Ateistmissionærer

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Ateistmissionærer

Post by HHansen »

99E wrote:
HHansen wrote:Så det ER et politisk spørgsmål? Så må du jo jagte de rigtige politikere, fremfor at skyde på dem der vælger at tro på noget - som politikerne så har godkendt...

Mhh, jah, for hvis "politikerne har godkendt det" er det jo pr. definition OK, ikke?
Der er ingen grund til at (opfordre folk til at) tænke selv.
Det er derfor vi er nødt til at fx hæve aldersgrænsen for salg af alkohol og cigaretter til 700 år.
For hvis folk MÅ købe det, GØR de det.
I uhæmmede mængder.
Vi skal endelig ikke TALE med folk om, om det nu også er megasupersmart at købe 13 liter hedvin og 50 kartoner smøger og drikke vinen, mens man kæderyger og ligger i et solarie. Uanset alder.

Hvis bare vi sætter en aldersgrænse på virker det.


Jeg tror ikke jeg har sagt vi ikke skal tale om/diskutere det der kan være problematisk???

Jeg har virkelig hellr aldrig hævdet at det er i orden bare fordi det er vedtaget ved lov.
Men jeg vil til gengæld påstå at det IKKE hjælper at latterliggøre de mennesker der tror på og udfører et eller andet - af loven godkendt - ritual. Dét i sig selv får sgu ikke nogen til at tænke selv.

Prøv at dreje tonen???
Du får nok heller ikke nogen til at holde op med at drikke og ryge ved at skrive som ovenfor, tror du?

Iøvrigt virker det lidt splittet at du det ene øjeblik siger
religion er en (uunderbygget) mening, som skal ligestilles med andre (uunderbyggede) meninger.
Den må man gerne have, men man må finde sig i, den bliver diskuteret.


Og det næste:
Jo, jeg mener faktisk også, moderat religiøsitet er skadelig på såvel individ- som samfundsniveau.


Så mener du jo rent faktisk IKKE at der skal være religionslighed hvor man har ret til at tro på sin enhjørning - for det er samfundsskadeligt...?? :hva:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Ateistmissionærer

Post by Ane »

Jeg ender med at blive religiøs af denne her tråd :hhansen:

Jeg er ikke fortaler for hverken omskæringer eller halalslagtninger og ville synes det var fantastisk at få adskilt stat og kirke.. men derfra til at sige at alle der tror på noget som helst er bimlende idioter (som jeg synes i gør) er der dælme langt.

Om hvorvidt vore etiske kodeks er 'alment' er en lang diskussion, og jeg er ikke enig.. at en eller anden (vestlig) fyr der er muslimforskrækket er enig med dig overbeviser mig ikke. Antropologien har i mange år vist os at der er forskel. Eksempelvis mente man i mange år at incest var tabu langt de fleste steder. Ind til man så lige kiggede en gang til og fandt steder hvor det var almindeligt at fædrene lige lærte døtrene op seksuelt inden de blev gift.

..og for en god ordens skyld så mener jeg godt nok at vores etik og moral er langt mere påvirker at det nye testamente end det gamle.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Ateistmissionærer

Post by Mikkel »

Latterliggørelse? Tjah - som da den lille dreng sagde om kongen: "Han har jo ikke noget tøj på!".
Image
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Ateistmissionærer

Post by Intunia »

Ninie m.fl fremfører her Dawkins argumenter til punkt og prikke. Det er altså også noget der er læst i en bog.
Jeg synes selv Dawkins er interessant, og nok mere interessant end så meget andet (religiøst), men det skal også lige nævnes, at Dawkins selv har været troende.

Men jeg er også lidt enig med Ane.
Måske brænder jeg ikke så meget for emnet, og når nogen udviser en sådan gnist over et religiøst emne, bliver jeg lidt forskrækket. Sorry!
bla bla bla
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Ateistmissionærer

Post by aribeth »




:hhansen:
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Ateistmissionærer

Post by aribeth »

og det er altså ikke fordi jeg hader den ene eller den anden ... det er bare fordi jeg synes den er sjov...
Raxacoricofallapatorius
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Ateistmissionærer

Post by Pia »

aribeth wrote:og det er altså ikke fordi jeg hader den ene eller den anden ... det er bare fordi jeg synes den er sjov...


Det er den satme også!

Jeg elsker når satire vender ting på hovedet.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Ateistmissionærer

Post by Intunia »

Pia wrote:
aribeth wrote:og det er altså ikke fordi jeg hader den ene eller den anden ... det er bare fordi jeg synes den er sjov...


Det er den satme også!

Jeg elsker når satire vender ting på hovedet.

:lolskilt:
bla bla bla
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Ateistmissionærer

Post by Mikkel »

Intunia wrote:men det skal også lige nævnes, at Dawkins selv har været troende.


Hvorfor?
Image
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ateistmissionærer

Post by 99E »

Intunia wrote:Ninie m.fl fremfører her Dawkins argumenter til punkt og prikke. Det er altså også noget der er læst i en bog.

Hm, det er selvfølgelig muligt, det alt sammen er de samme argumenter, som Dawkins fremfører.
Det er godt nok ikke ham, jeg har det fra - jeg har godtnok for 117 år siden hørt "The God Delusion" som lydbog, men har mest beskæftiget mig med hans pro-evolutions-ting.
Men nogle af jer kender ham måske fra de dokumentarer, der var med ham, på DR2?

Intunia wrote:men det skal også lige nævnes, at Dawkins selv har været troende.

...og derfor må formodes at vide, hvad han taler om, når han taler imod religion og for ateisme...?
Han har lissom selv prøvet det... :lea:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply