Jeg vil have kat!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Jeg vil have kat!

Post by LoneR »

jeg vil gerne lige indsparke, at min kat aldrig befinder sig i højden inde i huset - men ganske vist ofte går rundt på taget, når han er ude. Men indendøre ligger han på gulvet, på stolene, i vindueskarmen, men aldrig oppe på noget - i højden så at sige.
Og uagtet kradsebræt og træer i haven, så hvæsser han kun kløer på sofaen.
Katte er ikke ens.

Jeg synes det er lidt synd med lejlighedskatte, medmindre det er meget ældre katte, der ikke gider noget som helst - men hvis man kan finde sådan en, mere-død-end-levede-kat, så kunne det sikkert være fint.
Men hvormange katte kender du, der har det godt i en lejlighed, Tiger? Som ikke farer rundt, som gale, miaver, angriber folk om natten, kravler på tapetet og den slags?
Og hvem skal passe den til jul, påske, sommerferie osv osv?

Kan du ikke bare låne onkels kat noget mere? :skoer: :skoer:
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Jeg vil have kat!

Post by CXEC »

angriber folk om natten, kravler på tapetet og den slags?


Mine gør ikke.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Jeg vil have kat!

Post by LoneR »

Det er der nok mange katte, der IKKE gør, men katte (og hunde og heste) blir jo som man gør dem til, og måske er Tiger ikke sådan én, hvis kat bare ligger på en fløjlspude og sover?
Men hvordan er dine, C - og trives de som indekatte, sådan helt ærligt?
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Jeg vil have kat!

Post by CXEC »

Det bilder jeg mig da ind. Men de kan jo ikke sladre. Så jeg ved det ikke. Men virker glade og tilfredse.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Jeg vil have kat!

Post by Felis »

LoneR wrote:jeg vil gerne lige indsparke, at min kat aldrig befinder sig i højden inde i huset - men ganske vist ofte går rundt på taget, når han er ude. Men indendøre ligger han på gulvet, på stolene, i vindueskarmen, men aldrig oppe på noget - i højden så at sige.
? :skoer: :skoer:




Nej, det gør mine heller ikke...men du siger jo også selv, at din kat går rundt på taget når den er ude.
Hvilket mine katte også gør...de har selv muligheden at vælge om de vil være ude eller inde. :jeanie:

Her taler vi om en kat der IKKE får muligheden at udfolde sig udendørs. :mettebo:

En indekat skal tilbydes alternativer så den kan udføre samme aktiviterer som den ville udføre udendørs.

Det bliver så bare af pseudomaterialer da man jo ikke slæber blommetræet, naboens plankeværk og hjørnestolpen fra carporten ind i stuen til katten at klatre i og springe op på og have overblik over reviret og hvæsse kløer i...og ligedes må der findes erstatning til katten at pisse og skide i , i stedet for jorden fra blomsterbedet ...og den skal aktiveres for at erstatte jagtinstinkterne o.s.v.


Min mening er måske grov i nogens ører.

Men jeg synes faktisk at mange indekatte holdes under forhold der læner sig voldsomt op ad en overtrædelse af dyreværnsloven, som fastslår at dyr skal huses og passes under forhold der tilgodeser deres naturlige fysiske og psykiske behov :mettebo:

Og så kan folk ikke forstå, at deres katte bliver adfærdsforstyrrede og urenlige :mettebo:
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Jeg vil have kat!

Post by LoneR »

Næh, jeg synes da dybest set du har ret!
Der findes nok katte, der trives som indekatte, men jeg har stadig til gode at møde en. De fleste, der mener at deres kat har det supertopfint som lejlighedskat, aner ikke, hvordan en kat opfører sig og lever, når den får lov at komme ud - de vurderer kattens velfærd udfra nogle forkerte præmisser, sikkert fordi folk med kat i lejlighed aldrig har prøvet at have en kat, der kan gå frit rundt.
Og så tænker jeg også på små gnavere, der ofte lever i bure hos folk - og fisk, det er sgu også manglende dyrevelfærd.
Ingen tænker sgu på fisks velfærd. Eller slanger og andre af den type dyr.
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Re: Jeg vil have kat!

Post by Tigerbaby »

Mange tak for svar, jeg vil tage dem med i mine overvejelser.

Jeg ved ikke lige hvorfor jeg fik skrevet "meget lille bakke" - altså, der er plads til en helt almindelig størrelse bakke.

Felis jeg er imponeret over hvor mange (fejlagtige) slutninger du kan gøre dig. Og så er jeg da også imponeret over, at du aldrig har måtte sælge eller bortgive et dyr, og at dit liv aldrig har været i akut forandring (om du ville det eller ej - ret skal være ret: jeg ville den forandring mere end noget andet). Det er da rart for dig.
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Jeg vil have kat!

Post by Dorte Hansen »

Tigerbaby wrote:Mange tak for svar, jeg vil tage dem med i mine overvejelser.

Jeg ved ikke lige hvorfor jeg fik skrevet "meget lille bakke" - altså, der er plads til en helt almindelig størrelse bakke.

Felis jeg er imponeret over hvor mange (fejlagtige) slutninger du kan gøre dig. Og så er jeg da også imponeret over, at du aldrig har måtte sælge eller bortgive et dyr, og at dit liv aldrig har været i akut forandring (om du ville det eller ej - ret skal være ret: jeg ville den forandring mere end noget andet). Det er da rart for dig.




Prøv lige at læs Felis´indlæg igen....

Hun skriver slet intet om at give dyr væk for sjov eller andet..., eller andet af de ting du klandrer hende for, det må være din egen underbevidsthed der putter ting ind der slet ikke står der....
hun skriver der i mod nogle meget rigtige betragtninger om hvad mange mennesker byder deres dyr, uden tanke for om det er for dyrets skyld eller deres...


Men skriv noget mere om hvad det er du kan tilbyde, for jeg har hele 2 ældre katte der muligvis kunne leve under det jeg umiddelbart læser du kan tilbyde......
Nu med køter-bande!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Jeg vil have kat!

Post by Frieser9460 »

Puha... jeg er da vist dyremishandler... synes jeg at kunne fornemme på stemningen i denne tråd... :roed:

Jeg har nemlig 5 stuekatte, som KUN er indendørs, indtil jeg får bygget den store udendørsvoliere, jeg gerne vil have til dem. :roed:

Når det så er sagt, ser jeg intet problem i, at en kat skal være 100% indekat, og heller ikke i at den skal bo i en lejlighed, HVIS følgende krav kan opfyldes:

- rimelig plads til løb og leg
- adgang til gode toiletfaciliteter, som naturligvis holdes bedst muligt rene
- legetøj og klatremuligheder, der aktiverer og stimulerer kattens naturlige instinkter
- katten skal have selskab af en anden kat eller menneske OG skal aktiveres med leg og kæl dagligt
- kattegræs eller kattemalt til at hjælpe med fordøjelsen af hårboller
- et godt, solidt kradsetræ, hvor den kan og må hvæsse sine kløer
- en ejer , som ikke er "hysterisk" med, at der ryger en lysestage, figur, potteplante osv. ind imellem

Min erfaring er, at tilbyder man sin kat de rette forhold indendørs, så trives den udmærket på denne måde. Jeg har både indekatte og staldkatte, og den ene part virker bestemt ikke gladere og mere veltilpas end den anden, men hvert "hold" virker bestemt tilfredse og veltilpasse med de forhold, de nu engang har.

Indekattene har 160 m2 bolig i 2 etager, indrettet "kattevenligt" med gulv-til-loft-klatremiljøer osv., at tumle sig frit på og ingen andre regler at skulle overholde, end at der ikke må være på bordene, når der er mad på bordene, samt at det der med at hvæsse kløer helst skal foregå på dertil indrettede kradsebræt. De bliver leget og kælet med og aktiveret dagligt, har rigeligt med kattelegetøj, har selskab af hinanden og hunden, når kæresten og jeg ikke er hjemme, får god kvalitetsfoder, er vaccinerede og mærkede med enten øretaotvering eller chip. Sagt med andre ord; alt er sat ind på at give dem det bedst mulige katteliv, selv om de ikke kommer ud. Og selv Albert, som var staldkilling, før han havnede hos os, STORTRIVES med at være indekat.

Så selv om jeg respekterer, at nogen mener det modsatte, så er det i min verden ikke synd for katten at være indekat, hvis man husker at opfylde ovenstående krav, OG katten trives med indelivet.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Jeg vil have kat!

Post by aribeth »

Ville der være nogen der ville finde det fint og ok for en hest hvis den gik under tag altid?! hvis den fx havde en boks med tilhørende ridehus den kunne hygge sig i og tage nogle løbeture?!

Jeg ville ikke finde det acceptabelt... men det kunne nok sagtens lade sig gøre uden at hesten led den værste nød!


Jeg ville gå amok hvis ikke jeg kunne lukke mine katte ud engang imellem.... jeg gider ærlig talt ikke lege med dem, så når de har brug for at lave andet end at sove, æde og blive kælet lidt med, så må de gå ud!
Raxacoricofallapatorius
Post Reply