [/quote:e99301710e]
Det er Rokkjær, ikke?
Dér var vi idag. De har rigtig fine rytterfaciliteter- og boksene er for så vidt osse OK. Det er deres ridehus man benytter på dét sted jeg indledende taler om. Deres folde er små og kedelige og hestene kommer ikke meget ud - og primært én og én.
Jeg véd ikke rigtig med dét sted - der er et eller andet der taler både Aja og undertegnede imod?

Så er der osse Pernille Bendix' sted - når vi nu alligevel skal ud at køre hver dag! Det ligner et ualmindeligt lækkert sted: flotte bokse, flotte folde og flot, flot ridehus...Men at ride som ene ikke-western-rytter kan måske nok blive lidt trist i længden?
(forresten har de ingen ledige bokse p.t.)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

nyt opstaldningssted

Post by aribeth »

Damn det er godt nok svært!!

Jeg kommer tila t tænke på Aldrupgård tror jeg nok det hedder, Tukær og jeg kørte en overgang derop og fik lov at låne deres ridehus som er rigtig fint synes jeg. Jeg ved ikke om der er opstaldning længere deroppe, men det var måske et besøg værd, det ligger da ikke så langt fra jer.

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

nyt opstaldningssted

Post by annetteB »

Aldrupgård er dér hvor jeg var igår: Ikke én hest har de - stalden er gabende tom og alt i ridehuset dækket med et tykt lag støv??

Mosegården har jeg ikke hørt på - men Helstrup Østergård, derimod. De har faktisk en fin boks ledig...men Aja er den eneste rytter under 45, så måske det kunne blive lidt akavet med det sociale miljø??
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

nyt opstaldningssted

Post by aribeth »

Øv... det er egentlig ærgeligt for sådan et sted som kunne være så godt, med ridehus og det hele...

Øv bare jeg havde flere bokse, jeg synes faktisk det kunne være så hyggeligt med et par tøser i stalden. og nu har jeg da både ridebane og roundpen og masser af græs (suk) og 800 meter til skoven (hvor ridekortet vidst nok er ret billigt, det kan godt være man burde få det købt i stedet for at ride uden) og egne stubmarker plus en masse andre man må ride på.

Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

nyt opstaldningssted

Post by annetteB »

Nuvel: Aja er kraftig fortaler for dét sted vi kiggede på igår - dét uden ridehus. Vi kørte forbi igen idag og fortalte at Cacao flytter ind til 1. september - og tænk, de blev SÅ glade!
(og Aja er velkommen til at få sin egen underviser ud, når som helst det passer hende...og han har indvilget i at ville køre efter det! :tommelop:)

Der er et kvarters kørsel i bil fra LAngå og ditto her hjemmefra - så vi overlever vel nok det ekstra kørsel, hvis bare Aja og Cacao er glade?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Zania
Posts: 10
Joined: Mon 7. Feb 2011 20:59

Re: nyt opstaldningssted

Post by Zania »

Jeg ved godt, tråden er nogle år gamle, men jeg har brugt jeres tråd mange gange, og den kommer op på google, når jeg søger i området. :) Det er ikke noget, der haster, men vil gerne vide, hvad der findes heromkring.

Hvad er der mellem Hammel/ Hadsten? Med ridehus eller tæt på?

Den rokkjær, I taler om, kan jeg ikke finde en hjemmeside på. Men er det den, der ligger på favrskovvej??

Har set, nogle nævner Camilla Aarslev i området. Er det hende, der bor på Hammelvej ?

Nogen, der kender den på urmosen 79, ved Hammel?

Faurholdt på Rækkevej? Clausholm slot?

Andre forslag, og viden om stederne? :)
Post Reply